اهواز/

تحقق 51 درصدي برنامه تخليه و بارگيري كالا توسط ناوگان راه‌آهن در سال جاري

مديركل راه‌آهن جنوب گفت: در 6 ماهه اول امسال 2.5 ميليون تن انواع كالا و بار توسط ناوگان راه‌آهن جنوب تخليه و بارگيري شد كه اين ميزان به معناي تحقق 51 درصدي برنامه تخليه و بارگيري است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ خسرو رشيدي در نشست خبري كه  به مناسبت فرارسيدن هفته حمل و نقل در محل اداره‌كل راه آهن جنوب برگزار شد، اظهاركرد: تخليه و بارگيري حدود 5 ميليون تن بار توسط ناوگان راه‌آهن جنوب براي امسال پيش‌بيني شده است.

وي افزود: به دليل اين‌كه در 6 ماهه دوم سال معمولاً جابه‌جايي بار رونق بهتري دارد، پيش‌بيني ما اين است كه ميزان تخليه و بارگيري بار در اين ناوگان تا پايان سال از برنامه نيز جلوتر پيش برود.

رشيدي توضيح‌داد: سهم ما در جابه‌جايي مسافر در هر سال حدود 4.5 ميليون نفر است و جابه‌جايي‌ها در 2 بخش درون و برون استاني صورت مي‌گيرد.

وي عنوان‌كرد: در محور راه‌آهن جنوب يك قطار در مسير مشهد، 2 قطار به مقصد تهران و 6 دستگاه ريل‌باس در مسيرهاي درون استاني تردد مي‌كنند.

رشيدي ادامه‌داد: ريل باس‌ها در مسيرهاي اهواز - بندرامام، اهواز - انديمشك و اهواز - خرمشهر فعال هستند و مردم از ريل‌باس‌ها استقبال خوبي داشته‌اند و سرمايه‌گذاري در بخش ريل‌باس‌ها در سال‌هاي گذشته توسط بخش‌خصوصي انجام شده است و در صورت تمایل می‌توان از مشارکت بخش‌خصوصی در زمینه ریل‌باس‌ها استفاده کرد.

وی بیان‌کرد: راه‌آهن در زمینه فعالیت بخش‌خصوصی و عمل به اصل 44 قانون اساسی گام‌های زیادی را برداشته است که این اقدامات در زمینه‌های نگهداری، خطوط، مدیریت ترافیک، ناوگان و خدمات بوده است. تاکنون 90 درصد فعالیتی در راه‌آهن جنوب به بخش‌خصوصی واگذار شده است و برون‌سپاری‌ها در حال تکمیل شدن است.

مديركل راه‌آهن جنوب در زمینه وجود ناوگان فرسوده خاطرنشان‌کرد: واگن‌هاي ما فرسوده هستند و کلیه آن‌ها در زمان عمر مفید خود قرار دارند و این ناوگان هر ساله تعمیر می‌شوند و تا زمانی که عمر مفید داشته باشند در چرخه باقی خواهند ماند؛ در غیر این صورت خود به خود از شبکه خارج می‌شوند.

رشیدی ادامه‌داد: در بخش مسافربری راه آهن، سودآوری مطرح نیست و ما براساس رسالت و وظیفه خود مسافران را جابه‌جا می‌کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون 60 درصد ظرفیت و شبکه راه آهن جنوب و در اختیار بخش مسافری است و 40 درصد ظرفیت به بار اختصاص یافته است.

رشیدی در زمینه پروژه‌های اجرا شده و در دست اجراي اداره‌كل راه آهن جنوب گفت: در خردادماه سال 90، پروژه نوسازی خط هفت‌تپه ـ شوشتر آغاز شد که در خردادماه امسال این پروزه به طول 60 کیلومتر به اتمام رسید. علاوه بر این پروژه بازسازی خطوط 6 ایستگاه به‌طول 30 کیلومتر آغاز شد که تاکنون 50 درصد کار انجام شده و 50 درصد باقی‌مانده از اين پروژه تا پایان سال اجرا مي‌شود.

مديركل راه‌آهن جنوب اظهارکرد: 70 درصد پروژه سکوی دوم مسافری در ایستگاه اهواز به اجرا رسیده است که امیدواریم این پروژه نيز تا نوروز 93 به اتمام برسد.

وی بیان‌کرد: پروژه نوسازی ساختمان ایستگاه اهواز نیز در دستور کار قرار دارد و در صورت تامین اعتبار، سال آینده کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود. برای احداث ساختمان اين ایستگاه 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبار و مدت زمان یک سال براي اجراي پروژه پیش‌بینی شده است.

رشیدی خاطرنشان‌کرد: شبکه ریلی خوزستان از نظر جابه‌جایی بار در رتبه سوم و از نظر جابه‌جایی مسافر در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

وی در ادامه به پروژه به‌سازی خطوط محور اهواز ـ بندرامام اشاره و خاطرنشان‌کرد: این پروژه به‌طول 60 کیلومتر است و در حال برگزاری مناقصه این پروژه هستیم.

رشیدی بیان‌کرد: پروژه دیگر ما، بحث اتصال راه آهن خرمشهر ـ بصره است که اقدامات مربوط به استان خوزستان یعنی رساندن خط راه‌آهن تا شلمچه انجام شده است و باید از سمت عراق نیز این اتصال صورت بگیرد؛ در حالی حاضر به عبارتی 50 درصد کار انجام گرفته است.

وی در زمینه پروژه خط راه‌آهن اصفهان ـ شهرکرد ـ ایذه ـ اهواز گفت: مطالعات اولیه در این خصوص انجام شده و به دلیل این‌که پروژه، پروژه توجیه‌دار است، در سال‌های اول بهره‌برداری می‌توانیم شاهد جابه‌جایی 10 تا 15 میلیون تن بار در این محور باشیم؛ در صورت بهره‌برداري از اين پروژه، اقتصاد استان متحول می‌شود.

مديركل راه‌آهن جنوب در پایان از مردم خواست حریم‌های راه آهن را رعایت و از این طریق به حفظ جان خود کمک کنند و بدون هماهنگی از حریم عبور نکنند و از دسترسی‌های مجاز و روگذرها استفاده کنند./س


برچسب ها: تحقق ، تخلیه ، بارگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.