یک پژوهشگر و استاد دانشگاه ،اختلالات اسکلتی را از بزرگترین مشکلات بهداشت حرفه‌ای در کشورهای صنعتی دانست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محمد علی سید حسینی ، در سمینار یکروزه ناهنجاری‌های قامتی در دانشگاه آزاد اسلامی پرند ،اظهار کرد: ناهنجاری‌های قامتی تغییراتی نامطلوب است که سیستم اسکلتی بدن و راستای قامت را دچار اختلال می‌کند.

وی ابراز داشت: انسان نیازمند حرکت و استفاده از دستگاه اسکلتی عضلانی خویش است. وابستگی به زندگی ماشینی، عدم تقویت این دستگاه و غفلت انسان را در تأمین این نیاز فیزیولوژیک در پی خواهد داشت. گرایش به زندگی ماشینی باعث تغییر در الگوهای رفتاری، جایگزینی ماشین به عنوان نیروی عضلانی و در نهایت بروز فقر حرکتی می‌گردد. علاوه بر این، الگوهای غلط در نشستن، ایستادن، راه رفتن، حمل اشیاء، استفاده از پوشاک نامناسب، بیماری‌ها، وراثت، وضعیت‌های شغلی، فرهنگ و ویژگی‌های آنتروپومتری می‌توانند موجب ضعف و اختلال در رشد شوند؛

این استاد دانشگاه بیان کرد : اختلال و ضعف در رشد موجب ایجاد ناهنجاری‌های بدنی می‌شود و فرد در نهایت وضعیت بدنی مطلوب خود را از دست می‌دهد. پیامد چنین وضعیتی، بروز اختلال در عملکرد سایر دستگاه‌ها و اعضای بدن خواهد بود.


وی در ادامه گفت: امروزه تحرک کودکان و نوجوانان به شکل هشدار دهنده‌ای کاهش یافته است. اغلب کودکان و نوجوانان اوقات فراغت خود را صرف فعالیت‌های بی‌تحرک مانند تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند و به همین دلیل از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار نیستند، هم‌چنین سطح فعالیت‌های بدنی کودکان و نوجوانان با نزدیک شدن به سن بلوغ کاهش می‌یابد.

 سید حسینی افزود: برخی پژوهش‌های انجام شده شیوع الگوهای غلط رفتاری و تغییر بازی‌های کودکان و نوجوانان را به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تأثیرگذار در تغییرات ساختاری و بروز ناهنجاری‌های جسمانی می‌داند، پژوهش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این الگوهای رفتاری، ریشه در فرهنگ و شیوه‌ی زندگی مردم دارند؛ عاداتی مانند نشستن روی زمین بدون تکیه‌گاه، مطالعه و نوشتن بدون رعایت استانداردهای میز و صندلی، قوز کردن در حین ایستادن و نشستن و راه رفتن، حمل کیف‌ها و کوله‌پشتی‌های سنگین، بلند کردن و جابه‌جایی اجسام بدون رعایت نکات ایمنی، تأثیری چشمگیر در بروز اختلالات دستگاه اسکلتی دارند.

وی ضمن تشریح شایع‌ترین ناهنجاری‌های ساختاری در ایران و بیان نمونه‌هایی از حرکات درمانی ویژه‌ی هر یک از آن‌ها، بر لزوم توسعه‌ی دانش عمومی در این زمینه تأکید کرد و با توجه به تغییر الگوهای رفتاری در زندگی ماشینی، گنجاندن برنامه‌های ورزشی منظم را در فعالیت‌های روزانه، ضروری و لازم دانست و اظهار داشت: از این طریق می‌توان احتمال ابتلا به اختلالات ساختاری و آثار زیان‌بار آن‌ها را کاهش داد یا از بین برد.


انتهای پیام/م
برچسب ها: اسکلتی ، عضلانی ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.