به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، طی یک وبکنفرانس پای صحبتهای مدیران آموزش و پرورش مناطق مختلف کشور نشست.
در این برنامه علیاصغر فانی، خطاب به مدیران کل استانها و مناطق، گفت: خلاقیت و نوآوری نخستین بحث علمی امروز است، چراکه همانطور که میدانید ایجاد یک ایده یا مفهوم جدید از طریق بکارگیری تواناییهای ذهنی و توسعه دانش است.
وی ادامه داد: خلاقیت در حوزه ایده پردازی و ارائه یک پیشنهاد جدید است که حاصل توانایی ذهنی و توسعه دانش است.
فانی، اظهار داشت: در واقع خلاقیت در حوزه فکر و ایدهپردازی است که وقتی به مرحله عمل درمیآید محصول آن نوآوری است.
وی ویژگی افراد خلاق را سلامت روانی، انعطاف پذیری ، ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی و استقلال رأی داوری دانست و گفت: درصورتی که در یک سازمان خلاقیت و نوآوری وجود نداشته باشد نمیتوان دلیل آن را استعداد نداشتن افراد دانست بلکه باید علت آن را در شیوههای پرورشی و بحثهای آموزشی جستجو کنیم.
*نقش مدیران در پرورش خلاقیت و نوآوری وی در خصوص نقش مدیران در پرورش خلاقیت و نوآوری، گفت: مدیران میتوانند با بالا بردن آستانه تحمل شکست کاهش کنترل و به حداقل رساندن مقررات ، کاهش تقسیم کار و عدم تعریف دقیق وظایف، قبول ابهام، تحمل تعارض گوناگونی دیدگاهها در حل متعارف و تحمل راههای غیرمنتظره تأثیر بسزایی در این زمینه داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نقشی که مدیران ایفا میکنند تمرکز بر نتایج ابزارها و فرآیندهاست، اما ما باید بر نتایج تأکید کنیم و هدفها واضح باشد.
وی عدم اعتماد به نفس، محافظهکاری و وابستگی فکری ، تمایل به همرنگی ،عدم توانایی در ابهام تعارض، عدم پیچیدگی ذهنی، تقسیم کار شدید، و عدم انعطاف پذیری را از موانع خلاقیت سازمانی دانست و افزود: اندیشه افراد اگر نوسازی نشود ما را در گذشته نگه میدارد و خلاقیت را از سازمان میگیرد.
پس از بحث در خصوص خلاقیت و چگونگی نوآوری ، وزیر آموزش و پرورش وارد بحث سیاستهای آموزش و پرورش در سال 93 شد و خطاب به مدیران مناطق استانها گفت: از مدتها پیش برنامهریزی لازم برای پیش بردن سیاستهای آموزش و پرورش در سال 93 شروع شده است.
*ساماندهی و بهسازی منابع انسانی اولین سیاست آموزش و پرورش در سال 93 فانی، گفت: ساماندهی و بهسازی منابع انسانی نخستین سیاست آموزش و پرورش در سال 93 است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در توزیع نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم به گونهای که بیش از 58هزار نیروی انسانی، اضافه و 50 هزار نیروی انسانی کم داریم.
وی ادامه داد: یکی از کارهای جدی ما در آموزش و پرورش استانها، مناطق و مدارس، ساماندهی و توزیع مجدد نیروی انسانی است.
وی ادامه داد: عدم آمادگی نیروی انسانی فعلی برای تدریس در برخی از پایهها و دروس از دیگر مشکلات فعلی آموزش و پرورش است.
آموزش و پرورش با در اختیار داشتن بیش از یکمیلیون نیروی انسانی، بزرگترین وزارت در کشور است که با توجه به نقش اصلی معلم در ساماندهی نظام تعلیم وتربیت، با هدف ارتقای سطح دانشآموزان، ساماندهی منابع انسانی، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
*افزایش انگیزه و منزلت اجتماعی معلمان وزیر آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز نیاز است افزایش انگیزه و منزلت اجتماعی معلمان هم در معیشت و هم در جایگاه است.
وی گفت: اگر بتوانیم ساماندهی منابع انسانی را در دو سال آینده داشته باشیم و هر کس در آموزش و پرورش در جایگاه خودش قرار گیرد میتوانیم به آینده امیدوار باشیم.
* توسعه مشارکتها اولویت دوم آموزش و پرورش در سال 93
علی اصغر فانی ، اولویت دوم سال 93 را توسعه مشارکتها دانست و عنوان کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش به شدت دولتی و به لحاظ مدیریتی از بالا به پایین اداره میشود، از این رو ما به دنبال توسعه مشارکت دانشآموزان ، اولیا و مربیان و همچنین مردم در آموزش و پرورش هستیم.
وی افزود: تجربه سالهای پس از انقلاب نشان داده اتکای مطلق آموزش و پرورش، بر بودجه دولتی بوده اما آنچه که واضح است این است که، بودجه دولتی، مشکلات آموزش و پرورش را حل نکرده و آموزش و پرورش ، باید علاوه بر کمک دولت، از بودجه و امکانات مردم در توسعه و تأسیس مدارس بهرهمند شویم.
فانی ادامه داد: در حال حاضر 8.5 درصد دانشآموزان در مدارس دولتی تحصیل میکنند، و این در صورتی است که اگر زمینه مشارکتها را فراهم کنیم ظرف دو سال آینده این آمار به 12 درصد خواهد رسید.
* سومین اولویت آموزش و پرورش ، عملیاتی کردن بودجه است فانی ، سومین اولویت آموزش و پرورش را عملیاتی کردن و سرانهای کردن بودجه دانست و گفت: ما باید بهرهوری در بودجههای دولتی را افزایش دهیم .
وی گفت: اگر بودجه به صورت سرانهای دراختیار مدارس قرار گیرد در این صورت مدیران مدارس امکان بهرهوری بیشتر از اعتبارات دولتی را خواهند داشت.
* چهارمین اولویت آموزش و پرورش ارتقای مدیریت آموزشگاهی وی چهارمین اولویت سال 93 را ارتقای مدیریت آموزشگاهی دانست و افزود: ایجاد دفتر مدیریت آموزشگاهی در آموزش و پرورش با هدف ارتقای مدیریت آموزشگاهی شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: بسیاری از مدارس خوب امروز مدارسی هستند که از مدیران توانمند با روابط انسانی بالا برخوردارند.
پس از پایان صحبتها در این وب کنفرانس، نقدها و اظهارات در خصوص صحبتهای فانی و مشکلات کنونی آموزش و پرورش از سوی مدیران مناطق و استانها مطرح شد.
در این میان، برنامهریزی در خصوص زمان حضور دانشآموز در مدارس، بیسوادی اولیاء 1.5 میلیون از دانشآموزان، ساماندهی نیروهای انسانی، فعال کردن نهادهای حاضر در مدارس، استفاده از توانمندی دانشآموزان در مدارس، عملیاتی کردن بودجه در مناطق روستایی، چگونه نحوه بودجهریزی در مدارس،ساماندهی کمی در پژوهشسراهای دانشآموزی، کمبود نیروی انسانی در برخی از مناطق، نبودن انگیزه در میان کارمندان وزارت آموزش و پرورش، توسعه مدیریت آموزشگاهی، عدم توجه به نیروهای اداری، نبود زیرساخت مناسب برای پایه ششم و هفتم، نبود امکانات لازم برای پایههای جدیدالتأسیس، عدم آمادگی لازم نیروی انسانی فعلی برای تدریس در پایههای جدیدالتأسیس، هماهنگسازی ابلاغ موظف در دوره ابتدایی تا 25 ساعت کار، عدم توجه به مدارس شبانه روزی، ارزشیابی و امتحانات متوسطه اول از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی مدیران آموزش و پرورش مناطق استانها بود.
در ادامه این وب کنفرانس، فانی در پاسخ به مدیران کل، گفت: آموزش و پرورش به دنبال افزایش مشارکتها در همه سطوح و درجات است و طی تحقیقی که در سال 82 صورت گرفت، ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران در دستور کار ماست تا کلیه کسانی که داوطلب مدیریت مدارس هستند ، در این بانک ثبتنام کنند، همچنین آموزشهای قبل و حین خدمت را برای مدیران در نظر داریم، که این آموزشهای طول خدمت میتواند به صورت سالانه باشد.
وی گفت: انگیزه کارکنان اداری باید افزایش یابد و با توجه به ردهبندی سازمانی پرداختهای مناسب را شاهد باشیم، چراکه در حال حاضر شاهدیم بسیاری از همکاران اداری در دو سال آخر خدمت خود به مدرسه میروند تا بتوانند با حقوق بیشتری بازنشسته شوند که این خود نیز یک نقص است.
وی در خصوص ساماندهی منابع انسانی، افزود: ساماندهی منابع انسانی و توجه به نقل وانتقالات باید حساب شده باشد به گونهای که برای سالهای آینده ورودی برخی از مناطق استانها را باید به صفر برسانیم.
وی در خصوص آموزشهای ضمن خدمت، گفت: باید از روش صحیح و از مدل نیازسنجی به صورت درست استفاده کنیم تا مشخص شود تا چه حد به اهدافمان رسیدهایم.
وی گفت: ساعت موظف معلمان ابتدایی در حال بررسی است و در خصوص مدارس شبانهروزی باید بگویم، موسس مدارس شبانه روزی راهنمایی دختران و متوسطه پسران و دختران خود من بودم و معتقدم در این زمینه در صورتی که مشکل از طریق روستا مرکزی حل نشد باید به سراغ مدارس شبانه روزی برویم.
وی در خصوص ارزشیابی امتحانات نوبت اول، گفت: امیدواریم در این زمینه به جمعبندی نهایی برسیم و از طریق شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ کنیم.
انتهای پیام/