به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد دیمهور با تاکید بر اینکه ارزشیابی کمی در برخی مواقع موجب خسران شده است، افزود: گمان ما این است که ارزشیابی کیفی توصیفی در راستای هم افزایی ورود به دورههای تحصیلی است و ما سعی کردهایم تا هیچ کس از تحصیل بازنماند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی فقط پوشه کار نیست، افزود: آزمون عملکردی، سنجش مهارتهای عملکردی دانش آموزان، آزمونهای سنجش و المپیادهای علمی به همراه مشارکت والدین فعالیتهایی هستند که در سنجش ارزشیابی کیفی توصیفی دیده شده است.
وی با تاکید بر اینکه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بدون ارزشیابی فراگیر بیثمر است، یادآور شد: آنچه که در قالب ارزشیابی کیفی توصیفی یاد میشود، این است که ما شیوه ارزشیابی را به جای ارزشیابی و آزمونهای عددی و کمی به سمت فعالیتهای کیفی ببریم و طبق تحقیقات و پژوهشهای میدانی ارزشیابی توصیفی مفید بوده است.
معاون آموزش ابتدایی، ارزشیابی توصیفی را در دوره ابتدایی مفید عنوان کرد و با اشاره به اینکه چند اشکال به آن وارد است، خاطر نشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید تصمیم بگیرد که ارزشیابی توصیفی به دورههای بالاتر برود یا در همین مقاطع باقی بماند.
وی اضافه کرد: ما به عنوان ستاد و برنامهریزان باید کمک کنیم تا معلمان با بهره برداری از روشهای مختلف ارزشیابی کیفی توصیفی، ارزشیابی خود را پربارتر کنند. آموزش نیز از دیگر مشکلات در این زمینه است که باید کارگاه های آموزشی مناسب و به روز برای معلمان سراسرکشور برگزار شده تا با شیوه درست ارزشیابی آشنا شوند.
دیمه ور با اشاره به این که فعالیتهای کیفی مستلزم وقت گذاری است، اضافه کرد: ما به معلمان حق میدهیم که به دلیل تراکم بالای کلاسها نتوانند آموزش درست ارائه دهند و این مشکل باید با تامین فضا رفع شود.
معاون آموزش ابتدایی اذعان کرد: اطلاع رسانی به خانوادهها در این رابطه بسیار مهم است زیرا این ارزشیابی یک سمت به مدرسه و یک سمت به خانواده دارد بنابراین باید برای خانوادهها کلاس گذاشته شود. یکی از انتظارات ما برای آگاهی خانواده، رسانهها هستند.
وی افزود: ارزشیبابی کمی گاهی اوقات موجب خسران زیادی شده و ما سعی کرده تا نفری از تحصیل بازنماند. گمان ما این است که ارزشیابی کیفی توصیفی در راستای هم افزایی ورود به دورههای تحصیلی است. با تقویت این مساله ماندگاری دانش آموزان در مدارس زیاد میشود.
دیمهور با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی 2 دوره اساس و ارکان تعریف شده است، تصریح کرد: پایه اول تا سوم دوره اساس و پایه چهارم تا ششم دوره ارکان است. الویت ما این است که این دورهها در فضای جدا از هم باشند زیرا در دوره اساس قرار است نظام دوری اجرا شود. یعنی معلم از سال اول تا دوره سوم با دانش آموز همراه باشد.
معاون آموزش ابتدایی در پایان اظهار کرد: اولویت و جدیت ما این است که این دورهها در 2 فضای مجزا باشند اما واقعیتی موجود است که در حال حاضر از نظر فضای آموزشی این توانایی را نداشته و باید با یک شیب مناسبی در این راستا پیش برویم.
انتهایپیام/