وزير امور خارجه هند در کنفرانس امنيتي اخير منامه بر حل و فصل ديپلماتيک مسئله هسته اي ايران و به رسميت شناخته شدن حق برخورداري ايران از انرژي هسته اي تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از موسسه بين المللي مطالعات راهبردي(iiss) ، سلمان خورشيد در اين کنفرانس در بخشي از نطق خود به مسئله هسته اي ايران اشاره کرد و گفت: اي مسئله درچند سال گذشته شدت يافته است.ما از توافق هسته اي که بيست و چهارم نوامبر در ژنو  بين ايران و گروه سه بعلاوه سه حاصل شد ،‌ استقبال مي کنيم. اين توافقنامه مطابق موضع هند است . ما معتقديم که اين مسئله بايد از طريق ديپلماتيک و بر اساس به رسميت شناخته شدن حق استفاده صلح آميز هسته اي براي ايران حل و فصل شود. ما همچنين از توافق  بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي که يازدهم نوامبر حاصل شد ، استقبال مي‌کنيم.آژانس يک نهاد توانمند فني است که مي‌تواند صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران را تاييد کند.اين توافق کمک مي کند تا اعتماد به ماهيت صلح آميز فعاليت هاي هسته اي ايران بازگردد.اميدواريم که اين قدم‌هاي اوليه موجب اعتماد سازي بين ايران و جامعه جهاني و به يک توافق دائمي بر سر مسئله هسته اي ايران  منجر شود.

وي بحران  سوريه را  نيز جدي ترين مسئله کنوني در منطقه خواند و گفت: تقريباً يک چهارم  جمعيت اين کشور آواره شده اند.تاثير انساني جنگ واقعاً دردناک است.هند خشونت همه طرف ها را محکوم  و از مذاکره بين دولت و شورشيان که به تشکيل يک دولت انتقالي منجر مي شود ، حمايت مي‌کند. مداخله خارجي کمکي به حل مسئله نمي‌کند. اين موضوع علاوه بر بحث حقوقي، نگراني‌هايي درباره آثار آن در گسترش فرقه‌گرايي در منطقه ايجاد مي‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار