روان‌شناس و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به تاثير ارزش‌ها بر روند مشاوره و روان درماني افزود: به اين دليل كه ارزش‌هاي هر انساني بر تصميم‌گيري او اثر مي گذارد، مشاوران باید در ابتدا به خود شناسي برسند و نسبت به ارزش‌ها و كمبود‌هاي خود آگاه باشند تا بتوانند در نيل به اهداف خدمت رساني به مردم تاثير گذار باشند.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،دكتر علي اصغراصغري نژاد گفت: يك مشاور در صورتي صلاحيت مشاوره را داراست كه اصل عدالت را در كار خود رعايت كند.

وی اعتماد و عدالت را از اصول اخلاقي معرفي كرد و افزود: قطعا مشاوران، عالم نيستند و بايد برای شناخت بيشتر تلاش وسعي كنند با كمترين هزينه بيشترين خدمت را به مشاوران ارائه دهند و اصل سودمندي را رعايت كنند.

اصغری نژاد با تاکید بر اینکه مشاور بايد نقاط ضعف خود را بشناسد و از طريق آگاهي و دانش به مردم خدمت كند، گفت:كسي كه مشكل رواني دارد ممكن است به مشاوران مراجعه كند و از او كمك بخواهد. مشاوران بايد با مداخلات پيشگيرانه علمي، شرايط او را درك کنند و در مسیر خدمت به او قدم بردارند.

وي در خصوص اهميت اخلاق در مشاوره تاکید كرد: اخلاقيات، راهگشاي بسياري از مشكلات هستند و مشاور، در فرايند مشاوره با رازهای یک فرد مراجعه كننده مواجه می شود و وظيفه دارد با رازداري و خويشتن داري به او كمك كند.

اصغري نژاد درباره ارزش‌ها نیز ياد آور شد: نظام نامه‌هاي مختلفي براي روانشناسي و مشاوره، تدوين شده است كه مشخص كردن استانداردها، اصول و اخلاق حرفه‌اي از مفاد اين نظام نامه هاست.

استاد دانشگاه تربيت معلم به بررسي اهداف و فوايد رعايت اصول اخلاقي پرداخت و افزود: برخي از هدف‌ها با رعايت اصول و ارزش‌هاي اخلاقي معين شده و اين اصول ملاك‌هاي حرفه‌اي و درماني را مشخص مي كند و به كارگزاران اين امكان را مي دهد که با تعارض‌ها مقابله كند.

وي در ادامه گفت: اين اصول اخلاقي به حرفه مشاوره و مشاوران اين اطمينان را مي‌دهد كه حقوق روانشناس و بيمار حفظ شود و با رعايت اين اصول، خدمات مشاوره در چارچوب قانون قرار مي‌گيرد./س

برچسب ها: مشاوره ، خود ، شناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.