رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: توسعه صادرات غيرنفتي مسير اصلي كاهش وابستگي درآمدهاي ارزي كشور به فروش نفت خام است و توسعه آن مي‌تواند آورده‌هاي جديدي را براي كشور ايجاد نمايد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عظمایی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: سهم آذربایجان شرقی نیز در این توسعه ارزنده و تاثیرگذار است به طوری که در سال 91 استان بيش از یک ميليارد و 200 میلیون دلار به مقصد 85 كشور مختلف صادرات غیر نفتی داشته که بیانگر رشد چهار درصدی نسبت به سال 90 است همچنین این رشد درسال جاری نیز تداوم داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی تولیدات استان در سال 92 از رشد مثبت 35 درصدی برخوردار بوده است، افزود: این امر درحالیست که اغلب استانهای بزرگ کشور از جمله اصفهان ، خراسان و خوزستان کاهش چشمگیری در تولیدات صادراتی داشته اند.

وی افزود : در هشت ماهه اول سال جاری وزن کالاهای صادراتی استان بیش از یک میلیون و 604 هزار تن بوده است و انواع کالا به ارزش 694 میلیون و 692 هزار و 917 دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است که این ارقام در مقایسه با سال قبل از لحاظ وزنی 78 درصد و از لحاظ ارزشی 29 درصد رشد داشته است.

وی یادآوری کرد: توسعه صادرات غیر نفتی و ورود صحیح به بازارهای جهانی، همچنین حفظ شرایط و ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی و بایستی هر کدام از دستگاه های اجرایی مرتبط با امر صادرات ، همچنین اتحادیه ها و تشکل های صادراتی و سازمان های خدمات رسان تجاری از قبیل بانک ها، بیمه، حمل و نقل به وظایف خود به خوبی عمل نمایند و در جامعه نیز فرهنگ تولید بهترین کالا برای صادرات به وجود آید.

عظمایی در پایان اظهار داشت: کیفیت کالا، قیمت رقابتی مناسب تولیدات و جذب مشتری بواسطه بسته بندی مناسب و مدرن باعث افزایش صادرات غیرنفتی و رونق بازار داخلی خواهد شد/س

برچسب ها: صادرات ، غیرنفتی ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.