معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان : در سالهای اخیر بیماری مهلک مشمشه در سطح استان و جمعیت اسبی ثبت نشده است و با رعایت مسائل بهداشتی می توان از شیوع و انتقال این بیماری کشنده و مشترک بین انسان ودام جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، دکتر علی کارگر افزود : مشمشه از جمله بیماری‌ های باکتریایی مسری و مهم مشترک بین انسان و دام است که در تک سمی ‌ها به شدت کشنده و از اهمیت بالایی در جمعیت ‌های اسب برخوردار است

وی گفت: این بيماري در اسب با علایمی چون تب شديد، بی اشتهایی، بی توجهی به تحريكات خارجي، ایجاد ضایعه در دستگاه تنفس و پوست، ريزش چرك زردرنگ از بینی، ترشحات چشم چرکی، تورم مجاری لنفاوی در پوست دام و چرکی شدن آنها بروز مي نمايد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان علت اهمیت این بیماری مشترک راکه در انسان به اشکال باليني موضعي، ريوي، سپتي سمي، منتشر و مزمن ظهور می كند تلفات بالای انسانی در صورت ابتلا عنوان کرد و گفت: در اغلب موارد بيماري درمان نشده ودر نهایت منجر به مرگ افراد مي‌شود.

وی افزود : در استان اصفهان بیش از 50 مرکز نگه داری و پرورش اسب و 10 مرکز سوارکاری با حدود 300 رأس اسب وجود دارد که در راستای مقابله با این بیماری هر ساله بیش از 800 رأس اسب (به طور میانگین هر رأس اسب 3 مرتبه در سال) مورد آزمایش قرار می گیرد.

کارگر در ادامه گفت: نگه داری اسبها در مکانهای اختصاصی ، رعایت موارد قرنطینه ای و بهداشتی در موقع خرید اسب، انجام آزمایش لازم و سالیانه توسط کارشناسان ادارات دامپزشکی استان برای شناسایی و مبتلا نشدن به این بیماری الزامی است .

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان یادآور شد : مردم موارد مشکوک را ، با اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان با شماره تلفن 18-7800816 0311 یا مرکز تلفن سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی 1512 درمیان بگذارند. /س

برچسب ها: اصفهان ، اداره ، کل ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.