معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاوری مازندران گفت: بر اساس مصوبه کارگره تخصصی امنیت و سلامت غذایی، سند جامع ارزیابی و ساماندهی توزیع و عرضه سموم کشاورزی در استان تهیه و اجرای مفاد آن آغاز شده است

ابطالی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ؛گفت: استاندارد سموم، میزان باقی مانده از سموم، مخاطرات استفاده بی رویه سموم، کنترل آفت کش ها و چالش ها، برنامه راهبردی مصرف بهینه و کاهش مصرف سموم از عناوین سند جامع ارزیابی و ساماندهی توزیع و عرضه سموم در مازندران است.

وی مصرف بهینه سموم، فروش سموم با نسخه گیاهپزشکی و جلوگیری از مصرف سموم خطرناک به لحاظ زیست محیطی را مهم ترین اهداف این سند برشمرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاوری مازندران گفت: با توجه به این که بسیاری از سموم مورد تایید وزات بهداشت و جهاد کشاورزی در استان مازندران به دلیل حفاظت محیط زیست قابل مصرف نیست، کنترل بیولوژیکی آفات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به کاهش مصرف سالانه انواع سموم کشاورزی در مازندران از 12 هزار تن در سال های گذشته به حدود چهار هزار تن در حال حاضر، افزود: یکهزار و 500 تن از سموم مصرفی استان گرانول است که مقدار سم و مواد موثره آن بین دو دهم تا 10 درصد است.

ابطالی گفت: 90 تا 98 درصد مواد موثره سم گرانول همراه با مواد بی اثر ( خاک رس) تهیه و مصرف می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با تایید پایین بودن کیفیت سموم وارداتی ، اظهار داشت: سامانه نظارت بر انواع سموم اعم از حشره کش ،قارچ کش و علف کش از تولید تا واردات در استان در حال شکل گیری است./س
/انتهای پیام

برچسب ها: ساماندهی ، توزیع ، سموم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.