رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد از ورود اولین گروه از پرندگان مهاجر و زمستان گذر به تالاب های این شهرستان مرزی واقع در استان اردبیل خبر داد.

محمد مجرد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: همه ساله همزمان با سرد شدن هوا هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی که بیشتر گونه های نادر، کمیاب و حفاظت شده هستند برای استراحت و زمستان گذرانی وارد تالاب های این شهرستان معتدل می شوند.

وی بیان کرد : به لحاظ قرارگرفتن منطقه پارس آباد در مسیر مهاجرت و کوچ پرندگان ، مساعد بودن شرایط آب و هوا و امکان تغذیه مناسب پرندگانی چون درنای خاکستری ، قوی گنگ ، قوی فریاد کش ، پلیکان ، غاز خاکستری ، عروس غاز ، انواع اردک ، فاخته ، زنگوله بال ، خروس کولی در تالاب های این شهرستان فرود می آیند .

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد ، این پرندگان مهاجر از ناحیه نیمکره شمالی و منطقه سیبر روسیه ، وارد تالاب ها ، آبگیرها و آب های این شهرستان از جمله تالاب های تپراق کندی ، میل و مغان ، سواحل رود ارس ، دریاچه شهرک مغان و کانال های اصلی آبرسانی می شوند.

مجرد با بیان این که ورود این پرندگان به دشت سرسبز پارس آباد مناظر و زیبایی های منطقه را دو چندان کرده افزود: به لحاظ وضعیت مطلوب تالاب های این شهرستان از نظر تغذیه و امنیت شاهد تخم گذاری و جوجه آوری بیشتر پرندگان مهاجر خواهیم بود.

وی با اشاره به این که تالاب میل و مغان به لحاظ گستردگی ، وضعیت مناسب و قرار گرفتن در منطقه مرزی و شکار ممنوع سالانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است گفت: برخی از این گونه ها عبوری بوده و پس از مدتی استراحت به مهاجرت خود به سمت جنوب ادامه خواهند داد و بعضی نیز در اواخر اسفند ماه با گرم شدن هوا منطقه را ترک خواهند کرد.

به گفته مجرد ، تالاب پشت سد میل و مغان در تمای فصول سال امکان مشاهده پرندگان نادر و وحشی را به علاقمندان و دوستداران طبیعت می دهد و این از ویژگی های ممتاز این زیستگاه آبی در کشور است/س .


انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، فرود ، پرندگان ، مهاجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.