به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه، تاکنون 115 هزار هکتار از جنگل های بلوط این استان به میزان 25 تا 75 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین سلیمانی مساحت جنگل های استان کرمانشاه را 527 هزار هکتار دانست و گفت: بر اساس آمارهای موجود تاکنون 115 هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان به میزان25 تا 75 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده اند.

وی روند آلودگی جنگل ها بلوط به خشکیدگی نسبت به سنوات گذشته حالت صعودی به خود گرفته است.

سلیمانی بگفت: در سال 90 مشخص شد که حدود 15 هزار هکتار از جنگل های بلوط استان کرمانشاه بهخشکیدگی بلوط دچار شده اند که البته این رقم اکنون به 115 هزار هکتار رسیدهو این به این معناست که طی سه سال گذشته میزان ابتدای جنگل های بلوط استان به خشکیدگی هفت تا هشت برابر شده است.

سلیمانی سپس با اشاره به اینکه طرح مبارزه با خشکیدگی بلوط تهیه شدهو جهت تامین اعتبار به مجلس رفته است، گفت: این طرح تاکنون به نتیجه نرسیده است. خشکیدگی بلوط به علت سه بیماری آفت سوسک چوب خوار، بیماری قارچی و آفت لورانتوس بوجود آمده اند

سلیمانی قطع درختان، سوزاندن و امحاء آنها را بهترین راهکار اتخاذ شده در راستای مقابله با خشکیدگی بلوط دانست و گفت: بر اساس بررسی ها و جمع بندی های صورت گرفته با مراکز تحقیقاتی و استفاده از تجربیات جهانی و کارشناسان جهانی به این نتیجه رسیده ایم که بهترین راهکار قطع درختان، سوزاندن و امحای آنهاست.

سلیمانی افزود: تحقیقات نشان داده اند که اینها عوامل ثانویه بیماری هستند و خشکسالی های مستمر، وقوع پدیده ریزگردها، افزایش درجه حرارت هوا ( طی10 سال گذشته دمای هوا حداقل به اندازه یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است) و... بیش از هر چیز جنگل های بلوط را مستعد ابتلا به خشکیدگی بلوط کرده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بر اساس برآوردهای انجام گرفته برای مقابله با خشکیدگی جنگل های بلوط اعتبار زیادی نیاز است و برای مقابله با خشکیدگی جنگل های بلوط که در استان کرمانشاه بیش از100 هزار هکتاراست، حداقل به 20 میلیارد تومان پول نیاز است.

سلیمانی در پایان گفت: در مجموع یک میلیون هکتار از شش میلیون هکتار جنگل های زاگرس که در هشت استان کشور قرار گرفته اند، به خشکیدگی بلوط دچار شده اند./س

برچسب ها: کرمانشاه ، مقابله ، هزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.