وزیر کشور گفت: افزایش آمار اعتیاد خانم ها از 5.2 به 9.8 که نشان دهنده افزایش 10 درصدی است یک فاجعه است چرا که هسته اولیه جامعه را خانواده تشکیل می دهد محور خانواده نیز زن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره آثار برتر مکتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: تا زمانی که با مواد مخدر درگیر نشدیم به ابعاد مختلف آن پی نخواهیم برد و یکی از ضعف های عمومی و جامعه این است که نتوانسته ایم مردم را در این خصوص دخالت دهیم و آگاهی آنان را افزایش دهیم که خسارت های بسیاری را ناشی شده است.  
 
وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که همه ابعاد این موضوع با روشهای قابل فهم و به همراه آثار و پیامدهای آن در جامعه تفهیم شود.  
 
وی ادامه داد: اگر این موضوع را مانند همه موضوعات دیگر مساله اصلی مردم نکنیم با روشهای جاری و سابق قطعا نمی توانیم موفق شویم چرا که توفیق نهایی علی رغم تمامی زحماتی که کشیده شده به درگیر شدن مردم در این موضوع وابسته است.  
 
وی در ادامه بیان داشت : متاسفانه امروز نمی توانیم ادعا کنیم که جلوتر از قاچاقچیان و معتادان عمل می کنیم وباید به صراحت گفت که  از قاچاقچیان و معتادان عقب هستیم و این موضوع را روند رشد معتادین و میزان کشف بیشتر مواد مخدر نشان می دهد.  
 
رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به ضرورت آگاه سازی مردم اظهار داشت: حتما باید آگاهی و اطلاعات مردم بالا برود و می بایست متناسب با مخاطبین مختلف و برای عموم مردم مطلب داشته باشیم؛ اما متاسفانه ظرفیت رسانه ها و فعالیت های دانشگاهی در این خصوص کافی نیست.  
 
وی ادامه داد: در تمامی نظر سنجی ها بحث اشتغال و اعتیاد جز موارد بالای درخواست مردم است و این نشان می دهد که این موضوع دغدغه عموم و نگرانی و مطالبه مردم است و اگر ما ادعا می کنیم که می خواهیم به مطالبات مردم پاسخ دهیم باید به آن توجه کنیم.  
 
وی افزود: مساله دیگری که باید به آن توجه کرد تعداد معتادان است که بر اساس نظر سنجی ها حدود یک میلیون و 300 هزار معتاد را امروز در کشور داریم که همین افراد نیز برای تامین مواد خود به اجبار پخش کننده مواد نیز می شوند.  
 
وزیر کشور در ادامه اذعان داشت: اگر ما این تعداد یک میلیون و 300 هزار نفر را در تعداد 5 خانوار ضرب کنیم نزدیک به 6 میلیون نفر به صورت مستقیم با این موضوع درگیر هستند که این آمار بالایی است و ارزش دارد که ما برای 6 میلیون نفر این موضوع را اجتماعی کنیم.  
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر تبلیغاتی که در این حوزه انجام می شود متاسفانه اثر گذاری بالایی دارد و برای مثال برای تمامی معضلات مردم راه حل واحدی ارائه می شود که استفاده از مواد مخدر است و به بهانه هر کدام از مشکلات امروز احتمالی نظیر افسردگی ، اضافه وزن استفاده از مواد مخدر پیشنهاد می شود که فرد را به فلاکت و نابودی می کشاند.  
 
وزیر کشور در ادامه با اشاره به جنبه های اقتصادی وسوسه انگیز قاچاق مواد مخدر اظهار داشت: از لحاظ اقتصادی بیش از هزار میلیارد دلار قاچاق مواد مخدر وسوسه انگیز خواهد بود که قدرت ریسک را افزایش می دهد و این عوامل خود می تواند توجیه کننده این موضوع باشد که این مساله باید اجتماعی شود.  
 
وی ادامه داد: به مواد مخدر باید از جنبه های مختلف نگاه کرد و نه تنها از منظر روانشناسی،‌ پزشکی و حتی اجتماعی چرا که این موضوع ابعاد مختلفی دارد و همه این مباحث باید در پژوهش ها درحوزه مواد مخدر در نظرگرفته شود و تلاش همه این باشد که معضل مواد مخدر را حل کنیم.  
 
وی افزود: باید 90 درصد مطالعاتی که در این حوزه انجام می شود برای حل مشکل باشد و برای این کار ابتدا باید مساله را تعریف کنیم وسپس مشخص کنیم که این مساله را چگونه حل کنیم. 

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: افزایش آمار اعتیاد خانم ها از 5.2 به 9.8 که نشان دهنده افزایش 10 درصدی است یک فاجعه است چرا که هسته اولیه جامعه را خانواده تشکیل می دهد محور خانواده نیز زن است.  
 
وی افزود: وقتی در مدت کوتاهی تعداد معتادین خانمها دو برابر می شود همه زنگهای خطر باید به صدا در آید.  
 
وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: باید مشخص کنیم که چگونه از خانواده های معتادین باید صیانت کنیم و آیا نهاد مدافعی برای خانواده های معتادین وجود دارد چرا که بسیاری از معضلات جامعه نظیر بچه فروشی ومسائل خلاف عفت درجامعه امروز به خاطر اعتیاد رواج پیدا می کند.  
 
وی افزود: مساله دیگر محصولات تولید ماست و اگرچه مقاله نوشتن عمل خوبی است اما تنها نباید به این موضوع بسنده کرد و باید تلاش کنیم دامنه کار را افزایش دهیم.  
 
وی ادامه داد: نوشتن کتاب، داستان، رمان، فیلم نامه ، نمایش نامه، شعرو ادبیات همه مواردی هستند که باید در حوزه پژوهش در حوزه مواد مخدر به آن توجه شود چرا که جنبه های فریبندگی و جذابیت این مواد در بین نسل جوان بسیار گسترش یافته و با استفاده از این موارد باید آنها را کاهش داد.  
 
رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: ما باید یک دبیر خانه دائمی در حوزه پژوهش داشته باشیم و این جلسات ابتدا در استانهای برگزار شود و سپس در فینال نهایی به تهران بیاید تا راه حل ها منطقی تر و عملی تر باشند.  
 
انتهای پیام/  

برچسب ها: قاچاق ، مخدر ، علی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار