در پی اعلام تظاهرات طرفداران و مخالفان، ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین در کیف پایتخت این کشور، این نگرانی وجود دارد که این اعتراض‌ها به درگیری بی‌انجامد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فعالان و احزاب مخالف اوکراین امیدوار هستند که امروز یک‌‌شنبه ۱۵ دسامبر که روز "شان و کرامت انسانی" نام گذاری شده، صدها هزار نفر از مردم در میدان استقلال این کشور تجمع کنند.

قرار است طرفداران رئیس جمهور نیز در منطقه دیگری از شهر تجمع کنند.

علت این تظاهرات، تصمیم دولت اوکراین برای امضا نکردن یک توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا است. این تصمیم علیرغم سال‌ها مذاکره با اتحادیه اروپا با هدف ادغام اوکراین در این اتحادیه اتخاذ شده بود. دولت اوکراین تصمیم عدم پیوستن به این توافقنامه را در تاریخ ۲۱ نوامبر اعلام کرد.

در همان زمان ویکتور یانوکویچ، رییس جمهوری اوکراین، در پی مخالفت روسیه با امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا گفت تا اطلاع ثانوی این توافق امضا نخواهد شد.

براساس گزارش‌ها هزاران نفر از مخالفان دولت شب گذشته را برای تظاهرات امروز در میدان استقلال گذراندند.

رهبران معترضان از آنها خواسته‌اند تا هوشیار باشند، تا برای درگیری با حامیان دولت تحریک نشوند.

مخالفان همچنین مقامات را متهم کرده‌اند که برخی از مردم را با پرداخت پول و مواد غذایی برای تجمع طرفداران دولت با خود همراه کرده‌اند.

مقامات رسمی این موضوع را تکذیب کردند، اما تعدادی از شرکت‌کنندگان در این تجمع گفته‌اند که آنها مجبور به شرکت در این تجمع شدند.

اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین اعتراضاتی است که این کشور از ۹ سال پیش، زمان انقلاب نارنجی در این کشور، به خود دیده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار