ژاپن و اعضای آسه‌ آن توافق‌ نامه‌ای امضا کرده‌اند که مضمون آن مخالفت ضمنی با ادعاهای ارضی و هوایی جدید چین است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله: شیزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و رهبران کشورهای عضو جامعه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌ آن) روز شنبه ۱۴ نوامبر، (۲۳ آذر) در توکیو توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن همکاری آنها در زمینه "حراست از آزادی مسیرهای هوایی و امنیت پروازهای غیرنظامی" گسترش می‌یابد. گرچه در این توافق‌نامه به چین اشاره‌ای نشده ولی مضمون آن می‌تواند انتقادی ملایم به چین و سیاست‌ها و ادعاهای ارضی جدید آن در منطقه تلقی شود.

مرزهای تازه‌ای که چین در ماه میلادی گذشته (نوامبر) برای حریم شناسایی دفاع هوایی خود تعیین کرد جزیره‌های که این کشور با ژاپن بر سر تملک آنها اختلاف دارد را نیز شامل می‌شود. در چارچوب اقدام جدید چین همه هواپیماهای خارجی از این پس قبل از ورود به قلمرو شناسایی جدید این کشور باید خود را معرفی کنند و با سیستم مراقبت‌های هوایی چین ارتباط بگیرند. در واکنش به این اقدام چین کشورهای ژاپن و کره جنوبی و متحد اصلی آنها یعنی آمریکا با اعزام هواپیماهای جنگی به قلمرو تازه تعیین‌شده چین، تلویحاَ اعلام کردند که تصمیم این کشور را به رسمیت نمی‌شناسند.

اجلاس رهبران ژاپن و کشورهای عضو آسه‌آن در توکیو به مناسبت چهلمین سالگرد برقراری مناسبات میان طرفین برگزار شده است. ژاپن در این اجلاس با قول کمک‌های مالی هنگفت سعی در برقراری رابطه‌ای نتگاتنگ‌تر با کشورهای جنوب شرق آسیا کرده است. ژاپن قصد دارد در ۵ سال آینده ۲۰ میلیارد دلار به صورت کمک یا اعتبار در اختیار این کشورها قرار دهد.

در میان ۱۰ کشور عضو آسه‌ان دست‌کم چهار کشور، یعنی ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی با چین اختلاف ارضی دارند و ژاپن به خصوص سعی دارد این کشورها را بیش از پیش در مناقشه خود با چین به متحد خود تبدیل کند. ولی در مجموع هم این ۴ کشور و هم ۶ عضو دیگر آسه‌آن (اندونزی، کامبوج، لائوس، برمه، سنگاپور و تایلند) با توجه به وزن اقتصادی بزرگ چین در منطقه علاقه‌ای به تشدید اختلافات با این همسایه بزرگ خود ندارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ژاپن ، چین ، متحد ، آمربکا ، آسه ، آن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار