معاون آموزش ابتدايي ،آزمون هاي مستمر را بخشي از ارزشيابي توصيفي عنوان كرد .

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از  وزارت آموزش و پرورش ، محمد ديمه ور با تاكيد بر اينكه ارزشيابي كمي در برخي مواقع موجب خسران شده است ، افزود : گمان ما اين است كه ارزشيابي كيفي توصيفي در راستاي هم افزايي ورود به دوره هاي تحصيلي است و ما سعي كرده ايم  تا هيچ كس از تحصيل بازنماند.   
 
معاون آموزش ابتدايي با اشاره به اينكه ارزشيابي كيفي توصيفي فقط پوشه كار نيست ، افزود : آزمون عملكردي، سنجش مهارت هاي عملكردي دانش آموزان ، آزمون هاي سنجش و المپيادهاي علمي به همراه  مشاركت والدين  فعاليت هايي هستند كه در سنجش ارزشيابي كيفي توصيفي ديده شده است .
 
وي با تاكيد بر اينكه  ارزشيابي پيشرفت تحصيلي بدون ارزشيابي فراگير بي ثمر است ، يادآور شد : آنچه  كه در قالب ارزشيابي كيفي توصيفي ياد مي شود ، اين است كه ما شيوه ارزشيابي را به جاي ارزشيابي و آزمون هاي عددي و كمي به سمت فعاليت هاي كيفي ببريم  و طبق تحقيقات و پژوهش هاي ميداني ارزشيابي توصيفي مفيد بوده است .
 
معاون آموزش ابتدايي، ارزشيابي توصيفي  را در دوره ابتدايي مفيد عنوان كرد و چند اشكال به آن وارد است ، خاطر نشان ساخت :  شوراي عالي آموزش و پرورش بايد تصميم بگيرد كه ارزشيابي توصيفي به دوره هاي  بالاتر برود يا در همين مقاطع باقي بماند .  
 
وي اضافه كرد : ما به عنوان ستاد و برنامه ريزان بايد كمك كنيم تا معلمان با بهره برداري از روش هاي مختلف ارزشيابي كيفي توصيفي ، ارزشيابي خود را پربارتر كنند . آموزش نيز از ديگر مشكلات در اين زمينه است كه بايد كارگاه هاي آموزشي مناسب و به روز براي معلمان سراسركشور برگزار شده تا با شيوه درست ارزشيابي آشنا شوند.
 
ديمه ور با اشاره به اين كه فعاليت هاي كيفي مستلزم وقت گذاري است ، اضافه كرد :  ما به معلمان حق مي دهيم كه به دليل تراكم بالاي كلاس ها نتوانند آموزش درست دهند  و اين مشكل بايد با تامين فضا  فراهم شود .  
 
معاون آموزش ابتدايي اذعان داشت: اطلاع رساني به خانواده ها در اين رابطه بسيار مهم است زيرا اين ارزشيابي يك سمت به مدرسه و يك سمت به خانواده دارد بنابراين بايد براي خانواده ها كلاس گذاشته شود. يكي از انتظارات ما براي آگاهي خانواده ، رسانه ها  مي باشد .
 
وي افزود: ارزشيبابي كمي گاهي اوقات موجب خسران زيادي شده و ما سعي كرده تا نفري از تحصيل بازنماند. گمان ما اين است كه ارزشيابي كيفي توصيفي در راستاي هم افزايي ورود به دوره هاي تحصيلي است. با تقويت اين مساله ماندگاري دانش آموزان در مدارس زياد مي شود .
 
ديمه ور با اشاره به اينكه در دوره ابتدايي 2 دوره اساس و اركان تعريف شده است ، تصريح كرد : پايه اول تا سوم دوره اساس و پايه چهارم تا ششم دوره اركان است . الويت ما اين است كه اين دوره ها در فضاي جدا از هم باشند زيرا در دوره اساس قرار است نظام دوري اجرا شود. يعني معلم از سال اول تا دوره سوم با دانش آموز همراه باشد .
 
معاون آموزش ابتدايي در پايان اظهار داشت : اولويت و جديت ما اين است كه اين دوره ها در 2 فضاي مجزا باشند اما واقعيتي موجود است كه در حال حاضر از نظر فضاي آموزشي اين توانايي را نداشته و بايد با يك شيب مناسبي در اين راستا پيش برويم .
برچسب ها: ازمون ، ارزش ، توصیف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار