در صورتي که مرکز علوم و فناوري پيشرفته دانشگاه آزاد جدي گرفته شود، علاوه بر اينکه 50 درصد هزينه هاي اين دانشگاه تامين مي شود، اتکاء به شهريه دانشجويي نيز کم مي شود.

به گزارش خبرنگار صنفي، آموزشي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر جاسبي، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در نخستين اجلاس شوراي راهبردي شعب استاني مرکز علوم و فناوري هاي پيشرفته که امروز در دانشگاه علوم تحقيقات برگزار شد، افزود:‌ جمهوري اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب تاکنون با چالش هاي زيادي روبرو بوده و در سطح ملي و جهاني همواره حرکت ما به سوي خودکفايي و استقلال واقعي خوشآيند قدرت هاي بزرگ نبوده و نيست و از همان ابتدا تهاجم گسترده اي عليه ما آغاز شد تا نتوانيم روي پاي خود بايستيم و امروز همه مي دانيم که کشورهاي صنعتي و غربي با تمام ظرفيت براي مواجهه با ما به ميدان آمدند و مسأله تحريم را به عنوان يک ابزار مؤثر در همه حوزه ها عليه ما به کار بردند، اما ما با توفيقات الهي مي توانيم اين چالش را پشت‌سر بگذاريم.

وي،گفت: ‌در گذشته در زمينه حوزه آموزش عالي به خارج از کشور وابسته بوديم و به محض اينکه مي خواستيم رشته جديدي را راه اندازي کنيم، با مقاومت روبرو مي شديم، اما در همان زمان با همکاري دانشگاه هاي دولتي به يک انقلاب در آموزش عالي رسيديم، به گونه اي که در حال حاضر 30 هزار دانشجوي دکتراي تخصصي داريم و بنابراين بايد به صورت درازمدت فکر کنيم. به همين منظور در دانشگاه آزاد اسلامي، مرکز علوم و فناوري پيشرفته و شوراي راهبردي وابسته به آن را ايجاد کرديم.

جاسبي، با اشاره به کار عمده شوراي راهبردي، گفت:‌ هر جا رشته هاي فناوري هاي جديد را بخواهيم تاسيس کنيم، خود اين مرکز به کمک آن مي شتابد، زيرا در حال حاضر رشته هاي نو در دانشگاه هاي معتبر دنيا در حال تاسيس است تا بتوانند نيازهاي جامعه خود را مرتفع کنند، ما نيز در همين مسير گام برمي داريم. کار ديگر که مهم‌ترين هدف اين شورا است، مسأله تجاري‌سازي است. بنابراين اگر بخواهيم وابستگي‌مان را به غرب کم کنيم، بايد سرمايه گذاري کنيم. تجاري سازي يعني کار تحقيقاتي که به نتيجه رسيده و مقاله آن در مجلات معتبر دنيا چاپ شده است و اکنون مي خواهد وارد فرآيند اجرايي شود و حسن تجاري‌سازي اين است که درآمدزايي نيز دارد.

وي، خاطر نشان کرد:‌ اگر (CAST)، (مرکز فناوري علوم پيشرفته) را جدي بگيريم، دهه چهارم دانشگاه آزاد اسلامي تا 50 درصد هزينه ها را خودش مي تواند تامين کند.


* مهم‌ترين هدف راه‌اندازي (CAST) تجاري‌سازي است

دکتر مجيد عباسپور، مشاور رئيس دانشگاه آزاد، در ادامه افزود: توسعه و پيشرفت هر کشوري مرقون پرورش، حفظ، نگهداري سرمايه هاي علمي، پژوهشي و تقويت فناوري آن کشور است. با توسعه فناوري هاي نوين مي توان موجبات ترقي، توسعه علمي و در نهايت توسعه پايدار را براي کشور فراهم کرد و اين امر تنها به همت بلند پژوهشگران و همکاري هاي علمي آنها در زمينه هاي گوناگون امکان پذير است. براي رسيدن به اين اهداف و در راستاي تحقق رسالت دانشگاه آزاد اسلامي و نيز در جهت دستيابي به اهداف بلندمدت نظام جمهوري اسلامي، مرکز علوم و فناوري هاي پيشرفته دانشگاه تاسيس شد.

وي، گفت:‌ اين مرکز چندين رويکرد دارد که مهمترين آن ورود به حوزه تکنولوژي هاي نوين در سطح تجاري‌سازي است که دانشگاه آزاد علاوه‌بر سرمايه‌گذاري در بخش پژوهش و درآمدزايي در فناوري نيز نقش دارد و با توجه به درآمدي که دارد، مي توان اميدوار بود که تا دهه چهارم کمتر متکي به شهريه ها باشيم.

عباسپور، خاطر نشان کرد:‌ با امکاناتي که در دانشگاه آزاد وجود دارد، با يک حرکت جدي مي توان سرآمد دانشگاه هاي ديگر بود و واحد علوم تحقيقات نيز اين پتانسيل را دارد./ح

 

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار