يک سال بعد از ديدار فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه از الجزاير، ژان مارک ارو نخست وزير فرانسه نيز قرار است روزهاي دوشنبه و سه شنبه به طور رسمي از الجزاير ديدار کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ هدف کلي اين سفر توسعه روابطي آرام و بدون تنش بين دو کشور است. روابطي که بخش اقتصادي آن در کانون رقابت هاي جهاني قرار گرفته است.  نخست وزير فرانسه در اين سفر در نظر دارد بيشتر به مسائل اقتصادي و چگونگي افزايش مبادلات تجاري دو کشور بپردازد. اين مسئله از آنجا براي فرانسه خيلي مهم است که اکنون مدتي پاي شرکت هاي چيني نيز به اين کشور باز شده است.

يکي از مشاوران ژان مارک ارو در اين باره گفت رئيس جمهور فرانسه با سفر دسامبر سال گذشته خود به الجزاير زمينه را براي از سرگيري روابط دو کشور فراهم کرد.اولاند در سخنراني سال گذشته خود به الجزاير عزم کشورش براي توسعه روابط آرام و به دور از تنش با اين کشور اعلام کرد. ديدار سال گذشته اولاند از الجزاير به ساز وکار نظارت و پيگيري منجر شد که رياست آن را نخست وزيران فرانسه و الجزاير برعهده داشتند. 

فرانسه چهارمين مشتري الجزاير به ويژه در بخش نفت وگاز است. فرانسه از اين طرف،نخستين تامين کننده و عرضه کننده کالا و خدمات براي الجزاير است. در سال 2012 حدود 12 و هشت دهم درصد بازار الجزاير در اختيار شرکت هاي فرانسوي بود. اما از 10 سال پيش تاکنون سهم فرانسه در بازار الجزاير روند افت را در پيش گرفته است زيرا شرکت هاي چيني و اسپانيايي رقابت سرسختانه اي را به نفع خود در الجزاير با شرکت هاي رقيب آغاز کرده اند.برخي از کارشناسان پيش بيني کرده اند که چين تا چند ماه آينده اين جايگاه را نيز از فرانسه خواهد گرفت. 

در شش ماهه نخست امسال، مازاد تجاري فرانسه با الجزاير به 670 ميليون يورو رسيد حال آنکه رقم اين شاخص در همين مدت زمان در سال 2012حدود دو و نيم ميليارد يورو بود.

ژان مارک ارو قرار است در اين ديدار با عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير نيز ديدار کند اما اين برنامه هنوز به طور قطعي تاييد نشده است.انتظار مي رود نخست وزير فرانسه با نمايندگان سازمان هاي غيردولتي نيز ديدار کنند. زيرا سازمانهاي فعال در حقوق بشر الجزاير از نخست وزير فرانسه خواسته اند موضوع نقض حقوق بشر را در الجزاير با مقامات اين کشور در ميان گذارد. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار