رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ما به عنوان حوزه مسئول پاسخگویی به مسائل فکری و معرفتی جهان معاصر هستیم گفت: این وظیفه‌ای است که دین برعهده ما گذاشته است و باید توانایی پاسخگویی را کسب کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در همایش «نقش پژوهش در مرجعیت علمی» ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی اظهار کرد: این یک نشست مبارک و گرامی و محفلی روحانی است و حضور در آن را باید ارج نهیم.

وی با اشاره به اینکه دو مناسبت در این هفته وجود دارد گفت: مناسبت اول شروع هفته پژوهش و مناسبت دوم هفته وحدت حوزه و دانشگاه بوده و هر دو مناسبت را گرامی می‌داریم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: لازم می‌دانم که در هفته پژوهش از تمام پژوهشگران اسلامی در ایران و سایر کشورها تقدیر و تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در چشم انداز جامعه المصطفی بر مقوله مرجعیت علمی و معرفتی تاکید شده است گفت: همه ما موظفیم سامانه‌ای را پدید آوریم و به نقطه‌ای برسیم که مرجعیت علمی و معرفتی در جهان معاصر تحقق پیدا کند.

حجت الاسلام اعرافی با اشاره به اینکه ما به عنوان حوزه مسئول پاسخگویی به مسائل فکری و معرفتی جهان معاصر هستیم تاکید: این وظیفه‌ای است که دین بر عهده ما گذاشته و باید توانایی پاسخگویی را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه مقصود از مرجعیت علمی با مفهوم مرجعیت در تقلید تفاوت دارد عنوان کرد: مقصود این است که کلیت حوزه و جامعة المصطفی محل مراجعه و مورد اعتماد جامعه علمی در حوزه اسلامی قرار گیرد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ما باید سعی کنیم به حدی برسیم که دانش آموختگان و اساتید ما مورد اعتماد و محل مراجعه قرار بگیرند گفت:همینطو باید تلاش شود که تولیدات فکری و نظری این نهاد مورد ارجاع و استفاده تحقیقات و مقالات علمی قرار بگیرد.

وی افزود: در هر جای عالم اگر کسی خواست مثلا به مسئله سیاست اسلامی رجوع کند تحقیقات جامعه المصطفی باید صاحب نظر در آن مورد باشد.

اعرافی بیان کرد: هنگامی که از جایگاه مرجعیت علمی و معرفتی سخن می‌گوییم باید حداقل سه قلمرو کلان را توضیح دهیم.

وی با بیان اینکه قلمرو اول استخراج اندیشه‌های اسلام در قالب کلام و معارف اسلامی است گفت: آنچه که حوزه علمیه و جامعه المصطفی به عنوان یک نهاد حوزوی باید در آن به مرجعیت علمی برسد علوم اسلامی است یعنی دانشی که از منابع دین استخراج می‌شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه تعیین نقاط ارتباطی بین این اندیشه‌های استخراج شده با ادیان دیگر قلمرو دوم است گفت: قلمرو دین و معارف دینی یک نقاط تلاقی با مذاهب دیگر دارد که نقاط تلاقی آنها باید تعیین شود.

وی با بیان اینکه تطبیق دین با علوم بشری قلمرو سوم است گفت: از دیدگاه ما اندیشه استخراج شده از کتاب و سنت با علوم بشری ارتباطاتی دارد و حوزه باید این ارتباطات را تعیین کند.

اعرافی با بیان اینکه برای رسیدن به قله تحقیقات الزاماتی وجود دارد گفت: برای رسیدن به مرجعیت علمی و معرفتی باید این الزامات را رعایت کرد.

وی با اشاره به اینکه روش بندی مناسب یکی از الزامات است گفت: جامعه‌ای می‌تواند در مرز دانش حرکت کند و به مرجعیت برسد که پایه‌های روش شناختی تولید علمی آن قوی باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: توجه به روش شناسی اسلامی باید در پایان نامه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی توجه به عمق و ژرفا با کمال صبر و بردباری را یکی دیگر از الزامات دانست و گفت: زیرساخت‌های علمی یک مجموعه به این است که عمق و بردباری پژوهشی در آن موج بزند.

اعرافی توجه به نظریه‌های جدید و نیازها و پرسش‌های نو را یکی دیگر از الزامات دانست و گفت: اگر ما بخواهیم نظریه‌هایی را بدون اینکه در عرصه‌های جدید وارد شویم مطرح کنیم در کار خود زیاد موفق نخواهیم بود.

وی توجه به مطالعات تطبیقی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر در برخی از علوم، مطالعات تطبیقی را وارد کنیم اتفاقات جدیدی در آن علم رخ خواهد داد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه شهید مطهری هنرش تطبیق عرصه‌های نو با هر تحقیقی بود گفت: شهید مطهری هر بحث فلسفی را به مسائل روز گره می‌زد و شاگردان را به عرصه‌های روز ربط می‌داد.

وی با بیان اینکه ماندگاری در ادبیات سنتی فقط مشکلات درون حوزوی را حل می‌کند گفت: برای حل مشکلات خارجی باید مطالعات تطبیقی صورت بگیرد.

اعرافی تولید ادبیات گفتاری مناسب را یکی دیگر از الزامات دانست و گفت: اگر کسی نتواند یک ادبیات و گفتار قابل فهم برای دنیا تولید کند نمی‌تواند به مرجعیت علمی دنیا برسد.

وی توجه به این الزامات را بسیار مهم دانست و گفت: اگر می‌خواهیم تولیدات علمی ما به مرز دانش برسد باید این الزامات را رعایت کنیم./س


 

برچسب ها: قم ، حوزه ، مسئول ، پاسخگویی ، مسائل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.