رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سه اصل ضروری برای فعال شدن مناسبات علمايی بین شيعه و سني، تأکید کرد: وجود امنیت کافی و عقلانیت لازم در تعامل با یکدیگر مشکلات امت اسلامی که متشکل از شیعه و سنی هستند را حل می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، حجت الاسلام احمد مبلغي در نشستی پیرامون مناسبات علماي شيعه و سني در قم، " اجتناب از دعوت یکدیگر به اهتداء "، " تمرکز بر مشتركات علمی "، و "رعايت انصاف و احترام در قبال یکدیگر " را سه اصل لازم الرعايه براي تنظيم مناسبات و ارتباط سازنده ميان علماي شيعه و سني ذكر كرد و گفت: برقراری ارتباطات بین شیعه و سنی جهت خدمت مشترک به امت اسلامی بدون رعایت این اصول، یا به مناسبات منتهی نمی‌شود یا اگر بشود فاقد دوام یا عمق کافی است، یا حتی مضر خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه ما به مطالعات خرد بسنده کرده‌ایم گفت: مطالعات کلان معطوف به تنظیم و تعریف نوع مناسبات و تبیین ضوابط و قواعد آن در موضع ضعف قرار دارد؛ اگر نگوییم که در وضعیت صفر به سر می‌برد.

رئيس دانشگاه مذاهب اسلامي ادامه داد: اهمیت نگاه‌های کلان در این است که مناسبات را که امري چارچوب ساز و شاکله ساز است را محقق می‌کند و با تحقق آن هر طرف با امنیت کافی و عقلانیت لازم به تعامل با دیگری می‌پردازد و چنین تعاملی مشکلات امت اسلامی که متشکل از شیعه و سنی هستند را حل می‌کند.

وی گفت: تحولات همگرايانه زيادي خصوصا بعد از انقلاب اسلامي، در فضاي جهان اسلام از خاستگاه مشتركات شكل گرفته است ولي تا دست یابی به وضعیتی فعال، پر کارکرد، شاکله ساز، مناسبات پرداز و تاثیرگذار فاصله بسیار داریم.

حجت الاسلام مبلغی ادامه داد: مشتركات می‌تواند كانونی فعال برای فعالیت‌های مشاركت جويانه علماي شيعه و سني در کنار یکدیگر باشد به شرط آن که سه اصل یاد شده را رعایت کنند.

وی با اشاره به اينكه مشتركات نقش اساسي در همگرايي، تعالي، ارتباط انساني و تعاملي دارد و اصولا پرلايه و پرظرفيت هستند، افزود: همیشه می‌توان نقطه اساسي مشتركی را با هرکس پيدا و بر اساس آن با او گفتگو کرد، ولی باید دانست شیعه و سنی نیازی به چنین تلاشی ندارند؛ چرا که لیست بلند بالا و تمام نشدنی از مشترکات در مقابل روی آنها قرار دارد./س


 

برچسب ها: قم ، تعامل ، امنیت ، عقلانیت ، مشکلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.