به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، ضربه به سر و شکستگی های متعدد علت بیش از 80 درصد مرگ های موتورسیکلت سواران است، بیش از 60 درصد کشته های موتورسیکلت سواران، زیر 30 سال هستند، 46 درصد کشته های موتورسیکلت سوارها در جادههای برون شهری جان میبازند و این ها همه واقعیت های تلخی هستند که در آمار سازمان پزشکی قانونی کشور به چشم میخورند.
امنیت پایین موتورسیکلت سواران و عدم استفاده از کلاه ایمنی، جدی نگرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی توسط آنها، تردد در جاده های برون شهری و دلایل دیگر دست به دست هم دادهاند تا یک چهارم کشتههای حوادث رانندگی هر سال را موتورسیکلت سواران تشکیل دهند.
بر اساس بررسیهای واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود در فاصله سالهای 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم 25.7 درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در برمی گیرد.
از کل 120 هزار و 70 کشته ناشی از تصادفات رانندگی طی سال های 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسیکلت سوار بودند که این رقم 25.7 درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در برمی گیرد. همچنین این رقم بعد از قربانیان تصادفات خودروهای سواری که 34.6 درصد تلفات را شامل می شود، دومین جایگاه را به خود اختصاص داده است.
عمدهترین علت مرگ موتورسیکلت سواران، ضربه به سر برخورد با وسایل نقلیه دیگر با رقم 83.1 درصد، عمدهترین علت تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت ها است. همچنین بیشترین علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با 61.2 درصد و پس از آن شکستگی های متعدد با 19.7 درصدگزارش شده است. از سویی 42.3 درصد موتورسواران در همان محل وقوع حادثه درگذشتهاند که تمامی این موارد لزوم استفاده از لوازم ایمنی مانند کلاه ایمنی، لباس مناسب و در کنار آن احتیاط بیشتر در رانندگی و حفظ سرعت مطمئنه را بیش از پیش روشن میکند.
60 درصد کشته ها زیر 30 سال از نظر سنی نیز افراد 18 تا 24 سال با 34.1 درصد موارد بیشترین کشته های تصادفات موتورسیکلت را به خود اختصاص دادهاند و تأسف بارتر آنکه 60.4 درصد کشته ها افراد زیر 30 سالند بنابراین اگر 15.4 درصد کشته های 30 تا 39 ساله را هم به آن اضافه کنیم، به این نتیجه می رسیم که سه چهارم کشته های موتورسیکلت زیر 40 سال سن دارند.
بر اساس این گزارش در این مدت، 95.2 درصد کشته های تصادفات موتورسیکلت سواران مرد و 4.8 درصد آنان زن بودهاند، این در حالی است که 78.8 درصد این افراد راننده موتور و 20.3 درصد افراد راکبان ترک موتورسیکلت بوده اند و البته وضعیت هشت دهم درصد افراد نیز نامعلوم گزارش شدهاست.
بیشترین کشته های تصادفات موتورسیکلت ها در تابستان بیشترین تصادفات منجر به مرگ موتورسواران در فصل تابستان و در ماههای شهریور با 11.7 درصد، مرداد با 11.1 درصد و تیرماه با 11 درصد و کمترین آن مربوط به فصل زمستان با 14.6 درصد (در کل سه ماهه زمستان) بودهاست. نکته قابل توجه آنکه بیشترین کشته ها در ماههای فصل زمستان در استانهای گرمسیری مانند سیستان و بلوچستان (22.4 درصد)، هرمزگان (21.8 درصد) و خوزستان (19.9 درصد) ثبت شدهاست.
وضعیت شغلی و تحصیلی متوفیات تصادفات موتور سیکلت از جهت تحصیلات نیز در میان کشته های 18 سال و بالاتر، 28.9 درصد افراد دارای تحصیلات راهنمایی، 27.4 درصد با تحصیلات ابتدایی، 17.5 درصد با تحصیلات دبیرستان و 17 درصد بیسواد بوده اند که بیشترین آنها دارای شغل آزاد (33.4 درصد) و یا کارگر (25.1 درصد) بوده اند.
بیش از 46 درصد کشته های موتورسیکلت ها در راه های برون شهری هرچند به موتور به عنوان وسیلهای نه چندان ایمن و به دیده وسیله نقلیه درون شهری نگریسته می شود اما جالب است بدانیم 46.7 درصد کشته های موتورسیکلت ها مربوط به راه های برون شهری و 38.8 درصد آنها مربوط به معابر درون شهری بوده است. جاده های خاکی و روستایی با 13.7 درصد در رده بعدی قرار دارند و وضعیت هشت دهم درصد موارد نیز نامشخص گزارش شده است. اما در میان استان هایی که بیشترین کشته های برون شهری را داشته اند گیلان، قزوین، اردبیل و کرمانشاه در صدر جدول و آذربایجان شرقی، تهران و یزد در انتهای جدول قرار دارند. این در حالی است که یزد، تهران و اصفهان بیشترین کشته های درون شهری و سیستان و بلوچستان، اردبیل و قزوین کمترین کشته های درون شهری را داشته اند.
ثبات الگوی مرگ موتورسیکلت سواران در سالهای متمادی اما در خصوص حوادث موتورسیکلت ها نکته جالب توجه آن است که طی بررسی های به عمل آمده در سال 1390 و 1391 مشخص شد که این الگو ها در آمار تلفات حوادث موتورسیکلتها تقریباً ثابت مانده است به طوری که قربانیان تصادف موتورسیکلت در سال 1390، 24 و در سال 1391، 23 درصد کل کشته های تصادفات را به خود اختصاص داده اند. عمده ترین علت مرگ در آنها همچنان ضربه به سر با 60.6 درصد در سال 1390 و 61.8 درصد در سال 1391 بوده و غلبه سنی افراد 24 - 18 ساله با 32.1 در صد در سال 1390 و 32.1 درصد در سال 1391 همچنان حفظ شده است. وقوع تصادفات منجر به فوت نیز در راههای برونشهری با 44.8 درصد موارد در سال 1390 و 45.8 درصد موارد در سال 1391 همچنان از موارد درون شهری ( با 40.1 و 38.8 درصد در سال 1390 و 1391) پیشی گرفته است.
هشدار و توصیهها در مجموع به نظر می رسد با توجه به ایمنی پایین این وسیله نقلیه و به تبع آن درصد بالای کشته های ناشی از تصادفات موتورسیکلت ها و تعداد قابل توجه مجروحین، مصدومین و معلولین این نوع تصادفات که طبق آمار، بیشترین آنها از افراد نوجوان و جوان کشور هستند، توجه جدی دستگاهها تصمیم گیرنده و نظارتی به اتخاذ تصمیمات مناسب از یک سو و هموطنان استفاده کننده از این وسیله نقلیه به نکات و توصیههای ایمنی از سوی دیگر کاملاً ضروری به نظر می رسد لذا در اینجا ضمن آرزوی سلامت برای تمامی هموطنان توجه راکبان موتورسیکلتها را به نکات ذیل جلب میکنیم:
1- حتماً از کلاه ایمنی استفاده کرده و به یاد داشته باشید ضربه به سر علت مرگ بیش از 60 درصد کشته های تصادفات موتورسیکلت را تشکیل میدهد.
2- از موتور جهت انجام امور داخل شهری استفاده کنید و از رانندگی موتور در جاده های برون شهری پرهیز کنید.
3- از موتور سیکلت جهت جابه جایی وسایل و بار استفاده نکنید.
4- حتی الامکان از سوار کردن ترک نشین خودداری کنید.
5- از پوشش مناسب در هنگام رانندگی استفاده کنید تا در صورت تصادف دچار حداقل صدمات شوید.
6- رعایت قوانین، اجتناب از حرکت خلاف جهت در معابر، گذشتن از چراغ قرمز، راندن در پیاده روها، انجام حرکات مارپیچ، تک چرخ زدن و لایی کشیدن و مواردی از این دست و رعایت سرعت مطمئنه و فاصله مناسب با وسیله نقلیه در حال حرکت ضامن سلامت شما و سایر هموطنان خواهد بود.
7- همواره از سلامت وسیله نقلیه و اجزای آن مانند چراغ ها، ترمز ها و غیره اطمینان حاصل کنید.
8- با توجه به لغزنده شدن معابر در روزهای بارانی و برفی و ایمنی پایین موتورسیکلت بهتر است در چنین اوقاتی از رانندگی با موتورسیکلت اجتناب کنند.
9- خوردن، آشامیدن و صحبت با تلفن همراه طی رانندگی با هر وسیله نقلیه ای خطر آفرین است و در مورد موتور سیکلت به مراتب خطرناک تر است.
انتهای پیام/