مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: روزهای ناسالم این استان در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، کیومرث کلانتریˈ درجمع خبرنگاران افزود: در هشت ماه امسال از مجموع 246 روز 203 روز هوا سالم و 43 روز ناسالم بوده است.

وی یکی از دلایل افزایش ناسالمی هوای شهر اصفهان را کاهش سهمیه گاز دو نیروگاه این منطقه در شش ماهه اول امسال به 5/17 درصد و در نهایت قطع سهمیه گاز و استفاده از سوخت مازوت عنوان کرد.
مدیرکل محیط زیست اصفهان، تعطیل نبودن پنجشنبه ها در شش ماهه دوم امسال و بروز زودهنگام پدیده وارونگی هوا از آبان را از دلایل دیگر افزایش روزهای ناسالم هوا در سالجاری برشمرد.
وی اعلام افزایش ناسالمی هوا را هشداری برای ماههای آینده بیان کرد و گفت: 20 درصد آلایندگی هوای اصفهان مربوط به دو نیروگاه تولید برق است که این موضوع در بخش حفظ کیفیت هوا بسیار نگران کننده است.
کلانتری افزود: اگر در شرایط اضطرار و بحران قرار بگیریم ابتدا به پایین آوردن ظرفیت این دو نیروگاه اقدام و در نهایت آنها را تعطیل خواهیم کرد..
وی کنترل آلودگی هوا را قابل مدیریت بیان کرد و گفت: استاندار اصفهان به تازگی از تهیه و اجرای سریع طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان خبر داده است که کارشناسان دانشگاه های اصفهان و صنعتی، مدیریت بحران استانداری و محیط زیست آن را در دست بررسی و مطالعه دارند.
کلانتری، اجرای این طرح را حداکثر تا 29 دی امسال مصادف با روز هوای پاک اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه محیط زیست در این طرح اولویت اول استان قرار گرفته لذا تلاش می کنیم تا آن را هرچه سریعتر اجرایی کنیم.
وی به آغاز طرح آمار گیری از جمعیت حیات وحش شاخص استان اصفهان در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف مشخص کردن برد جمعیتی، آب، علوفه، بیماری، اصلاح نژاد در زیستگاهها و مواردی از این قبیل انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: بهترین زیستگاههای حیات وحش شامل آهو، بز، کل و قوچ در اصفهان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در این رابطه از مردمی که در حاشیه مناطق حفاظت شده و باغ های ملی استان زندگی می کنند به دلیل اینکه آنها نیز به نوعی حافظ محیط زیست هستند تقدیر و تشکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش محافظت از مناطق حفاظت شده در هشت ماهه امسال 95 قبضه سلاح از سوی محیط بانان کشف شد که 77 قبضه از آن سلاح مجاز بود.
وی با بیان اینکه اقدام به شکار بدون پروانه و مجوز تخلف محسوب می شود، افزود: از این تعداد سلاح کشف شده، 18 قبضه غیرمجاز بود که پس از کشف تحویل این اداره کل شد.
وی همچنین به دستگیری 176 نفر از متخلفان به دست محیط بانان محیط زیست در هشت ماهه امسال اشاره کرد و گفت: این هشداری است به کسانی که به دنبال تخلف در محیط زیست حیوانات هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مجوز توسعه شهرک صنعتی محمود آباد گفت: هیچ گونه مجوزی از سوی این اداره کل برای بارگذاری و توسعه این شهرک داده نشده است.
وی افزود: شهرک صنعتی محمود آباد اگر می خواهد توسعه یابد باید 25 درصد اراضی خود را به فضای سبز تبدیل کند/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.