با تلاش محققان انیستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری گیلان سن خاویاردهی فیل ماهی در دریای خزر 18 تا 21 سال بود که تا 10 سال کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ، رییس انیستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری گیلان گفت: این موفقیت علمی پس از 15 سال کوشش پژوهشگران این موسسه با استفاده از پروتئین سویا و تزریق داروی استروژن و همچنین کنترل دمای آب استخرها به دست آمده است.

بهمنی افزود : با اجرای این طرح سن خاویاردهی فیل ماهی تا 10 سال کاهش یافت و برای نخستین بار از یک فیل ماهی 7 ساله خاویار استحصال شده است.

وی خاطرنشان کرد : 27 گونه ماهی خاویاری در دنیا زیست می کنند که با ارزش ترین آنها فیل ماهی یابلوگاست که تکثیر مصنوعی آن به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی در ایران فقط در گیلان میسر است.

حجت سعیدی ؛ مدیرکل شیلات گیلان هم با اشاره به ارزش اقتصادی خاویار در بازارهای جهانی ، گفت: همه ساله حدود 400 کیلو خاویار پرورشی توسط 12 مزرعه پرورش ماهی گیلان به خارج از کشور صادر می شود که هر کیلوی آن ارزشی برابر با فروش 16 بشکه نفت دارد.

ذخایر ماهیان خاویاری خزر به علت صید قاچاق و بی رویه و همچنین تخریب زیستگاه های زادآوری طبیعی کاهش یافته است به همین دلیل شیلات ایران با تکثیر مصنوعی تلاش می کند این گونه ماهیان خاویاری را از خطر انقراض نجات دهد./.س

انتهای پیام



برچسب ها: ماهیان ، خاویاری ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.