رئیس اداره منابع طبیعی نیکشهر گفت: 350 هکتار از اراضی شهرستان‌های نیکشهر و فنوج به کشت گیاه 'گز روغن' اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان .، سید رضا صمیمی افزود: روغن حاصل از این گیاه در صنعت هواپیماسازی، ساعت‌سازی، تهیه مواد آرایشی و بهداشتی، درمان بیماری‌های جذام و روماتیسم و پخت و پز کاربرد دارد.

وی بیان کرد: شهرستان نیکشهر به دلیل موقیعت مناسب آب و هوایی زمینه‌های کشت انواع گونه‌های گیاهی بخصوص گیاهان دارویی را دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی نیکشهر خاطرنشان کرد: هر هکتار زمین زیر کشت "گز روغن" شامل 200 درختچه است و هر درختچه به طور میانگین 60 میوه دارای هشت بذر حاصل می‌شود. از هر کیلو بذر این گیاه حدود ۲۱۲ گرم روغن به دست می‌آید.

صمیمی خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است، پس کشاورزان و دامداران باید در محافظت از گونه‌های گیاهی اهتمام بیشتر بورزند.

گفتنی است؛ گز روغن «گاز رخ» نمونه اي از جمله گياهان منحصر به فرد اما فراموش شده در زيست بوم جنوب شرق ايران محسوب مي شود،گز روغن (گاز رخ) با نام علمي Maringa Peregarina از خانواده Maringaceae گياهي درختچه اي و منحصر به فرد است که محدوده پراکنش يک ميليون هکتاري آن کوه هاي بشاگرد هرمزگان و شهرستان نيک‌شهر در سيستان و بلوچستان است./س
 
برچسب ها: اختصاص ، اراضی ، نیکشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.