شبکه تلويزيوني يورونيوز اعلام کرد آسوشيتدپرس و واشنگتن پست پس از تحقيقي چند ساله تصميم گرفتند ماموريت واقعي رابرت لوينسون را افشا کنند اما دولت اوباما ابراز تاسف کرده که مطبوعات اين اطلاعات را منتشر کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از يورونيوز، اين تبعه آمريکايي در سال2007 در جزيره کيش ايران ناپديد شده بود. خبرنگاران آمريکايي روز گذشته افشا کردند وي به خدمت شماري از ماموران سيا درآمده بود اما مسئولان مافوق موافقت خود را با اين ماموريت اعلام نکرده بودند.

وي به علت سفرهاي حرفه‌اي‌اش براي جمع آوري اطلاعات درباره جريانهاي مالي غيرقانوني، براي اين ماموريت انتخاب شده بود.

او پس از چند روز حضور در جزيره کيش مفقود شد. مقامات سازمان اطلاعاتي آمريکا از ابتدا هرگونه ارتباط با لوينسون را براي ماموريت در ايران رد کردند اما طبق گزارش آسوشيتد پرس، برخي ايميلهاي لوينسون از ارتباط او با مقامات سيا حکايت دارد. دولت ايران همواره از سرنوشت رابرت لوينسون اظهار بي اطلاعي کرده است. براي پيگيري پرونده اين مامور بازنشسته اف بي آي، خانواده او به ايران سفر کرده و از مقامات ايراني کمک خواسته‌اند.  

آخرين مدرک از زنده بودن لوينسون به سال 2010 مربوط مي‌شود.

اعضاي خانواده لوينسون دو و نيم ميليون دلار پول نقد گرفته بودند تا مسئله را پيگيري نکنند چرا که حقيقت ممکن بود برملا شود. چندين بار با ايران تماسهايي برقرار شده بود تا درباره سرنوشت او اطلاعات به دست آيد. در پي تغيير رئيس جمهور در ايران اين تماسها بيشتر شده است.

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور سابق ايران، گفته بود:« من خبر ندارم اين فرد کجا است. اسم آقاي لوينسون را قبلا شنيده ام. از دستگاه اطلاعاتي خواستم که به دستگاه اطلاعاتي آمريکا براي پيدا کردن او کمک کند اما از نتيجه آن اطلاع ندارم.»

آمريکا همواره به نيروهاي اطلاعاتي ايران مشکوک بوده که لوينسون را ربوده اند اما هرگز مدرکي براي اثبات آن در دست نداشته است. 

برخي از مقامات آمريکايي ديگر به زنده بودن لوينسون اميدي ندارند.

دولت اوباما ابراز تاسف کرد که مطبوعات اين اطلاعات را منتشر کرده اند. شوراي امنيت ملي آمريکا از آسوشيتد پرس خواسته بود مقاله را به علت احتمال به خطر افتادن جان اين گروگان،  منتشر نکند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار