"رابرت لوينسون" تبعه آمريکايي حدود هفت سال قبل در ايران ناپديد شد اما با افشاگری شب پنجشنبه رسانه‌های آمریکایی درباره جاسوس بودن این فرد، این جنحال ابعاد تازه‌ای بخود گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "تد برايدس" سردبير آسوشيتدپرس که خبر مرتبط با همکاري لوينسون و سيا را منتشر کرده است گفت دولت آمريکا چندين بار خواستار جلوگيري از انتشار اين خبر شده بود.

"برايدس" گفت: چند سال پيش، دو نفر از بهترين گزارشگران يعني آدام گلدمن و مدو پوزا طرحي را براي به پاسخگويي واداشتن دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکا بخصوص سيا را شروع کردند. ما تلاش کرديم به نقاط کور و به اقداماتي که سيا به صورتي بد انجام مي‌داد، دست يابيم. در طول اين تحقيقات، آنان به پرونده جالب باب لوينسون رسيدند.

وي ادامه داد تحليل گران سفرهاي جاسوسي تاييد نشد‌ه‌اي را براي باب لوينسون فراهم کردند که خود مامور اف بي آي بود و به عنوان پيمان کار براي سيا کار مي کرد، در سراسر دنيا سفر مي کرد، اطلاعات دست اول جمع آوري مي کرد و با افرادي بسيار خطرناک ديدار مي کرد. اقدامي اينچنين، خارج از روندهاي ايمني بود که مديريت عملياتي تعيين کرده بود.

برايدس درباره اينکه آيا با اين کار، لوينسون را در خطري بزرگتر مي اندازد يا نه گفت آسوشيتد پرس به درستي مساله را در خصوص ارتباط ها و خطري که باب لوينسون با آن روبروست، بررسي کرد. اميد ما اين است که اين مساله وي را با خطري بزرگتر روبرو نکند. در سه سال گذشته سه بار از سوي دولت از ما خواسته شد تا اين مساله را منتشر نکنيم و هر بار اطلاعاتي روشن تر به ما ارائه شد که اميد مي رفت مساله حل شود و وي به کشور بازگردانده شود و هر بار، آسوشيتد پرس تصميم گرفت به صورت موقت اين مساله را منتشر نکند. در تازه‌ترين مورد، به دولت اعلام کرديم که زمان زيادي گذشته است، پيشرفت ديپلماتيکي به دست نيامده و تنش ها بين ايران و آمريکا نيز رو به افزايش بود. انتخابات رئيس جمهور جديد در جريان بود.

وي ادامه داد ما يک دستگاه خبري هستيم، ما خبرها را منتشر مي کنيم و اين خبري تازه درباره کج‌رفتاري در سيا بود که تا ديروز، کسي در خصوص آن به عموم جوابگو نبود.

***   خبرنگار واشنگتن پست: سي آي اي به خانواده ي لوينسون حق السکوت داده است
خبرنگار واشنگتن پست گفت: سي آي اي به خانواده ي باب لوينسون حق السکوت داده است.

ماجراي باب لوينسون يکي از پيچيده‌ترين ماجراهاي جاسوسي است که براي هميشه خواهيد شنيد. 

روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاري آسوشيتدپرس مقاله اي منتشر کردند که در آن اعلام شد باب لوينسون در ماموريتي خودسرانه براي سي آي اي قرار داشت که  در جريان سفر به ايران ناپديد شد. از ماموريت باب لوينسون به عنوان يک ماموريت خودسرانه(!)‌ نام برده مي شود.

در اين گزارش آمده است که اين کارمند سي آي اي به نوبه ي خود در سي آي اي تنبيه شد. مکاني که ممکن است باب لوينسون در آنجا باشد هنوز مشخص نيست. تصويري از باب لوينسون در سه سال پيش منتشر شد. جان کري در پاسخ به موضوع باب لوينسون مورد پرسش هاي خبرنگاران قرار گرفت.

در ادامه جان کري وزير امور خارجه آمريکا نشان داده شد که مي گفت: « در مورد آقاي لوينسون من هيچ نظر و صحبتي درباره ي وضعيت مربوط به جذب وي در کار يا هر موضوع ديگري ندارم جز اينکه به شما بگويم که ما موضوع مکان نگهداري باب لوينسون را دنبال مي کنيم .من شخصا در جريان گفتگوها اين مسئله را با ايراني ها مطرح کردم.ما همچنان تلاش مي کنيم تا آزادي و بازگشت وي به وطن را بدست آوريم».

سي ان ان پس از اين مقدمه چيني با آدام گلدمن نويسنده ي گزارش روزنامه واشنگتن پست گفتگويي زنده انجام داد.

مجري گفت:دولت آمريکا براي سالها انکار کرده است که باب لوينسون براي سي آي اي يا هر آژانس دولتي آمريکا کار کرده باشد اما اکنون اين گزارش منتشر شده است. گزارش شما به مسائل کاملا متفاوتي اشاره مي کند. در اين باره به ما بگوئيد.

آدام گلدمن گفت: باب لوينسون براي آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا  کار مي کرد، وي يک قرار داد غير محرمانه داشت. قرار بود که باب لوينسون يک گزارش آکادميک به اين آژانس ارائه کند اما در واقعيت وي که از آموزش هاي اف بي آي بهره مند شده بود در سراسر دنيا جستجو مي‌کرد تا به سرنخ‌هايي درباره برنامه هسته اي ايران و ديگر چيزها دست يابد. وقتي که او در ايران ناپديد شد قرار دادش تجديد شده بود و در نهايت هم سي آي اي به خانواده ي باب لوينسون بيش از دو ميليون دلار پرداخت کرد.

مجري گفت: چگونه شد که باب لوينسون به ایران رفت و چطور شد که اين کار به دستور يک تحليلگر سي آي اي انجام شد؟ آيا اين اقدام نقض قوانين نبود؟

گزارشگر واشنگتن پست در پاسخ گفت: نامه ي الکترونيکي که باب لوينسون به خانمي به نام انجلا بلاسکي نوشت نشان مي دهد که باب لوينسون به دستور وي کار مي کرد. باب لوينسون اميدوار بود که آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا هزينه هاي وي را هم به او پس بدهد. تحليلگران اطلاعات جمع نمي کنند بلکه جمع آوري اطلاعات به ماموران مربوط مي شود که بازوي پنهان سي آي اي هستند.

مجري پرسيد:چرا دولت آمريکا و کاخ سفيد و ديگر شاخه هاي دولت آمريکا اين واقعيت را انکار مي کنند؟ 

آدام گلدمن گفت:به نظر من اين آزار دهنده است که دولت آمريکا و سي آي اي چنين کاري کرده اند . اين براي اف بي آي هم دردسر ساز است درحاليکه خانواده ي باب لوينسون مي‌گويد موضوع ناپديد شدن باب لوينسون جدي نگرفته نشده است. ما احساس کرديم که اکنون زمان منتشر کردن اين خبر است.

مجري درباره تصويري صحبت کرد که سه و سال و نيم پيش از باب لوينسون منتشر شده بود. مجري ادامه داد و گفت: اين تصوير براي همسر باب لوينسون از طريق يک نامه الکترونيک فرستاده شد. احتمال دارد که اين نامه و تصوير از پاکستان فرستاده شده باشد نه از ايران! وقتي که شما اين تصوير مربوط به سه سال و نيم پيش را مي بينيد و مشخص مي شود که اين تصوير از ايران ارسال نشده است ، چه چيزي درباره سرنوشت باب لوينسون مي دانيد و اينکه آيا هنوز زنده است؟

آدام گلدمن پاسخ داد: بسيار سخت است که کسي درباره ي اين تصوير اطلاعات داشته باشد. اين تصوير در اواخر سال 2010 منتشر شد . ماموران تحقيق در دولت آمريکا مطمئن نيستند که اين تصوير چه زماني  تهيه شد. ممکن است خيلي زودتر تهيه شده باشد. عکس هايي هم منتشرشد که نشان مي دهد دوربيني که با آن عکس گرفته شد توليد سال 2008 بود که ممکن است در سال 2009 خريداري شده باشد. پس عکس ها درحاليکه نشان مي دهند که او زنده است اما هيچ مدرک قطعي نمي دهند که او بعد از گرفته شدن عکس زنده باشد. هيچ مدرکي درباره ي زنده بودن باب لوينسون وجود ندارد و هيچ مدرکي هم درباره زنده نبودن او وجود ندارد. 

مجري گفت: شما به اين مسئله اشاره کرديد که سي آي اي به خانواده باب لوينسون دو ميليون و پانصد هزار دلار پرداخت کرد. اين مبلغ درچه شرايطي و در ازاي چه چيزي پرداخت شد؟

روزنامه نگار واشنگتن پست گفت: به نظر مي رسد که اين پول حق السکوت بوده باشد که آنها به خانواده باب لوينسون دادند چون در نهايت اين سي آي اي بود که حس کرد مسئول باب لوينسون است . آنها نه تنها اين پول بسيار زياد را پرداخت کردند بلکه هزينه هاي قرار داد را هم پرداخت کردند. اين پول باعث شد که خانواده ي باب لوينسون مدتي ساکت باشد.

مجري سي ان ان پرسيد: چرا اين ماجرا اکنون منتشر شده است؟ کاخ سفيد از خبرگزاري آسوشيتد پرس و روزنامه واشنگتن پست خواسته بود که اين گزارش را منتشر نکنند اما اگر باب لوينسون زنده باشد نگراني هايي درباره امنيت وي وجود دارد.

روزنامه نگار واشنگتن پست گفت: من نمي توانم از جانب واشنگتن پست يا خبرگزاري آسوشيتد پرس صحبت کنم اما از طرف خود مي توانم بگويم که پيش فرض اين است که دولت آمريکا نتوانست به خوبي توضيح بدهد که انتشار اين گزارش چگونه احتمال آسيب ديدن وي را بيشتر مي کند؟ 

گفتنی است، ايران اعلام کرده که از لوينسون خبري ندارد اما حاضر است براي يافتن او همکاري کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار