رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آمار و ارقام بودجه کشور نشان می‎دهد ، حدود 80 هزارمیلیارد تومان آن به درآمد نفتی وابسته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، محمدمهدی زاهدی در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان کرمان با تأکید بر اینکه باید به صادرات غیرنفتی به عنوان یک راهبرد اساسی در حوزه اقتصاد ، امنیت و مسائل دیپلماسی عمومی کشور نگاه شود ، افزود: متأسفانه آمارها نشان می دهند حدود 80 هزار میلیارد تومان بودجه ی کشور به درآمد نفتی وابسته است و این نشانگر آن است که ما هنوز اندر خم یک کوچهایم.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان خاطرنشان کرد: نباید به نفت متکی باشیم ، آن هم نفتی که شرایط جهانی خوبی ندارد.

زاهدی با اعلام اینکه در رونق اقتصادی هنوز به نقطه ی مطلوبی نرسیده ایم ، افزود: دغدغه ی اصلی ما گام نهادن در راه توسعه و پیشرفت استان است که باید این پیشرفت همه جانبه با کمترین تنشها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه صادرات غیرنفتی ظرفیت خوبی دارد ، تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیتهای استان در این زمینه بسیار بالا است و جای بسی خرسندی دارد کهبرخی از اقدامات مجمع نمایندگان استان در این زمینه درحال نتیجه دادن و یا برنامهریزی است.

زاهدی با تأکید بر اینکه بانکهای تخصصی استان باید به صادرکنندگان کمک کنند ، یادآور شد: اگر این بانک ها در ارائه ی تسهیلات به صادرکنندگان مشکلی دارند ، بیان کنند تا مجمع نمایندگان کار را از راه مراکز بانکی پایتخت پیگیری کند.

وی گفت: مجمع نمایندگان حامی جدی صادرکنندگان است و اصرار دارد صادرات غیرنفتی و صادرات غیر خام به صورت فزاینده ای گسترش یابد.

زاهدی با اشاره به اینکه در استان کرمان در عرصه صادرات غیر نفتی توان ها و کاستی های زیادی وجود دارد ، افزود: در بحث معادن عمده فروش سنگ آهن استان به صورت خام است که این مسئله ظلم به استان است‌.

وی تصریح کرد: باید در بحث مرکبات نیزاز خام فرشی جلوگیری و از صنایع جنبی آن استقاده کنیم.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان با تأکید بر اینکه پایانه صادراتی استان در جنوب کرمان در حال راهاندازیست ، خاطرنشان کرد: در جیرفت نیز کارهایی برای صادرات میوه و محصولات کشاورزی انجام شده است که از هواپیمایی ماهان نیز انتظار داریم در برقراری پروازهای خاص و ویژه صادرات کمک کند.

زاهدی ثابت نبودن نرخ ارز را یکی از مشکلات صادرکنندگان دانست و افزود: در دولت تدبیر و امید ، طی این سه ، چهار ماه ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شد که امیدواریم در لایحه بودجه نیزاین ثبات ادامه داشته باشد ، چرا که ثبات نرخ ارز در درجه نخست به نفع صادر کنندگاناست/س.


برچسب ها: درآمد ، نفتی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.