یونان و ترکیه روز جمعه طی سفر "احمد داود اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه به آتن بر حمایت خود از حل و فصل مسئله قبرس و برخی مسائل دو جانبه بار دیگر تاکید کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری شین هوا؛ مذاکرات "داود اوغلو" با "آنتونیس ساماراس" نخست وزیر و "اوانجلوس ونیزلوس" معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان عمدتا بر ازسرگیری آتی مذاکرات صلح در قبرس متمرکز بود.
"ونیزلوس" در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه ترکیه گفت آتن از طرح ها و ابتکارات "نیکاس آناستاسیادیس" رئیس جمهور قبرس در خصوص این مسئله حمایت می کند و آماده است به یافتن راه حلی کمک کند.
وزیر امور خارجه یونان تصریح کرد :« نکته مهم این است که هر گونه راه حل با همه پرسی مردم قبرس باید تایید شود».
"ونیزلوس" خاطر نشان کرد :« ما به اصطلاح جمهوری ترک نشین در شمال قبرس را به رسمیت نمی شناسیم ».
"داود اوغلو" نیز در خصوص مسئله قبرس گفت ترکیه نیز آماده است به یافتن راه حلی منصفانه برای مسئله این جزیره شرق دریای مدیترانه که از سال 1974 میلادی به دو بخش تقسیم شده است، کمک کند.
وزیر امور خارجه ترکیه خاطر نشان کرد یونان و ترکیه به 27 موافقتنامه دو جانبه طی سه سال گذشته دست یافته اند «که اهمیت تقویت همکاری هایمان را نشان می دهد».
با این حال، وی مسئله جنجال برانگیز وجود یک اقلیت « ترک » را در منطقه ای در شمال یونان مطرح کرد و گفت :« مسئله این اقلیت باید به عنوان فرصتی نگریسته شود، پلی که مردم دو کشور را متحد خواهد کرد ».
"ونیزلوس" در پاسخ گفت از نظر یونان فقط یک اقلیت مسلمان وجود دارد.
در دستور کار این مذاکرات همچنین مسئله ریاست دوره ای آتی یونان بر اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2014 میلادی و اهمیت آن برای روابط ترکیه با این اتحادیه قرار داشت.
"داود اوغلو" گفت :« ما ریاست یونان بر اتحادیه اروپا را بسیار مهم قلمداد می کنیم. امضای موافقتنامه ای برای بازگرداندن مهاجران غیر قانونی این روند را سرعت می بخشد ».
 آتن بارها از آنکارا به علت کوتاهی در اتخاذ تدابیر کافی برای جلوگیری از ورود گسترده ده ها هزار مهاجر غیر قانونی از ترکیه به یونان در هر سال، به شدت انتقاد کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار