روزنامه لوفیگارو نوشت سیاست های باراک اوباما برای نظارت بر استفاده از سلاح های گرم در آمریکا شکست خورده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به نوشته روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس، یک سال پس از کشتار دبستان سندی هوک در کنتیکت، امیدها برای تشدید قوانین مرتبط با سلاح های گرم در آمریکا همچنان ناکام مانده است. 

از این رو در روز شنبه زمانی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا شاهد یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به بیست و شش قربانی کنتیکت است به چه خواهد اندیشید؟ 

آیا وی به فرصت از دست رفته برای وضع قانونی در مورد حمله سلاح در آمریکایی مسلح خواهد اندیشید که در کهکشانی مارپیچی از ترس و بدبینی گرفتار شده است ؟ 

یک سال پس از کشتار مدرسه ابتدایی سندی هوک، موج خشمی که آمریکا را فرا گرفته بود تا حد زیادی فروکش کرده است. همراه با این خشم، امید به وضع قوانین سخت گیرانه در مورد حمل سلاح های گرم که سالانه جان سی و دو هزار تن را می گیرد نیز کاهش یافته است. باراک اوباما در آن زمان سوگند یاد کرد که سامانه ای برای تایید هویت خریداران آنلاین سلاح و همچنین در نمایشگاه سلاح های غیر مجاز ایجاد کند. همچنین وی وعده ممنوعیت فروش عمومی سلاح های خودکار و سلاح هایی با ظرفیت بالا را مطرح کرد. 

اما سیاست کنترل سلاح وی بی نتجه مانده است. طبق نظرسنجی که در ماه ژانویه برگزار شد هشتاد و شش درصد مردم از تشدید کنترل سلاح های گرم حمایت می کردند اما یازده ماه بعد این رقم به پنجاه و دو درصد رسید. بدتر آنکه لایحه کنترل سلاح های گرم که توسط کاخ سفید ارائه شد در هفدهم ماه آوریل به طور قطعی از سوی کنگره رد شد. مجلس نمایندگان نیز که اکثریت آن را جمهوری خواهان در اختیار دارند، به طور علنی دشمنی خود با این طرح را اعلام کرد اما ضربه خنجر را مجلس سنا وارد کرد که دموکرات ها اکثر کرسی های آن را در اختیار دارند. 

رییس جمهور دموکرات شکسته خورده این مسئله را کنار گذاشت اما بحث به سطح پنجاه ایالت آمریکا کشیده شد. 

با گذشت کمتر از یک سال از انتخابات میان دوره ای آمریکا طرفداران اسلحه و مخالفان آن برای ایجاد تغییر در انتخابات محلی مبارزه می کنند و حتی دست به برادر کشی نیز می زنند.

از سوی دیگر حامیان خلع سلاح فوری مردم در آمریکا ضمن تقبیح قتل های نامحدود در آمریکا استدلال می کنند که این سلاح ها نیستند که می کشند بلکه انسان ها به کشتار اقدام می کنند و به همین علت پول های فدرال باید در برای برنامه های مربوط به بهبود بهداشت روانی سرمایه گذاری شود.

در آمریکا در این باره اختلاف نظر وجود دارد و این جنجال هیجانات بسیاری به همراه داشته است.طبق گزارش موسسه «برای پول در سیاست خارجی» در مجموع هزار و پانصد لایحه به رای گذاشته شد.از این لوایح هفتاد و چهار مورد به نفع حامیان سلاح و شصت و شش مورد آن به نفع مخالفان اسلحه بود که در مجموع تنها ده درصد آن به تصویب رسید. 

در ویرجینیا مقر انجمن ملی اسلحه آمریکا( NRA ( انتخاب تری مک اولیف دموکرات مخالف اسلحه تعجب همگان را برانگیخت. وی از ثروت بادآورده مایکل بلومبرگ شهردار جمهوری خواه سابق نیویورک و از مخالفان سرسخت سلاح بهره برد. 

یک میلیون و هشتصد هزار دلاری در لابی فعال واشنگتن برای احیای قانون متوقف شده کنترل استفاده از سلاح در آمریکا هزینه شده است. این رقم بالاست اما در مقابل سیزده میلیون هشت صد هزار دلاری که انجمن اسلحه آمریکا در این راه هزینه کرده است بسیار ناچیز و مضحک است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار