استخاره از جمله اموری است که پس از تحقیق و مشورت همواره انجام می‌شود و افراد می‌توانند به نهادها و دفاتری از جمله دفاتر علما و مراجع برای استخاره کردن مراجعه کرده و یا تماس برقرار کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، مردد بود نمی‌دانست چه کار باید انجام دهد از طرفی هرچه با دیگران مشورت می‌کرد به نتیجه‌ای نمی‌رسید، بالاخره تصمیم گرفت به استخاره بپردازد «استخیر الله برحمته خیرة فی عافیه، خیر جویم از خدا به رحمت خود عاقبت خوشی در عافیت»

به دفتر آیت‌الله علوی‌گرگانی واقع در خیابان شهدا رفت، از در داخل شد سالن نسبتا بزرگی بود که دور تا دور آن مخده گذاشته بودند، چندین روحانی نشسته بود و مشغول صحبت با تلفن بودند: «حاج خانم بهتر است از این کار پرهیز کنید مگر چاره‌ای نداشته باشید این استخاره شما زیاد خوب نیست».

پیرمردی به سمتش آمد، وی پس از سلام گفت قصد گرفتن استخاره دارد پیرمرد به گوشه سالن هدایتش کرد، چند لحظه بعد با سینی چایی به سمتش آمد.

چندی نگذشت که روحانی سیدی با موها و محاسن جوگندمی به سمتش آمد و او را به سمت پله‌هایی که به اتاق‌های تو در تو راه داشت، هدایت کرد و در اتاق جلویی نشستند.

وی قصد استخاره خود را با این روحانی که حجت‌الاسلام سیداحمد قاضوی، مسئول دفتر آیت‌الله علوی‌گرگانی و عضو هیئت استفتائات دفتر آیت‌الله علوی‌گرگانی بود، در میان گذاشت. وی در حالیکه قرآنی به دست داشت گفت: در این دفتر پنج نفر مشغول گرفتن استخاره هستند و روزانه 350 تا 400 استخاره گرفته می‌شود و سه خط تلفن 37741132 تعیین شده تا افراد بتوانند بدون انتظار و اشغال بودن خطوط برای استخاره صبح‌ها از ساعت 9 تا اذان ظهر و بعد از ظهرها از ساعت 16 تا پس از نماز مغرب و عشا تماس برقرار کنند.

مسئول دفتر آیت‌الله علوی‌گرگانی خاطرنشان می‌کند: استخاره هنگامی جایز است که انسان در یک کار مردد باشد زیرا ابتدا باید مشورت کرد و اگر با مشورت تردید باقی بماند سپس به استخاره مراجعه کند.

وی با اشاره به ابهامات موجود در زمینه استخاره در امر ازدواج می‌گوید: در زمینه ازدواج باید به ترتیب تحقیق و مشورت صورت گیرد، برخی اوقات تنها با تحقیق مشخص می‌شود که این فرد مناسب است و نیازی به مشورت و استخاره نیست البته مشورت تصمیم را محکم‌تر و بدون ابهام‌ می‌کند ولی اگر با وجود تحقیق و مشورت تردید باقی ماند باید استخاره صورت گیرد.

قاضوی خاطرنشان می‌کند: برخی افراد برای آزمون کنکور تماس می‌گیرند تا استخاره بگیرند و این طور تعبیر می‌کنند اگر خوب آمد قبول می‌شوم در حالی که در این گونه موارد استخاره جایز نیست.

تفاوت استخاره با فالگیری

عضو هیئت استفتائات دفتر آیت‌الله علوی‌گرگانی در این خصوص می‌گوید: تفاوت استخاره با فالگیری این است که فالگیری برای کارهای آینده است که البته خرافه است ولی استخاره نحوه‌ای از قرعه بوده و قرعه نص صریح قرآن است که در مورد داستان انداختن حضرت یونس(ع) به آب صادق است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تسبیحی از جیب خود در آورد و استخاره با تسبیح را یکی از انواع استخاره ذکر کرد و سه صلوات بر محمد و آل ایشان فرستاد. یک قبضه تسبیح جدا کرد دوتا دو‌تا انتقال داد و گفت: اگر یکی باقی بماند خوب است می‌توان کار را انجام داد، اگر جفت باقی بماند، بد است نباید کار را به جا آورد.

قاضوی با بیان اینکه ذات‌الرقاع استخاره با کاغذ است می‌گوید: به عنوان مثال خانمی که پنج نام برای فرزندش انتخاب کرده و بین آنها مردد است می‌تواند اسامی آنها را روی پنج کاغذ بنویسد و روی صفحه‌ای از قرآن بگذارد و سپس از کودکی نابالغ بخواهد یکی از آنها را بردارد.

وی معتقد است که اگر انسان با دل و نیت صاف و پاک به استخاره مراجعه کند، حتما پاسخ خود را دریافت می‌کند.

به گفته مسئول دفتر آیت‌الله علوی‌گرگانی بهترین نوع از بین استخاره‌ها، استخاره قرآنی است زیرا قرآن قداست خاصی دارد و کلام خداست و هیچ چیز گویاتر از قرآن نیست.

وی می‌گوید: در این دفتر ابتدا قرآن را باز می‌کنیم و صفحه‌ سمت راستی را نگاه می‌کنیم بر اساس تفسیر آیه تعبیر خوب یا بد صورت می‌گیرد یا پس از باز کردن قرآن شش ورق می‌زنند ورق هفتم خط هفتم را مشاهده می‌کنند.

‌عمل نکردن به استخاره توهین به قرآن است

برخی اوقات ممکن است خیر در امور مختلف را متوجه نشویم ولی در حقیقت خیر امور در آن است. بر اساس روایتی فردی به محضر امام صادق(ع) رسید و در زمینه کار تجاری خواستار استخاره شد، استخاره خوب نیامد ولی فرد به  استخاره عمل نکرد و رفت و برگشت سود فراوانی نصیبش شد به طور مجدد به محضر حضرت مشرف شد و حضرت در پاسخ اعتراضش گفت نماز صبحت قضا شد بنابراین همه سودی که بردی ارزش اینکه نماز صبحت قضا شود را نداشت.

اگر فردی دوست ندارد که استخاره کند از ابتدا نباید برای استخاره اقدام کند زیرا توهین به قرآن است.

قاضوی تصریح می‌کند: به عنوان مثال فردی که با بررسی‌های انجام داده متوجه شد که کار خوبی است و اگر استخاره بد آمد و خواست انجام دهد توصیه می‌کنیم ابتدا صدقه بدهد و سپس عمل کند تا رفع بلا شود و این کارش توهین عملی به قرآن نشود.

امام صادق(ع) در سخنی فرمودند هیچ بنده مومنی از خداوند عز و‌جل استخاره نمی‌کند، مگر آنکه خداوند متعال خیر آن را به او می‌رساند، اگرچه در مشکلی قرار گیرد که برایش ناخوشایند باشد.

توضیح آنکه بعضی مواقع انسان برای کاری استخاره می‌گیرد و خوب هم می‌آید ولی دچار مشکلاتی می‌شود و موفقیت چندانی به دست نمی‌آورد در این هنگام باید بداند خداوند خیر او را خواسته و عاقبت این امر به نفع او تمام می‌شود اگرچه اینک خلاف آن را مشاهده می‌کند.

افرادی وجود دارند که برای امور مختلف بدون لزوم اقدام به گرفتن استخاره می‌کنند، قاضوی می‌گوید: کسانی هستند که در طول روز با تماس با دفتر درخواست 20 استخاره دارند این وسواس در استخاره است بنابراین به افراد توصیه می‌شود سعی کنند استخاره را برای کارهای مهم، پس از تحقیق و مشورت قرار دهند تا گرفتار وسواس در استخاره نشوند.

لوازم استخاره و ویژگی‌های فرد استخاره‌کننده

عضو هیئت استفتائات دفتر آیت‌الله علوی‌گرگانی به این مسئله که فرد استخاره‌ کننده حتما باید طلبه باشد پاسخ منفی می‌دهد و می‌گوید: ضرورتی به اینکه فرد استخاره کننده معمم یا طلبه باشد وجود ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: وضو یا هر چیزی که تقرب انسان را بیشتر کند برای استخاره مفید است.

قاضوی با بیان اینکه فرد استخاره کننده لازم نیست نیت فرد مقابل را بداند می‌گوید: اگر استخاره‌کننده نیت فرد را بداند وقتی آیه را نگاه می‌کند، بهتر می‌تواند از آیه استفاده کند و توضیحات اضافی را ارائه می‌کند.

استخاره در ساعت‌های مختلف

عالم بزرگوار شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان از محدث کاشانی و او نیز از مدخل منظوم محقق طوسی ساعاتی را برای استخاره نقل کرده است که شامل شنبه از طلوع آفتاب تا ساعت 10 و بعد از اذان ظهر تا ساعت 16، یک‌شنبه از طلوع آفتاب تا ساعت 12 و بعد از ساعت 16 عصر تا مغرب، دوشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت 10 تا ساعت 12 ظهر و از ساعت 16 عصر تا عشا آخر(وقت خوابیدن)، سه‌شنبه از ساعت 10 تا 12 ظهر و بعد از ساعت 16 تا عشای آخر(وقت خوابیدن)، چهارشنبه از طلوع آفتاب تا ساعت 12 و بعد از ساعت 16 عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)، پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت 12 ظهر تا عشا آخر(وقت خوابیدن) و جمعه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از زوال تا ساعت 16 است.

قاضوی می‌گوید: اکثر زمان‌های شب جمعه برای استخاره خوب است اگرچه تجربه به ما ثابت کرده که شب‌های جمعه با آنکه زمان‌های استخاره خوب است ولی استخاره خوب نمی‌آید، اگر خوب بیاید خیلی خوب است شاید دلیلش این است که شب جمعه قداست خاصی دارد بنابراین کارهایی که کمی خوب باشد، خوب نمی‌آید.

قاضوی قرآن را باز کرد صفحه سمت راستی قرآن باز شده را نگاه کرد آیه هفت سوره مجادله «آیا ندیدی آنچه در آسمان‌ها و زمین است خدا از آن آگاه است» این کار در نهایت قدرت و استحکام است، بسیار خوب است در  انجام این کار تعجیل کن ان‌شاءالله خوب است ./س

برچسب ها: قم ، استخاره ، رهایی ، تردید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۳۹ ۱۸ دی ۱۳۹۲
باعرض سلام وخسته نباشید واقعا عالی بود با تشکر