کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرد تضمين هايي را از ويکتور يانوکوويچ رئيس جمهوري اوکراين دريافت کرده است که براساس آن او به زودي توافقنامه مشارکت با اتحاديه اروپا را امضا خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛‌ امضاي توافقنامه مشارکت با اتحاديه اروپا موضوع مهم بحران سياسي در اوکراين است. اشتون در هنگام ورود به نشست وزيران توسعه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بروکسل دربازگشت از ماموريت ميانجي گري دو روزه در کيف گفت:« يانوکوويچ به من اطمينان داد که قصد دارد اين توافقنامه مشارکت را امضا کند.»

وي خاطر نشان کرد سري اربوزوف معاون اول نخست وزير اوکراين عصر در بروکسل با اشتفان فوله کميسر امور سياست همجواري اتحاديه اروپا ديدار خواهد کرد. بنابراعلام اين کميسيون ، اين دو نفر قرار است درباره مسايل مرتبط با امضا و اجراي توافقنامه مشارکت اتحاديه اروپا و اوکراين گفتگو کنند.

اشتون پيش ازاين چهارشنبه در کيف به قصد رئيس جمهوري اوکراين دربازنگري در تصميم خود براي امضاي توافقنامه مشارکت که از سال ها قبل  کيف و اتحاديه اروپا درباره آن گفتگو مي کنند، اشاره کرده بود. اين مخالفت که تحت فشار روس ها انجام شد خشم مخالفان حکومت را که طرفدار نزديک شدن  اوکراين به اتحاديه اروپا هستند برانگيخت  و تجمعات بزرگي را در مرکز کيف سبب شد.

اما کميسيون اروپا از 10 روز پيش بر اين مسئله که هرچند آماده گفتگو با کيف درباره برخي از جمله هاي اجراي اين توافقنامه است، اين کميسيون به هيچ وجه قصد ندارد گفتگوها را دوباره آغاز کند.
اشتون تاکيد کرد:« نظر من اين است که چالش هاي اقتصادي واقعي که اوکراين بايد با آن مقابله کند  نه فقط با حمايت از نهادهاي اروپايي بلکه با نشان دادن اينکه اين کشور طرح جدي رونق اقتصادي دارد که مي تواند سرمايه گذاري ها را جذب کند، از بين خواهد رفت. کميسيون اروپا به اين ترتيب چهارشنبه تقاضاي اوکراين را براي کمک 20 ميليارد يورويي براي امضاي توافقنامه مشارکت رد کرد.

اوليويه بيلي سخنگوي کميسيون اروپا اعلام کرد:«ما نمي خواهيم با ارقام بازي کنيم . رفاه اوکراين را نمي توان به مزايده گذاشت که هرکس قيمت بالاتري بدهد مي برد.»

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار