سؤال هایی که در شب اول قبر می‌پرسند؟ + پاسخ آن‌ها

امير المؤمنين مي فرمايند :زماني كه ميت را داخل در قبر مي كنند خداوند دو ملك به سراغ او مي فرستد.(اسم آنها منكر و نكير است )اول چيزي كه از آن سؤال مي كنند از پروردگارش است ، سپس ازپيامبر و بعد از آن از امام و ولي او سوال خواهند نمود .

امير المؤمنين مي فرمايند :زماني كه ميت را داخل در قبر مي كنند خداوند دو ملك به سراغ او مي فرستد.(اسم آنها منكر و نكير است )اول چيزي كه از آن سؤال مي كنند از پروردگارش است ، سپس ازپيامبر و بعد از آن از امام و ولي او سوال خواهند نمود .

سؤال های شب اول قبر


پس از آنكه ميت را در قبر گذاشتند و با خاك رويش را پوشاندند باذن الهي دو فرشته از جانب خدا ، به صورت هولناك و وحشت انگيز وارد قبر مي شود. آن دو فرشته به فرموده امير المؤمن : موي بدنشان آنقدر بلند است كه روي زمين كشيده مي شود و با انياب خود زمين را مي شكافند ، صدائي دارند چون رعد قاصف ، ديدگاني چون برق خاطف ، برقي كه چشم را مي زند ، ميت را مورد سوال قرار مي دهند .لحظات هولناك ، وحشتناك ، سخت و كمر شكن براي ميت آغاز مي شود . سعادتمند كسي است كه در دنيا مؤمن بوده و با انجام اعمال نيك توشه و آذوقه براي آخرت مهيا كرده باشد . اولين سوال قبر درباره پروردگار بي همتاست خواهد بود‌:

پروردگارت چيست ؟ اگر ميت مؤمن باشد و از بندگان خاص خدا در جواب كلمه طبية

( لا اله الا الله ) به زبانش جاري خواهد شد و اگر مؤمن نباشد زبانش بند خواهد آمد و پس از آن دچار عذاب الهي خواهد شد .

دومين سؤال دربارة رسول خدا (ص) پرسيده مي شود : پيغمبرت كيست ؟ سبك بال آن كسي است كه در پاسخ بگويد :(اشهد ان محمداً رسول الله ) .

سومين سوال از ولي و امام هر كس خواهد بود . چه كسي را پيشوا و امام و رهبر خويش قرار دادي ؟‌سعادتمند كسي آن كسي است كه بگويد اشهد ان امير المؤمنين علياً ولي الله ؛ اگر ميت توانست به اين سوالات پاسخ صحيح بگويد ،قبر او تا آنجا كه چشمش كار كند گشاده خواهد شد و دري از درهاي بهشت را برويش باز مي كنند و به وي مي گويند :

با ديدة روشن و با خرسندي خاطر بخواب آن طور كه جوان نورس و آسوده خاطر مي خوابد و اين دعاي خير همان است كه خداي تعالي درباره اش فرمود : (بهشتيان آن روز بهترين جايگاه و زيباترين خوابگاه را دارند )

البته پاسخ به سوالات خيلي سخت خواهد بود و دشمن بزرگ انسان يعني شيطان هم در قبر هم بيكار نخواهد نشست و انسان را آنجا هم رها نكرده و همواره سعي در گمراهي و انحراف خواهد نمود ، كسي كه در دنيا مطيع شيطان بوده زبانش بند خواهد آمد و به اين سوالات نخواهد توانست پاسخ بگويد يعني (اگر ميت دشمن پروردگارش باشد ، فرشته اي بصورت زشت ترين صورت و جامه و بدترين چيز نزدش مي آيد و به وي مي گويد :

بشارت باد تو را به ضيافتي از حميم دوزخ ، جايگاه آتشي افروخته و او نيز شوينده خود را مي شناسد و حايل خود را سوگند مي دهد كه مرا به طرف قبر مبر و چون داخل قبرش مي كنند ، دوفرشته ممتحن نزدش مي آيند و كفنش را از بدنش انداخته ، مي پرسند :پرورگار تو و پيغمبرت كيست ؟ و چه ديني داري ؟

مي گويد : نمي دانم .

مي گويند :هرگز نداني و هدايت نشوي پس او را با گرزي آنچنان ني زنند كه تمامي جنبنده هايي كه خدا آفريده ، به غير از جن و انس همه از آن ضربت تكان مي خورند .

آنگاه دري از درهاي جهنم برويش باز نموده ، به او مي گويند :
بخواب با بدترين حال ، آنگاه قبرش را آن قدر تنگ مي شو كه بر اندامش مي چسبد ، آنطور كه نوك نيزه به غلافش بطوريكه دماغش يعني مغز سرش از بين ناخن ها و گوشتش بيرون آيد و خداوند مار و عقرب زمين و حشرات آن را بر او مسلط مي كند تا نيشش بزنند و او بدين حال خواهد بود ، تا خداوند از قبرش مبعوث كند ، در اين مدت آنقدر در فشار است كه دائماً آرزو مي كند كاش مي شد كه قيامت قيام كند .

پس طبق همین روایات میتوان سوالات را در 13 ردیف دسته بندی کرد...

از خدا، از پیامبر، از دین، از کتاب، از امام، از عُمر، از اموال، از دوستان، از قبله، از نماز، از زکات، از حج، از روزه.

 

پاسخ این سؤالات چیست؟

خدا

پاسخ: سؤال سختی هست! خدای من همان خدایی است که خدایی جز او نیست. همان خدای رحمان و رحیم. همان خدایی که من را خلق کرد و به من روزی داد و مرا تنها نگذاشت.

پیامبر

پاسخ: حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله

دین

پاسخ: دین مبین اسلام

کتاب

پاسخ: قرآن کریم

امام

پاسخ: امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام؛ به همراه یازده تن از فرزندان پاک ایشان علیهم السلام.

عُمر (عُمرمان را در چه راهی فانی کرده‌ایم؟)

پاسخ: حدود 18 سال درس خواندم. مدرک گرفتم. رفتم سرکار برای کسب روزی حلال. عبادت خدا هم انجام دادم. به مردم خدمت کردم. با اهل خانواده خوش اخلاق بودم. جای شما خالی به زیارت معصومین علیهم السلام رفتم. به فقیران تا جایی که توان داشتم کمک کردم.

اموال (اموالمان را در چه راهی خرج کرده‌ایم؟)

پاسخ: هزینه های زندگی را پرداخت کردم تا خانواده‌ام راحت‌تر زندگی کنند. پول مدرسه بچه‌ام را دادم. برایش عروسی گرفتم. (به صورت مجاز) بخشی از پولم رو صرف تهیه مسکن کردم و یک عمر به صاحب خانه اجاره دادم!

دوستان (با چه کسانی دوست بوده‌ایم؟)

پاسخ: با آدم‌های خوبی دوست بودم. اهل نماز و روزه و خمس بودند.

قبله

پاسخ: کعبه

نماز

پاسخ: از همان اول سن تکلیف، نمازهایم را خوانده‌ام. گاهی قضا شدند و گاهی یادم رفت. اما این اواخر سعی کردم قضای آن‌ها را بخوانم.

زکات

پاسخ: پرداخت کرده‌ام

از حج

پاسخ: مستطیع بودم و رفتم. (یا مستطیع نبودم و نرفتم با اینکه خیلی دوست داشتم بروم)

روزه

پاسخ: از همان روز اول، همه‌ی روزه‌هایم را گرفتم

 

*سؤالات فوق به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1ـ سؤالات اعتقادی: خدا، پیامبر، دین، کتاب، امام، قبله

2ـ سؤالاتی که مرتبط با اعمال هستند؛ این سؤالات خودشان دو دسته هستند:

الف) اعمال ثابت و روزانه یک مسلمان:

نماز، زکات، حج، روزه

ب) اعمالی که مرتبط با روش زندگی ما هستند:

دوستان، اموال، عُمر

شاید بتوان گفت که با یک زندگی عادی و بدون مشقت، 10 سؤال از سؤالات فوق را بتوانیم به راحتی پاسخ دهیم. (دسته اول و دوم)

به نظر میرسد دسته سوم سؤالات هستند که افرادی مثل من، در پاسخ دادن به آن با مشکل مواجه هستند. مخصوصاً سؤالی که در مورد «عُمر» پرسیده می‌شود.

 

نظر شما چیست؟



برچسب ها: شب اول ، قبر ، نکیر ، منکر ، نماز ، روزه ، امام ، دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدایا پناهمان تویی به خانم فاطمه زهرا ع قسمت میدم گناهانمان را قلم عفو بکش ویک لحظه مارا به حال خودمان وا نگذار تو را به پیامبر دوازده امام قسمت میدم در شب اول قبر به فریادمان برس وما را از عذاب قبر محفوظ نگه دار امید مان توی ای پروردگار جهانیان
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۱:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدایا امیدم پناهم تویی تنها تورو میپرستم و تنها از تو یاری میخام...کمکم کن بنده ی خوبی برات باشم و از گناهام بگذر تو بخشنده ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدایا تو خودت بخشنده مهربانی ما بنده ی گناه کاریم اشتباه میکنیم گناه میکنیم تو به بزرگی کرمو بخشندگی خودت ببخش و گناهانمونو بریز و به راه راست هدایتمون کن تو بخشنده و مهربانی و هیچ وقت فراموشت نمیکنم توهم منو فراموش نکن چ در سختی ها چ موقعی که موفق شدم همیشه به یادتم و شکر گذارتم واقعا بهشت زیر پای مادرانه مادر و پدر مقدسن و من روی چشمم میزارمشون و به حرفاشون گوش میدم و مراقبشون هستم خودت کمکم کن در اینده ببریم بالا جنبه بالا بودنم بم بده که خودمو خراب نکنم از گناه الوده بشم
الهی امین یا رب العالمین
شکرت خدایا. ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
الهی و ربی من لی غیرک
خدایا من فقط امیدم به توست خودت سکرات موت را برایمان آسان کن و از عذاب شب اول قبر وبرزخ و قیامت حفظ کن
الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
خدایا گناهانم را ببخش
اللهی العفو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
خداوند متعال خیلی خیلی مهربونه ،حتی آنچه که به ذهنت نمی رسد مهربونه ،قلبآازگناهان وازخطاها پشیمان ونادم باشیم بقیش با خداست ،نمازو روزه و واجبات را انجام بدیم خدای بزرگ با صفت ارحم والراحمینش قبول می کنه انشاالله،(حتمآ و حتما دست از دامان چهارده معصوم «ع»برنداریم که ناجی مااست) انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۳۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
«خدایا »من و امثال من جزتو که کسی نداریم ازت عاجزانه درخواست میکنم توی شرایط سخت شب اول قبر تنهامون نذار« خدایا» پناهتو از روی ما بر ندار اگه اگه شب اول تو هوامونو نداشته باشی هممون ذلیل میشیم :خدایا »میدونم دوست نداری بنده توبدحال ببینی به خاطر همین چیزهاست که دلمون روشنه شکرت شکرت« خدایا» شکرت آنقدر که سزاوارشی شکرت یا «حق»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
خدایا ازگناهانم بگذر و سوالات شب اول قبر را برایم اسان کن خدای مهربونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۲۷ دی ۱۴۰۲
خدایا شب اول قبر علی و اولاد علی به دادمون برسه??
Iran (Islamic Republic of)
بنده روسیاه خدا
۰۱:۵۴ ۱۶ دی ۱۴۰۲
خدایا به حق امام حسین از گناهانمان درگذر و حلالمون کن من واقعا از مرگ می ترسم
خدایا تنهایم مگذار خدای مهربان منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۱۵:۴۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲
خدایا گناهان من و همه ی خانواده و جد آبادم را ببخش و بیامرز و شب اول قبر را برای من سخت نکن و نگذار که فشارم دهند یا خدااااا منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۱۵:۴۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲
خدایا گناهان من و همه ی خانواده و جد آبادم را ببخش و بیامرز و شب اول قبر را برای من سخت نکن و نگذار که فشارم دهند یا خدااااا منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خدایا خود خودت کمکمون کن
Iran (Islamic Republic of)
خدایا پناه ما باش
۱۷:۵۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
واقعا خدا به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
من خودم یه بار رفتم اون دنیا برگشتم واقعا خدای وهشتناکه با اینکه منو هر جا میبردن جلو در ذییدنی میگفتن که فعلا خدا عمره دوباره بهش داده به صدهای وهشتناک میومد صدای قلو زنجیر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
سلام دلم گرفته بود این جمله را( داخل قبر باید جواب بدیم)گوگل جستجو کردم و مطالب شما رو خواندم.
خیلی ها گرفتار عملکرد بد و گناهانشان در برزخ گرفتار می شوند. خدایا پروردگارا اون دو تا فرشته ایی که کمک به حضرت محمد ص فرستادی برای ..... مهدی من هم بفرست
وقتی به گناه اعتراف می کنیم و دیگر سمت گناه نرویم برزخ و جهنم نخواهیم دید . اگر گناهکار هستی رو به قبله لباس و شلوار سفید به تن کنید و یک جلد قرآن کنار و سجده و پیشانی روی مهر گذاشته و هر تعداد بیشتر بلند این ذکر بگوئید استغفرالله و ربی و اتوبه و علیه به حالت اوغ همان استفراغ پیدا می کنید شیطان از این ذکر بدش می آید و از جان و روح شما خارج می شود اگر مشکلات کینه یا انتقام یا افسردگی،... دارید اثر خوبی به بدن و روحت می گذارد سبک می شوید انگاری تازه به دنیا آمدید
فقط باید محل ذکر کنارت کسی نباشد و با گریه و زاری این عمل روحانی انجام بدیم.
من هم دعا کنید نام من مهدی است
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ابن الرضا
۰۹:۴۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
سلام علیکم ، بنده ، پدرم و مادرم و تنهافرزندم که فقط همین یک فرزند را داشتم و همسرم و دو خواهرم و دو برادرم ، همگی را از دست دادم و فوت کردند ، بخاطر همین مسئله ، بیکسوکار شدم و یکه و تنها ماندم ، پس از ان بخاطر همین مسائل سالهای طولانیست دچار شدید بیماری اعصاب و روان شدم ، و شغلم را از دست دادم ، در نتیجه دچار فقر خیلی بسیار شدید شدم که حتی در یک شبانه روز فقط میتوانم یک وعده غذا بخورم ، و بقیه روز را به گرسنگی میگذرانم
خدایا فقط چون میدانم همه را داری میبینی ، پس صبر پیشه میکنم تا روزی که تو را ملاقات کنم
میدانم جایگاهم جهنم است چون بخاطر این بیماری مهلک که دارم نتوانستم نماز و روزه انجام دهم
ولی بازهم امیدم رو از دست نمیدم ، و امید دارم تو نظر دیگری بدهی بخاطر ارحم الراحمین بودنت و بخاطر فضل و کرم و مهربانی که داری

دوستان عزیز ، زود قضاوت نکنیم ، هیچکس از زندگی شخص دیگر اطلاع نداره ، هیچکس نمیداند شخص دیگر از زمان تولدش تا امروز چه زندگی ای داشته و چه روزگاری رو پشت سر گذاشته
پس زود قضاوت نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۰:۴۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
سلام خدا یا دراین عمر باقی مانده خدایا از شر تمام کارهایی که موجب خشم تو می شود به تو پناه می برم واز تو به خاطر این همه لطفی که در حق خودم خانوادم کردی بی نهایت سپاسگزارم واز عذاب قبر وجهنم تمام بندهایت را نجات وما را نیز نجات دهی ومسلمان به دنیا آمده و مسلمان بمیران آمین
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۰۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
اونوقت تو مدرسه چه چیزای مسخره ای یاد میدادن که لازم نبود
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا❤?
۱۸:۵۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خدایا منو ببخش گناهان منو ببخش من قبلا با خودم میگفتم ما مثلا مث تو این دنیا ک میخابیم اونجا هم همینطوره ول بیدار نمیشیم و هیچی نمیفهمیم و کافر بودم خدایا واقعا ببخش حالا فهمیدم شب اول قبر که میگن ترسناک یعنی چی خدا ببخش ببخش ببخش منو ک کافر بودم الان ۱۵ سالمه ول واقعا دیر نشده واقعا شما ها ک کافر بودین مث من از الان شروع کنین نماز و قرآن بخونیم حجاب رعایت کنین و....خدا ببخش منووووو ببخشششششششش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
الهم انی اسئک عفو والعافیه فی الدنیا والاخره
الهم الرزقنا شفاعت الحسین یوم الورود
صلی الله علیک عرش العظیم . صلی الله اعلی العلیین .صلی علیک الجنه . صلی الله علیک ملائکه والروح . صلی الله علیک قران الکریم . صلی الله علیک ائمه المعصومین . صلی الله انبیاء والمرسلین . صلی الله علیک شهدا . صلی الله علیک مومنین والمومنات ...السلام علیکم جمیعا رحمه الله وبرکاته . خدایا همه رو ذکر کردم وبلد نبودم اشاره کنم در این دنیا وقبر وقیامت کمک به حال وفریادمان برسان . پدر ومادرم وخواهرم و برادر م شهید مجید ایزدبخش وجمیع اموات وذبالحقوق فیض عظما ببرن باذکر صلوات خاصه
الهم صلی علی سیدنا ونبینا محمد واله ما اختلف الملوان وتعاقب العصران وکرالجدیدان واستقبل الفرقدان وبلغ روحه وارواح اهل بیته منی التحیه والسلام
هرکس این صلوات بخواند ویاد بگیرد وتکرارکند بنده تا دوخول بهشت شریک ثواب هستم
Iran (Islamic Republic of)
الی
۰۰:۲۷ ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
خدایا تو رو به بزرگیت قسم میدم به من آرامش بده من از شب اول قبر میترسم خیلی خودت مراقبم باش خدایا گناهان منو ببخش منو ببخش و بیامرز یا حسین خودت شفاعت منو کن خدا ببخش منو
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۳:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
خدا هیچ مسلمونی رو مورد خشم و غضب خود قرار نده . آمین .خدایا همه مون رو مورد مرحمت خود قرار بده آمین یا رب العالمین.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۳:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
خدا هیچ مسلمونی رو مورد خشم و غضب خود قرار نده . آمین .خدایا همه مون رو مورد مرحمت خود قرار بده آمین یا رب العالمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۲۹ تير ۱۴۰۲
اللهی العفو ?
Iran (Islamic Republic of)
رضا اکبری
۰۲:۲۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
باسلام
توکل بر خدا
خدایا میدانم زیاد گناه کردم مرا ببخشی بنده خوبی نبودم برایت خجالت میکشم چیزی بگم نمیتوانم ازت حلالیت بگیرم یا امام حسين(ع) خودت به دادم برس یاالله اَفًَکَ اَفِِّک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام
هیچ دیر نشده حتی اگه یه روز به عمرتون مونده باشه از همین الان شروع کن به نماز خوندن و روزه و رعایت کردن حجاب و .... وقتی خدا رو قبول داریم باید کتابش و حرفاش رو قبول داشته باشی نه فقط حرف. تو قبر هم روح هستی نه جسم پس یعنی تو دنیا باید پاک باشی تو بتونی جواب بدی نه مثل امتحان حفظ کنی اونجا به ياد بیاری اگه اینجوری بود الان همه بهشت بودن.
ما به عمری داریم که باید به سر انجام برسونیم بهتره اون جور که خدا خواسته بگذرونیم نه اون طور که خودمون خواستم و بابب میلمونه. یک بار بیشتر مرگ رو تجربه نمی کنیم اون دنیا ابدیه. این لحظات رو در یابید و شروع کنید. یا علی مدد.
Iran (Islamic Republic of)
شیرین
۱۹:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدایا تو رو به بزرگیت قسم میدم به من آرامش بده من از شب اول قبر میترسم خیلی خودت مراقبم باش خدایا گناهان منو ببخش منو ببخش و بیامرز یا حسین خودت شفاعت منو کن
Afghanistan
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
خیلی ریاد از مردن می ترسم خدایا منو ببخش به بزرگی ات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
من واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم خدایا اگه خطایی ازم سر زده منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۰۰:۴۸ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
واقعاخیلی راحت اون هایی ک دزد اند قاتل اند آدم هایی بدی هستند سخت جواب میدند
خدایا ممنون. شکرت
Iran (Islamic Republic of)
ایسان زیباترین اسمی ک خدا قسمتم کرد
۲۳:۰۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۱
یک سوال ذهنم درگیر کرده ، وقتی خدا در همه جا زندگی ما حاضر و ناظر
چرا مجدد سوال میکنن ، من از بچگی درگیر دعواهای پدر و مادرم بودم برادرم که فرزند ارشد بود طی تصادف قطع نخاع شد وفوت شد بفاصله یک سال بعد پدرم از دست دادم من و۲ خواهرم و مادرم همچنان درگیریم
پس خدا همه چیز را دیده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام، البته به نظر می رسد، بحث سوال و جواب در قبر برای تقریب به ذهن باشد، چرا که خداوند عالم به ضمیر انسان است و مجموعه اعمال انسان در این دنیا، ضمیر شخص را می سازد. پس فرشتگان با یک نظر به ضمیر انسان، جواب این سوالات را در می یابند. بکوشیم دل و ذهن مان یکی و در مسیر صراط مستقیم باشد. انشا اله
Pakistan
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
خدایا منو ببخش خدایا تو رحمن و رحیم استی خدایا ما انسان ها ره به راهی راست هدایت کن خدای پاک خیلی دوستت دارم
Iran (Islamic Republic of)
مجنون
۱۸:۴۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
داداش با اعمالت به خدا بگو دوسش داری
Iran (Islamic Republic of)
مسلمانم به مولا افتخار میکنم
۲۱:۳۳ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سلام خدای من لا آله الله آنقدر کریم بزرگ است آره من ۱۵ سالمه ولی قبل از سن تکلیف نماز خوندم این منت نیست سعادتیه که نصیب هر کسی نمیشود تو رو قرآن نماز بخوانید قرآن بخوانید زکات بدهید یک کوچلو از مال خود را زکات دهید برخی از مردم برخی روزها ۵۰۰ تک تومان‌ی صدقه میدهند تو خودت صدقه اینو مینداختن توت قبول میکردی خدایی خدا این همه مال ثروت بهتون داده نداده بچه های سالم بهتون داده شکر گزار باشید مرگ نزدیکه اینو قبول کنید توبه کنید خداحافظ به امید دیدار در قیامت
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۴۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خدایا خیلی خیلی دوست دارم منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
سرباز امام عصر
۰۶:۱۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
انش الله هیچ کس عذاب قبرد نکشه خیلی سختههه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۱:۵۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
یاعلی
هیچ کس نیست که نترسه لرزه به تنم افتاد خدایا خیلی دوستت دارم منو ببخش♥♥♥♥♥♥
Iran (Islamic Republic of)
مسافر
۰۹:۱۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
همنشینی با ادما هم خیلی تاثیر داره شما باید روح و جسمتونو با خواندن نمازو قرآن و گرفتن روزه یکی کنید و بااین کار روح خودتونو اماده می کنید دروغ و غیبت از همه چیز بدتره سیع کنید انجام ندید و حجابتونو حفظ کنید تا شفاعت حضرت زهرا شامل حالتون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
منم واقعا میترسم سعی میکنم کارهای خوب اعمال شایسته کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
یعنی اگه به یک سوال درست جواب ندی عذاب میبینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
باسلام من از خداهمیشه شرمندم چون نماز خوندم یکی درمیان و هرچیز دیگ مثل همون واقعا ایمانمون بعضی وقتا با این زمونه کم میشه اما من سعی میکنم نزار اعتقاداتم از دستم بره فقط امیدوارم مهربان مهربانان مارو ببخشه
Iran (Islamic Republic of)
محبوب
۲۰:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا خیلی مهربان است فقط کافیه بهش ایمان داشته باشی و در کوچکترین کارهای روزمره خدا رو در نظر داشته باشی متاسفانه ما رو ترسوندن از خدا از قهرش از غضبش چرا مهربانی بی نهایتش نمیگن چرا از بزرگی و عظمتش نمی گن از کرم و بخشش بی حدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا من همان خدایی است که با فکرکردن به او آرام میشوم من خدایی را می پرستم که به وسعت جهان مهربان است و من نه از ترس جهنم که به خاطر تمام عشق خدا به بنده اش عاشقانه میپرستمش
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۵:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایا همه بندگان خود را ببخش
و ب سوی راه راست هدایت کن
و همه بندگان تو هستیم
تو بزرگ ترین و بخشنده ترین هستی
وکارهای ما رو ببخش ای بخشنده مهربان
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۲:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام دوستان همه اینا واقعی است امید به روزی که برای رفتن عجله داشته باشیم نه هراس چون خدا منتظر بندگان پاکش است خوس به سعادت آیت الله بهجت ها و شهدا و...
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۱:۳۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خدایا خودت به دادمون برس واقعا من میترسم من چند وقته نماز نمی‌خونم روزه هم نمی‌گیرم ولی می‌خوام از ماه رمضان امسال شروع کنم خدایا کمکم کن ایمانم قوی بسه شیطون گولم نزنه
Iran (Islamic Republic of)
فایزه
۱۲:۱۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
خدا رحم کنه اینقدر باید مومن باشیم که زبون مون بند نیاد من همینجوریش پاهام سست شده و زبونم بند اومده جایگاه من آتیش جهنم. خدا رحم به من بکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
والا اگه همین سوالات را بپرسن خوبه اگه کلی سوال کنند میتونیم جواب بدیم واما دسته سوم درحال تحصیل بودم.
کاش گناهان مان آمرزیده بشه آنوقت نمیشه جواب بدیم
Iran (Islamic Republic of)
fateme
۰۸:۱۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
وقتی میگیم بسم الله الرحمن الرحیم.ینی اینکه خدا انقد مهربون هس که حتی تو قبر تنهامون نزاره.پس با علاقه بریم به دیدار.پرودگار.و کسانیکه آرزوی دیدارش رو داریم.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۳۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
من میترسم
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۲۱:۳۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
خدایا ممنون امه چی به ما دادی خیلی خیلی ممنون
من از شب اول قبر میترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خدارحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
خدایابه دادمان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
خدایابه دادمان برس باان همه گناه وقتی خوندم یه تربهم دست دادخدایامنوببخش به بزرگیه خودت
Iran (Islamic Republic of)
صبا
۲۱:۰۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
من میترسم
Iran (Islamic Republic of)
فدائیان اسلام
۱۲:۱۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
من همیشه توبه میکنم بخدا حتی من باخداعهدمیبندم من توبه میکنم چون شاید امروز یک گناه کردم خودم خبرندارم
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۹:۵۷ ۲۸ دی ۱۳۹۹
چنان تکانم داد که نفهمیدم در اطرافم چه گذشت خدا به دادمان برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۰ دی ۱۳۹۹
به گفته امام صادق هر کس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده یعنی در سوالات نکیر و منکر سوالی نخواهد بود که بپرسند امام زمانت کیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۰ دی ۱۳۹۹
یا امیرالمومنین برادر من گناهی نداره خودت در عالم برزخ حواشو داشته باش یا امیرالمومنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
من توبه میکنم واقعا خیلی ترس ناکه خدایا توبه
Iran (Islamic Republic of)
یاران مهدی
۲۳:۲۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
خدا همه مارو رحم کنه ک بتوانیم راه راست را در زندگی خود انتخاب کنیم شما رو قسم میدم گناه نکنید
نماز بخونیو ب واجبات عمل کنید از شما خواهش میکنم یاران (مهدی عج)
باشید موفق و پیروز باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
سلام برای من هم دعا کنید من ۱۴ سالمه شاید توی ۲دوز دیگه نبودم آدم از مرگ خودش چیزی نمی دونه خدایا منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
منم واقعا می ترسم می خوان توبه کنم
Iran (Islamic Republic of)
پگاه گروسی
۲۰:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
دیگ تصمیم گرفتم ادمی باشم ک به هیچ وجه دورغ و غیبت هرکاری ک باعث گناه میشع واقعا دلم عجیب میخواد ک توبه کنم
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۱۶:۴۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام زیارت عاشورا بخوانید چون در کم کردن عذاب قبر تاثیر دارد. وقتی آخرش میگوید که(اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورود).
یعنی خدایا شفاعت امام حسین را وقتی داخل قبر میشوم بر من عطا کن.
Iran (Islamic Republic of)
الیسا
۱۸:۰۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
من که خیلی میترسم من وقتی کوچیک بودم یعنی نه سالم بود نماز نمیخودم ولی الان همیشه هم روزه مو میگیرم وهم نماز می خوانم من الا. ۱۱ سالم ما مانم میگه تا وقتی که نه سالت باشه خدا هیچ چیزی رو ثبت نمیکنه ولی باید بعد از اینکه نه سالگیت تموم شد نماز و اعمال خوب انجام بدی. واقعا که شب اول قبر خیلی ترسناک هست که میگن فرشته با مو های بلند واقعا ترس داره ولی باز هم میگم باید اعمال شایسته داشته باشیم ولی خوش یحال بچه هایی که کوچیک هستند که معصومند بدون اینکه فرشتها رو ببینند و ازشو سوال بپرسند انها میرن توی بهشن وای من ممممممیییییییتتتتترسم اخه ترس داره هیچ وقت دوست ندارم بخوابم این چند روزه جوری شدم که شب دوست ندارم بخوابم هم از جن هم میترسم ولی ما مانم میگه توی خونه ای که نماز بتشه هیچ کسی و هیچدجنی نمی تو نه بیاد و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام پس تواین دنیا چه کارهایی میتونین انجام بدیم که شب اول قبر راحت بتوانیم سوالات رو جواب بدیم ایا اعمال خاصی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط دعا میکنم بتونم جواب بدم به حق امیر المومنین
Iran (Islamic Republic of)
بدون نانم
۰۲:۲۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
من دارم میمرم از ترس یا علی
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
هیچ کس توی این دنیا بی تقصیر نیست اون چه کسی باشه که گناه نکرده باشه الان هرجا که برمیگردیم یک گناه معشیت میبینیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
باید سعی کنید خوب باشید که این دو فرشته با چهره خوب ذاهر بشن هممون گول خوردیم از شیطان ولی خداوند بخشنده مهربان است ایشالله همه انقدر رفتار خوب داشته باشن که جواب بدن فشار قبر برای همه هست جز پیغمبر اهل بیتش
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۲:۱۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
من‌ خیلی از مردن میترسم.۱۰ روز میشه مادر بزرگم مرده میترسم.
فقط می خوام توبه کنم خدایا یاریم کن از. گناهانم بگدرم. از عداب شب اول قبر زیادی میترسم.
در حدی که الان عصابم داعونه لب ب غدا هم نزدم
Iran (Islamic Republic of)
Atefeh
۲۲:۱۲ ۲۶ دی ۱۳۹۹
سلام
هر روز زیارت عاشورا بخون به همراه سوره ملک اگه بتونی حفظش کنی خیلی بهتره
Mauritius
Mustafa
۲۲:۰۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
خداوند همه ماره ببخشه هیچ انسانی خالی از اشتباه نیس الله بزرگ اس ببخش خدایا لطفآ لطفآ ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
گناه خودکشی بخشیده میشه پیش خدا؟؟؟؟؟؟؟ خیلی برام سواله چون تصمیم انجامش دارم ولی ع گناهش میترسم
Iran (Islamic Republic of)
Atefeh
۲۲:۱۴ ۲۶ دی ۱۳۹۹
سلام
خودکشی تنها گناهیه که بخشیده نمیشه چون انسان فرصت توبه کردن نداره
این فکرو کلا از سرت بیرون کن ارزش نداره
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۱۸:۳۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
منم فهمیدم تنها گناهی که بخشیده نمیشه خود کشی
Iran (Islamic Republic of)
نازگل
۲۲:۱۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
خداجونم خدای مهربونم کمکم کن تا دوتا پسرمو با عبادت ونمازخون بار بیارم از دخترم متمعنم که لیاقتشو ازم دادی که اونجوری که میخواستم بار بیارم
United States of America
زهره
۲۳:۳۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
ممنونم خیلی تشکر میکنم ک مارو بیشتر آگاه کردید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
خدا به خیر کند با این زبان تیز حتما جهنمی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
تابش
۲۱:۱۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
خدایا من خیلی گناه کردم خیلی زیاد به بزرگیه خودت منو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام اخرت همه مابخیر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام اره همه حرفاواقعیت عزیزم فقط تامیتونیددراین دنیاخوبی کنیدونمازوروزه بگیریدچون اون دنیا همین اعمالتون بدردتون میخوره.خدایاشکرت
Italy
مریم
۰۰:۰۶ ۲۴ تير ۱۳۹۸
من که تا به سن تکلیفم رسیدم حجابمو نمازمو روزمو گرفتم یعنی اگه دسته من بود نمیخوندم نمیگرفتم چون ۹سالم بود یکم بچه بودم از مامانو بابای عزیزم تشکر میکنم و خیلی از شون ممنونم واقعا من از وقتی چشمو باز کردم دیدم مامانو بابام نماز میخونن این مادره و پدره که مارو هدایت میکنن
خداجونم از تقصیرات هممون بگذر
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۲۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
تا الان نه روزه داشتم نه نماز ولی به امید خداشروع میکنم خدا از گناهامون بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۳:۰۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام
دوستان عزیز این رو باید بگم که شما خودتون و یا با عقلتون نمی تونید به این سوالات پاسخ بدید!!!
چون این روح انسان هست که به سوالات پاسخ میده و شما اختیاری در پاسخ دادن ندارید و در اینجا باید بگم انسان باید آنقدر هم روح و هم جسمش را پاک و یکسان کند تا روح او بتواند به این سوالات پاسخ بدهد
وسلامُ علیکم و رحمت الله و برکاته
Pakistan
س ع
۲۳:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
فقط کسانی از شب اول قدر میترسن که اعمال خوب ندارن که منم از جمله اونها هستم ولی نا امید شیطانه باید سعی مونو کنیم. نذاریم شیطان تو این دنیا بهمون غلبه کنه تا تو قبر هم هیچ کاری نتونه.
Iran (Islamic Republic of)
...
۲۲:۱۸ ۲۶ دی ۱۳۹۹
فاطمه خانوم گل همه از شب اول قبر میترسن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
خداروشکر روزه میگرفتم همه نمازاموخوندمبه کسی هم بی احترامی نکردم
Iran (Islamic Republic of)
یحیی مهدیزاده
۲۰:۰۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
به نظر من جواب دادن مثل ابن دنیا نیست بلکه اعمال رفتارمان
جواب گوی سوالات قبر است
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۱:۰۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
ترس نداره چون خیلی مهربونه و مطمعنم همه جا هوای بنده اش رو داره
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۹:۳۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
خدا عادل هم هست... احوالات انسان های خوب و بد نباید یکی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
وایییی برمن
Iran (Islamic Republic of)
شیل
۱۷:۰۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
از بین سوالات فقط دوتاشونو نمیتونم جواب بدم 1. نماز 2. روزه.
خدا کمکم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
وااااااااااااااااااي قبببببببببببببر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
من از قبر ميترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
خیلی عالیییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
ممنون خسته نباشی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
خیلی خوب بود ممنون از شما چه قدر زحمت میکشید خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
عاشق معبود
۰۲:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن اعمال کارهای خودمان بر میگردد ب خودمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
خوب بود ولی خیلی سطحی توضیح داده شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
انشاالله خدا اخروعاقبت همه ی مارابخیرکند
۱۲
آخرین اخبار