28 کشور عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالي ناتو روز چهارشنبه تصميم گرفتند حکم آندرس فوگ راسموسن را در سمت دبير کلي ناتو دو ماه ديگر تمديد کنند تا وي بتواند در نشست آتي ناتو که چهارم و پنجم سپتامبر 2014 برگزار مي شود، شرکت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌پيشتر حکم دبير کلي راسموسن که 31 ژوئيه 2013 به پايان مي رسيد تا 31 ژوئيه 2014 تمديد شده بود. ناتو در بيانيه اي اعلام کرد سفراي دائم کشورهاي عضو اين سازمان در نشست روز چهارشنبه در بروکسل اين تصميم را اتخاذ کردند تا راسموسن رياست نشست ناتو را که ماه سپتامبر 2014 در ولز برگزار خواهد شد ، بر عهده داشته باشد.

در اين بيانيه آمده است:«راسموسن از کشورهاي عضو تشکر کرد و پيشنهاد تمديد دبيرکلي اش را تا 30 سپتامبر 2014 پذيرفت.» اين اجلاس قرار است تحت تدابير شديد امنيتي در هتل لوکس «سلتيک مانور» متعلق به يک ميلياردر انگليسي که نزديک نيوپورت در جنوب ولز واقع است ، برگزار شود. در نشست اخير ناتو که سال 2012 در شيکاگو برگزار شد، باراک اوباما رييس جمهور آمريکا حضور داشت.

راسموسن 60 ساله و نخست وزير سابق دانمارک ،‌دوازدهمين دبير کل ناتو است که در سال 2009 براي دوره چهار ساله به اين سمت برگزيده شد. بر اساس قوانين اين سازمان  تمديد يک دوره ديگر ممکن نيست اما مي توان تعيين فرد جديد را به تعويق انداخت.

نشست ناتو در سپتامبر 2014 قرار است به موضوع افغانستان بپردازد. ناتو قرار است سال آينده به ماموريت نظامي خود در افغانستان که طولاني ترين ناتو از زمان اجراي آن است، پايان دهد. کشورهاي عضو ناتو قصد دارند پس از ماموريت کنوني در افغانستان بمانند اما توافق در خصوص حضور نظامي غربي ها در افغانستان انجام نشده است. اين موضوع در مذاکرات واشنگتن با کابل مطرح است اما کرزاي رييس جمهور افغانستان اين توافق را تا کنون امضا نکرده است و اين موضوع را به رييس جمهور آتي افغانستان واگذار مي کند.

نام جانشين راسموسن تا کنون مشخص نشده است.تا کنون فرانکو فراتيني ايتاليايي ، کميسر سابق اروپا و وزير امور خارجه براي اين سمت نامزد شده است. براي اين سمت که به طور سنتي به يک اروپايي سپرده مي شود نام پيتر دو کرم وزير دفاع بلژيک و رادوسلاو سيکورسکي وزير دفاع لهستان نيز مطرح است.

انتهای پیام /
برچسب ها: تمدید ، راسموسن ، ماه ، دبیر ، کل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار