کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه امروز در وزارت خارجه ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه امروز در وزارت خارجه ایران برگزار شد.

ظریف: نقش مثبت روسیه در مذاکرات هسته‌ای و جلوگیری از بروز بحران در منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: ابتدا از طرف همکاران به آقای لاورف وزیر خارجه فدراسیون روسیه و دوست قدیمی‌ام و هیئت همراه وی خوش‌آمد می‌گویم.


 
وی افزود: روابط ایران و فدراسیون روسیه روابطی مبتنی بر روابط مشترک و اساسی دو کشور در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح بین‌المللی است.
 
ظریف تصریح کرد: این روابط، روابطی درازمدت و اساسی است و در ماه‌‌های گذشته پس از دیدار دکتر روحانی و پوتین و مکالمه تلفنی دو رئیس‌جمهور گسترش بیشتری پیدا کرده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تماس‌های بین وزرای خارجه و سایر اعضای کابینه سبب گسترش روابط‌ دو کشور شده است.
 
ظریف افزود: امیدواریم این رفت و آمدها زمینه‌های همکاری‌های گسترده‌تر در حوزه‌های مختلف در جهت منافع دو کشور باشد.
 
وی با اشاره به نقش موثر روسیه در مذاکرات ایران و 1+5 بیان کرد: نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم 1+5 و دوست ایران در این گروه نقش برجسته‌ای بوده و من در گفتگوها از جناب آقای لاوروف به خاطر این نقش شخصا تشکر کردم.
 
وی افزود: همچنین نقش روسیه در جلوگیری از بحران و فاجعه منطقه در حمله نظامی به سوریه و همکاری خوبی در این زمینه بوده و معتقدیم این همکاری‌ها به صلح و امنیت منطقه و جهان کمک می‌کند.
 
ظریف ادامه داد: بسیار خرسندم که دوست قدیمی‌ام را در تهران می‌بینم امیدوارم سفر وی آغاز روابط دیگری برای  دو ملت ایران و روسیه باشد.

لاوروف: دورنمای بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه وجود دارد

لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست که ظهر امروز برگزار شد، گفت: مذاکرات مفیدی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همکاران وی داشتیم.



وی تاکید کرد: در این مذاکرات تصمیمات برای توسعه دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

لاوروف تصریح کرد: این گفته‌ها براساس توافقات روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در بیشکک است که به همراه آن نیز روسای دو کشور مکالمه‌ تلفنی داشتند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: رونمایی بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد قرار شد کمیسیون مشترک اقتصادی برای دو کشور برگزار شود که در این راستا روسای این کمیسیون مشخص شدند برای ما مهم است که هرچه سریع‌تر دیدار میان این روسا انجام شود و تاریخ جلسات آتی مورد بررسی قرار داده شود و همچنین توافقات طولانی‌مدت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه در وزارت انرژی و اقتصاد تعامل بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مصمم به ادامه روابط هستند.
 
لاوروف تاکید کرد: روابط فرهنگی که با ایران را در آینده توسعه خواهیم داد که این عامل کمک به شناخت بهتر می‌کند.
 
وزیر خارجه روسیه گفت: ما در مذاکرات خود با ایران ژنو 1 را مورد بررسی قرار دادیم و قرار شد برای حل و فصل مرحله به مرحله مسئله ایران نتایج آن را مورد بررسی قرار دهیم، همچنین مذاکرات بر سر مسئله هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم نیز صورت گرفت.
 
لاوروف افزود: درباره نشست ژنو و توافق حاصل شده بین ایران و 1+5 نیز گفت‌وگو شد و نتایج حاصله از جمله حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی گفتگو شد.
 
وی اظهار داشت: درک مشترکی درایم که توافق ژنو باید توسط تمام طرفین به اجرا گذاشته شود و بسیار فشرده و هدفمند کار می‌کنیم تا به مرحله بعدی و عادی‌سازی این مسئله برسیم و این مسئله به طور کامل حل و فصل شود.
 
لاوروف بتاکید کرد: نهائی شدن توافق به شرایط مختلف بستگی دارد.
 
وزیر خارجه روسیه با اشاره به تحولات سوریه و از جمله شمال آفریقا افزود:‌استفاده از زور برای حل و فصل مسائل به هیچ عنوان پذیرفته نیست و ما نگران مسائل کنونی در سوریه هستیم و از توقف خونریزی در این کشور و حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کیم و معتقدیم تمامی فرقه‌ها، گروه‌ها و مذاهب  دارای حقوق برابر هستند و باید احساس اطمینان کنند و در پروسه سیاسی حضور داشته باشند.
 
لاوروف با اشاره به نشست ژنو دو بر حضور تمام طرف‌ای سوری و بازیگران خارجی که می‌توانند کمک کنند تا به نتایج مثبتی دست یافت تأکید کرد.
 
وی دبا اشاره به افغانستان افزود: علاقمندیم که درباره افغانستان همکاری منطقه‌ای داشته باشیم تا ملت افغانستان بتوانند مشکلات‌شان را پشت سر بگذارند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تهدیدات تروریستی در افغانستان کم نشده و کشت و تولید مواد مخدر در حال افزایش است، اظهار داشت: ما و ایران باید به همسایه خود کمک کنیم تا این تهدیدات را برطرف و زندگی صلح آمیزی داشته باشند.
 
لاوروف بر همکاری ایران و روسیه به صورت دوجانبه و در چارچوب سازمان شانگهای تاکید کرد و افزود: ما در صدد گسترش روابط و افزایش همکاری‌ها در خصوص مسئله عراق هستیم تا ثبات دراین کشور برقرار و به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در این کشور کمک کند.
 
وزیر خارجه روسیه با اشاره به وجود تروریسم در عراق و نگران‌کننده بودن آن افزود: هفت هزار نفر در سال جاری بر اثر عملیات تروریستی در عراق کشته شده‌اند که بسیار بیشتر از تعدادی است که در افغانستان کشته شده است.

لاوروف اضافه کرد: ما و همکاران ایرانی علاقمندیم که نیروهای خود را برای کمک به تأمین ثبات در عراق بسیج کنیم.
 
وی با اشاره به همکاری‌های تهران و مسکو در دریای خزر، تصریح کرد: همه کشورهای حاشیه دریا باید به آماده‌سازی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و توافق در این زمینه کمک کنند.
 
لاوروف با اشاره به اجلاس سران دریای خزر که قرار است سال آینده در آستاراخان برگزار شود گفت:‌ قبل از این اجلاس نیز نشست وزرای خارجه برگزار خواهد شد.
 
وزیر خارجه روسیه در ادامه ضمن ابراز خرسندی از گفتگوهای امروزش با ظریف خاطرنشان کرد: ما بر لزوم همکاری‌‌ها در زمینه‌های مختلف به خصوص همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردیم تا منطقه‌ای باثبات را پیش رو داشته باشیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات ایران با  1+5 با ژنو با بیان اینکه زمان زیادی برای دستیابی به مذاکرات در این توافق ثبت شده، خاطرنشان کرد: توافقاتی صورت گرفت که بایستی دو طرف آن را انجام دهند و کمیته‌ای که شکل می‌گیرد به این پروسه کمک می‌کند و رایزنی‌ها بین ایران و آژانس به حل و فصل مسائل و سوالات آژانس کمک می‌کند.

لاوروف درباره نشست ژنو دو با بیان اینکه ابتکار این نشست مورد حمایت همه جامعه بین‌المللی قرار گرفته خاطرنشان کرد: همه اعضای جامعه بین‌المللی موظف به اجرای قطعنامه 2118 شورای امنیت هستند.
 
وی با بیان اینکه برخی مواقع شنیده می‌شود که کشوری نسبت به برگزاری نشست ژنو دو رضایت ندارد، عنوان کرد: ‌بالاخره این نشست باید برگزار شود و هر تلاشی برای عدم برگزاری آن عدم پایبندی به خواست جامعه بین‌‌المللی خواهد بود.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در نشست ژنو دو درباره سوریه تصریح کرد: ایران از جمله کشورهایی است که می‌تواند تأثیر زیادی در موضوع سوریه داشته باشد.
 
وزیر خارجه روسیه بر تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور تأکید کرد و گفت: نباید در گفت‌وگوها بین سوری‌ها دخالت کرد و باید به آنها کمک کرد تا پشت میز مذاکره بنشینند تا به توافق برسند بسیار اهمیت دارد که نشست ژنو دو برای تحقق اعلامیه ژنو یک برگزار شود و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در نشست ژنو دو شرکت کند.
 
وی در خصوص تداوم همکاری‌های هسته‌‌ای ایران و روسیه نیز خاطرنشان کرد: ما علاقمند به ادامه همکاری‌ها با ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و از طرح‌های ایران برای احداث رآکتورهای جدید همچون راکتور بوشهر که با آب سبک کار می‌کند آگاه هستیم و هیچ قطعنامه شورای امنیت احداث چنین نیروگاهی را ممنوع نکرده است.


وزیر امور خارجه کشورمان، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در مورد مهم‌ترین محور مذاکرات و گفتگوهای خود با "سرگئی لاورف"، اظهار داشت: بحث‌های امروز ما حول روابط درازمدت و همه جانبه بین ایران و روسیه بود.
 
وی ادامه داد: همکاری در مورد دریای خزر همکاری‌های اقتصادی درازمدت و دو جانبه، رایزنی در مورد موضوعات منطقه‌ای، همکاری در حوزه‌های بین‌المللی و در همه زمینه‌ها مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
 
وی افزود: ما توافق کردیم برای ادامه مشورت‌های سیاسی ساز و کار، برنامه‌ریزی، زمانبندی تعریف شود تا روابط بسیار گسترده‌تر از گذشته جریان داشته باشد و مواضع مشترک دو کشور پیگیر شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در موضوعات اقتصادی نیز توافق کردیم و کمیسیون مشترک روسای دو طرف تعیین شدند و به تصویب هیئت وزیران رسیدند و در همین راستا قرار شد 11 جلسه برگزار شود.
 
ظریف اظهار داشت: همکاری‌های درازمدت با افق آینده مورد بررسی قرار داده شد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به کنفرانس ژنو 2 بیان کرد: کنفرانس ژنو 2 ضرورتی برای پایان خشونت بوده که در این گفتگوها مورد تاکید  قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: همچنین در خصوص همکاری برای آینده افغانستان و حضور فعال ایران در اجلاس شانگ‌های و مسائل مربوط برای اجرای اقدام مشترک ایران و 1+5 و ضرورت پیگیری اجرای این مرحله و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل‌ دادن به تفاهم نهایی از دیگر موضوعات این گفتگو بود که بین دو هیئت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
ظریف خاطرنشان کرد: در تمام زمینه‌ها توافق کردیم که یا مسائل را شروع و یا آنها را اجرایی کنیم.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انصراف روسیه از ارائه اس 300 به ایران و واکنش کشورمان به این مسئله گفت: ما کماکان برای اجرای توافقات گذشته اصرار داریم البته گفتگوهای ما در سفر اخیر معاون نخست‌وزیر روسیه با مقامات کشورمان ادامه داشته و خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به روابط خوب دو کشور و افق‌های جدی همکاری درازمدت میان کشورها دو طرف بتوانند این موضوع را به نحو  قابل قبولی حل و فصل کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: ما با همه کشورهای عضو 1+5 مذاکرات بسیار زیادی در حاشیه اجلاس داشتیم که البته به دلیل نزدیکی روابط ما با روسیه مذاکراتمان با این کشور گسترده‌تر بود که این گفتگوها هم در سطح وزرای خارجه و هم بین همکاران تیم مذاکراتی انجام شده است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: روزانه چندین دور گفتگو انجام شد که به برخی از آنها هم خبری شد که در همین راستا گفتگوی مشترکی بین ما و وزیر خارجه چین نیز انجام شد بنابراین گفتگوهای ژنو مجموعه‌ای از مذاکرات چند جانبه رسمی، غیر رسمی و دوجانبه رسمی و غیر رسمی بود که حاصل آن نتیجه مذاکرات ژنو بود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در مورد بحران سوریه تاکید کرد: در مورد مسئله سوریه نکته‌ای که ما و دوستان روسمان و بسیاری از کشورهای جهان اتفاق نظر دارند که برای این مسئله هیچ راه حل نظامی وجود ندارد و راه حل سیاسی باید توسط مردم باشد.
 
وی افزود: سایرین نیز می‌توانند برای حل این بحران کمک کنند و باید کمک آنها تنها در رسیدن به راه حل سیاسی و با گفتگوی بدون پیش شرط باشد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: کشورهای خارجی نمی‌توانند برای سوریه تعیین تکلیف کنند و این اصول کلی است که کشورهایی که در این روند نقش موثری دارند برآن تاکید می‌کنند و امیدواریم مذاکرات براین اساس در ژنو دو شکل بگیرد تا به این فاجعه پایان دهیم.
 
ظریف در مورد ادامه همکاری‌های ایران و روسیه اظهار داشت: ما گفتگوهای خوبی را در چند ماه گذشته با دوستان روسمان در مورد گسترش همکاری‌ها در حوزه راکتور و نیروگاه هسته‌ای داشتیم و در بعضی موارد بین روسیه و ایران توافق شده است و در برخی موارد دیگر به مراحل اجرایی نزدیک هستیم.
 
ظریف تاکید کرد: امیدواریم زمینه برای تامین منابع متنوع انرژی در کشور را فراهم کنیم همچنین از دستاوردهای دیگر تامین آب شیرین است که می‌توانیم در همین راستا از ظرفیت‌ همکاری‌ها و اینها مجموعه فعالیت‌های ما با روسیه و سایر کشورهاست.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: حتما نگاه و اولویت ما گسترش این همکاری‌ها با روسیه است.

تصویب تحریم‌های جدید روند "توافق ژنو" را متوقف می‌کند

معاون وزير امور خارجي کشورمان در حاشیه نشست مطبوعاتي وزراي خارجه ايران  و روسيه در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات جاري کارشناسان ايران و 1+5 در وين اظهار داشت: در حال حاضر روند مذاکرات به سمت تعيين ساز وکارهاست که در حال انجام است.


 
وي ادامه داد:  در دو روز گذشته رايزني‌هاي انجام شده که در ادامه آن صبح امروز مذاکرات با آژانس همراه بوده است که در ادامه با گفتگوهايي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و به دنبال آن سفر "يوکيو آمانو" خواهيم داشت.  
 
عراقچي تصريح کرد: مذاکرات دوباره بعدازظهر امروز با 1+5 ادامه خواهد داشت و چنانچه لازم باشد ادامه مذاکرات به فراد نيز موکول خواهد شد.
 
معاون وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: تاريخ شروع گام اول و اقداماتي که هر دو طرف بايد انجام بدهند و همچنين سازوکارهاي اجراي انشاءلله مشخص و اعلام خواهد شد.
 
عراقچي درباره اظهارات رئيس کميته سناي آمريکا مبني بر لغو تحريم‌ها عليه جمهوي اسلامي ايران اظهار داشت: توافق ژنو بر مبناي اين تفاهم است که هيچ تحريم جديدي عليه ايران اعمال نشود، مسلما چنانچه تحريم جديدي بخواهد صورت بگيرد روند توفق ژنو را متوقف مي‌کند از اين‌رو تصميم سنا در همين راستا است.
 
معاون وزير خارجه کشورمان درباره ادعاي جان کري وزير خارجه امريکا مبني بر اينکه در صورت لغو توافق ژنو حمله نظامي را در پيش خواهيم گرفت، اظهار داشت: هنوز خبری در این باره نشنيده‌ام.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار