نسلي كه امروز در مدارس تحصيل مي‌كنند و ما آن‌ها را دانش‌آموز مي‌ناميم به همه مسائل متفاوت مي نگرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران نگاه نسل نو با نگرش ها و انگاره هاي ما متفاوت است. اين‌كه دقيقا آن‌ها چگونه مي‌نگرند و باورهاي آن‌ها چيست، نياز به پژوهشي عميق و ميداني دارد. اما عجالتا مي‌توان اين را گفت كه آن ها چگونه نمي نگرند و از چه گريزانند و به چه تمايل نشان مي‌دهند.

از جمله مواردي كه نسل نو از آن گريزانند، زبان نصيحت است. اگر تربيت و آموزش را با نصيحت اشتباه بگيريم آنچه رخ مي دهد دلزدگي و رويگرداني است. "ما همواره ياد گرفته ايم كه تربيت كردن يعني شكوفا كردن استعدادها، اما اين را ياد نگرفته ايم كه تربيت يعني "فرصت دادن به شكفتن استعدادها" و نه تلاش براي شكوفا كردن آنها!"

تربيت، رسيدن است نه رساندن! و كار معلم و همه مربيان بزرگ ، امروزكمك به متربي براي يافتن راه است نه نشان دادن راه.

 ارشاد آمرانه با يك برخورد از سوي نسل جوان مواجه مي‌شود: "عدم پذيرش".

اين نسل به شدت از حركت هاي تبليغاتي و تصنعي گريزان است.

سطح هوشمندي نسل نو بسيار بالاست.

بسيار با اهميت است كه بدانيم در كلاس درس فقط حضور فيزيكي داريم يا ارتباطي عاطفي و معنايي عميق هم بين ما و دانش اموزان برقرار شده است؟ 

به تحقيق، يك برنامه آموزشي موفق زماني رخ مي‌دهد كه قبل از هر چيز مخاطبان، ما را پذيرفته باشند. ادبيات ارتباطي معلم و دانش‌آموز و نيز زبان تعامل مديران با معلمان و كارشناسان در توفيق يا ناكامي يك فرايند كاري بي نهايت اهميت دارد.

مديريت درك متقابل، مفهومي بسيار كليدي در علم ارتباطات و شاه كليد زبان تعامل با نسل جديد است. اين نسل، زبانِ بايد و نبايد را پس مي زند و ادبيات توأم با احترام، آزادي و دوست داشتن را آنگونه كه در تمام آموزه هاي ديني ما آمده است، مي پسندد.

دكتر فاني در جمع كارشناسان ستادي  مولفه اي را بيان نمود كه ذكر آن در اين مقال خالي از لطف نيست:

"نتايج تحقيقات حاكي از آن است كه روش هاي مستقيم تربيتي تقريبا در تمام دنيا با شكست مواجه شده است، لذا ما بايد روي روش هاي غير مستقيم كار كنيم. چنانكه در حديث امام صادق(ع) هم آمده كه: كونوا دعاه الناس بغير السنتكم. (با غير زبان هايتان مردم را دعوت كنيد."

آري! در انتخاب زبان گفتگو با اين نسل هوشمند، بايد هوشمندانه عمل كرد تا بتوان آنها را با خود همراه ساخت.

شركتهاي بين المللي نرم افزاري دنيا شايد همين زبان رمزواره و خط ارتباطي با نوجوانان را يافته اند كه توانسته اند تا اين حد هوش و حواس نوجوانان و جوانان را با خود همراه سازند. 

ما در موج چهارم به سر مي بريم و بايد به اقتضائات آن توجه كنيم. در موج چهارم ارتباطات، پيام ها از طريق نمادها منتقل مي شود. در اين زمانه پيام هاي اخلاقي و تربيتي اگر در قالب يك تصوير هنري، يك فيلم كوتاه، يك موسيقي مفهومي، يا يك برنامه نرم افزاري كودكانه عرضه شود، بسيار نافذتر از يك سخنراني دو ساعته ملال آور خواهد بود.

در عصر فناوري هاي نوين، بايد باري ديگر به اين سخن آسماني انديشيد كه حضرت امام علي (عليه السلام) براي ما به يادگار گذاشته اند: فرزندان خود را به زمان خودشان تربيت كنيد.
فراموش نكنيم ما برنامه ريزان ستادي، مديران مياني، معلمان و مربيان و تمام اعضاي خانواده بزرگ فرهنگيان كشور تنها زماني خواهيم توانست در فعاليتهاي خود موفق شويم كه به زبان مخاطبان خود نزديك شويم. 

درك موسيقايي آن‌ها با بزرگسالان متفاوت است،

 ادبيات محاوره‌اي آن‌ها با ما فرق دارد.

ارزش‌ها و باورهاي آن‌ها بسيار ساده، شفاف و بي غل و غش است.

 رك گو، صريح و صادقند.

 اين نسل را بايد دوست داشت چون لايق دوست داشتن هستند.

 اين نسل عاشق ايران است و به ميهن خود عشق مي‌ورزد و خدا را خوب مي‌شناسد و عاشقانه خود را با آسمان و نورانيت الهي و اسلام رحماني تنظيم مي كنند.

اين نسل را اول بايد شناخت تا بتوان با آن‌ها ارتباط برقرار كرد. 

بايد تلنگري به خود بزنيم و در الگوي ارتباطي خويش با اين گرانبهاترين سرمايه هاي خدادادي ايران اسلامي دقيق تر بيانديشيم و فكر كنيم كه چگونه مي توان نسلي تربيت كرد كه هم به هويت ايراني خويش مفتخر بوده و هم به ارزشهاي ديني و اخلاقي پايبند باشد و در عصر جهاني شدن، فرهنگ ايراني اسلامي را زينت بخش جهان فرهنگي كنوني نمايند.

انتهای پیام/

برچسب ها: همزبان ، نسل ، جدید ، امروز ، جوان ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار