وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به همکاری‌های اقتصادی بسیار مناسب ایران و روسیه اظهار داشت: دورنمای بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که ظهر امروز برگزار شد، گفت: مذاکرات مفیدی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همکاران وی داشتیم.

وی تاکید کرد: در این مذاکرات تصمیمات برای توسعه دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

لاوروف تصریح کرد: این گفته‌ها براساس توافقات روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در بیشکک است که به همراه آن نیز روسای دو کشور مکالمه‌ تلفنی داشتند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: رونمایی بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد قرار شد کمیسیون مشترک اقتصادی برای دو کشور برگزار شود که در این راستا روسای این کمیسیون مشخص شدند برای ما مهم است که هرچه سریع‌تر دیدار میان این روسا انجام شود و تاریخ جلسات آتی مورد بررسی قرار داده شود و همچنین توافقات طولانی‌مدت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه در وزارت انرژی و اقتصاد تعامل بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مصمم به ادامه روابط هستند.
 
لاوروف تاکید کرد: روابط فرهنگی که با ایران را در آینده توسعه خواهیم داد که این عامل کمک به شناخت بهتر می‌کند.
 
وزیر خارجه روسیه گفت: ما در مذاکرات خود با ایران ژنو 1 را مورد بررسی قرار دادیم و قرار شد برای حل و فصل مرحله به مرحله مسئله ایران نتایج آن را مورد بررسی قرار دهیم، همچنین مذاکرات بر سر مسئله هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم نیز صورت گرفت.
 
لاوروف افزود: درباره نشست ژنو و توافق حاصل شده بین ایران و 1+5 نیز گفت‌وگو شد و نتایج حاصله از جمله حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی گفتگو شد.
 
وی اظهار داشت: درک مشترکی درایم که توافق ژنو باید توسط تمام طرفین به اجرا گذاشته شود و بسیار فشرده و هدفمند کار می‌کنیم تا به مرحله بعدی و عادی‌سازی این مسئله برسیم و این مسئله به طور کامل حل و فصل شود.
 
لاوروف بتاکید کرد: نهائی شدن توافق به شرایط مختلف بستگی دارد.
 
وزیر خارجه روسیه با اشاره به تحولات سوریه و از جمله شمال آفریقا افزود:‌استفاده از زور برای حل و فصل مسائل به هیچ عنوان پذیرفته نیست و ما نگران مسائل کنونی در سوریه هستیم و از توقف خونریزی در این کشور و حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کیم و معتقدیم تمامی فرقه‌ها، گروه‌ها و مذاهب  دارای حقوق برابر هستند و باید احساس اطمینان کنند و در پروسه سیاسی حضور داشته باشند.
 
لاوروف با اشاره به نشست ژنو دو بر حضور تمام طرف‌ای سوری و بازیگران خارجی که می‌توانند کمک کنند تا به نتایج مثبتی دست یافت تأکید کرد.
 
وی دبا اشاره به افغانستان افزود: علاقمندیم که درباره افغانستان همکاری منطقه‌ای داشته باشیم تا ملت افغانستان بتوانند مشکلات‌شان را پشت سر بگذارند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تهدیدات تروریستی در افغانستان کم نشده و کشت و تولید مواد مخدر در حال افزایش است، اظهار داشت: ما و ایران باید به همسایه خود کمک کنیم تا این تهدیدات را برطرف و زندگی صلح آمیزی داشته باشند.
 
لاوروف بر همکاری ایران و روسیه به صورت دوجانبه و در چارچوب سازمان شانگهای تاکید کرد و افزود: ما در صدد گسترش روابط و افزایش همکاری‌ها در خصوص مسئله عراق هستیم تا ثبات دراین کشور برقرار و به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در این کشور کمک کند.
 
وزیر خارجه روسیه با اشاره به وجود تروریسم در عراق و نگران‌کننده بودن آن افزود: هفت هزار نفر در سال جاری بر اثر عملیات تروریستی در عراق کشته شده‌اند که بسیار بیشتر از تعدادی است که در افغانستان کشته شده است.

لاوروف اضافه کرد: ما و همکاران ایرانی علاقمندیم که نیروهای خود را برای کمک به تأمین ثبات در عراق بسیج کنیم.
 
وی با اشاره به همکاری‌های تهران و مسکو در دریای خزر، تصریح کرد: همه کشورهای حاشیه دریا باید به آماده‌سازی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و توافق در این زمینه کمک کنند.
 
لاوروف با اشاره به اجلاس سران دریای خزر که قرار است سال آینده در آستاراخان برگزار شود گفت:‌ قبل از این اجلاس نیز نشست وزرای خارجه برگزار خواهد شد.
 
وزیر خارجه روسیه در ادامه ضمن ابراز خرسندی از گفتگوهای امروزش با ظریف خاطرنشان کرد: ما بر لزوم همکاری‌‌ها در زمینه‌های مختلف به خصوص همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردیم تا منطقه‌ای باثبات را پیش رو داشته باشیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات ایران با  1+5 با ژنو با بیان اینکه زمان زیادی برای دستیابی به مذاکرات در این توافق ثبت شده، خاطرنشان کرد: توافقاتی صورت گرفت که بایستی دو طرف آن را انجام دهند و کمیته‌ای که شکل می‌گیرد به این پروسه کمک می‌کند و رایزنی‌ها بین ایران و آژانس به حل و فصل مسائل و سوالات آژانس کمک می‌کند.

لاوروف درباره نشست ژنو دو با بیان اینکه ابتکار این نشست مورد حمایت همه جامعه بین‌المللی قرار گرفته خاطرنشان کرد: همه اعضای جامعه بین‌المللی موظف به اجرای قطعنامه 2118 شورای امنیت هستند.
 
وی با بیان اینکه برخی مواقع شنیده می‌شود که کشوری نسبت به برگزاری نشست ژنو دو رضایت ندارد، عنوان کرد: ‌بالاخره این نشست باید برگزار شود و هر تلاشی برای عدم برگزاری آن عدم پایبندی به خواست جامعه بین‌‌المللی خواهد بود.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در نشست ژنو دو درباره سوریه تصریح کرد: ایران از جمله کشورهایی است که می‌تواند تأثیر زیادی در موضوع سوریه داشته باشد.
 
وزیر خارجه روسیه بر تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور تأکید کرد و گفت: نباید در گفت‌وگوها بین سوری‌ها دخالت کرد و باید به آنها کمک کرد تا پشت میز مذاکره بنشینند تا به توافق برسند بسیار اهمیت دارد که نشست ژنو دو برای تحقق اعلامیه ژنو یک برگزار شود و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در نشست ژنو دو شرکت کند.
 
وی در خصوص تداوم همکاری‌های هسته‌‌ای ایران و روسیه نیز خاطرنشان کرد: ما علاقمند به ادامه همکاری‌ها با ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و از طرح‌های ایران برای احداث رآکتورهای جدید همچون راکتور بوشهر که با آب سبک کار می‌کند آگاه هستیم و هیچ قطعنامه شورای امنیت احداث چنین نیروگاهی را ممنوع نکرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، وزیر ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار