مدیر عامل سازمان رفاه وخدمات اجتماعی ازبرخورد بامتکدیان خبر داد وگفت: میزان مجازات تناسبی با جرم متکدیان نداشته وبه عبارتی مجازات ها بازدارنده نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،محمدعلی عرفان منش در دومین جلسه ستاد ساماندهی متکدیان استان تهران با بیان این مطلب اظهارکرد: اگر مردم و شهروندان،همراهی نکنند معضل تکدی گری ازبین نمی رود.

وی با اشاره به این موضع که تهران سرشار از فرصت ها و تهدیدهاست تصریح کرد: برای رفع معضل تکدی گری ومبارزه با متکدیان،نیاز به سامانه قابل اعتماد و اتکا داریم.همچنین باید موسسه‌های خیریه را دراین موضوع دخیل کنیم و البته باید به فکر ایجاد اشتغال با کمک اداره‌ها و سازمان‌های مسئول باشیم.
 
* بسیاری از فعالیت‌های پیشگیرانه باید فراتر از تهران صورت گیرد

مدیرعامل سازمان رفاه،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم در این جلسه با بیان این مطلب که طرح مباحث اجتماعی،به اعتقاد برخی تکرار مکررات است تصریح کرد: قاعدتا هیچ جامعه شهری عاری از معضلات اجتماعی نیست.

حسین زارع صفت ادامه داد:ولی زمانی که این معضلات،احساسات عمومی را جریحه دار کرده و منظر شهری را نامناسب و ناامن کند،هم جامعه و  هم متولیان جامعه را وادار به واکنش خواهد کرد.

وی با اشاره به این موضع که «پایتخت کلونی مسایل اجتماعی کشور است» نیز اظهارکرد: البته بخشی از این مشکلات و آسیبها،سرریز شهرستانهای اطراف پایتخت محسوب می شوند ،بنابراین بسیاری از فعالیت های پیشگیرانه باید فراتر از تهران صورت گیرد.
زارع صفت همچنین به ضعف قوانین در برخورد با متکدیان اشاره و بیان کرد: متاسفانه میزان مجازات ،تناسبی با جرم متکدیان ندارد؛به عبارتی مجازات ها بازدارنده نیست و باید برای رفع این مشکل فکری برای قوانین کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری مشکلات جمع آوری متکدیان زن و کودک هم بیان کرد: پروسه جمع اوری این گروه از متکدیان کاملا متفاوت و با مشکلاتی در حوزه اجرا روبه ر وست که باید برای حل این مشکلات اقدامات فراانتظامی ،حمایتی و بهزیستی محور صورت گیرد.

زارع صفت با یادآوری این موضوع که 85درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده هستند به این مهم هم اشاره کرد که غالباین گروه از کودکان،کمک معیشت خانواده هستند،بنابراین جمع آوری آنها،جذب و تحویل به بهزیستی مشکل را حل نمی کند و آنها دوباره به پروسه خیابان بازمی گردند.
 
 
*90 درصد متکدیان نیازمند واقعی نیستند
 
معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران هم با بیان اینکه بیش از 90 درصد متکدیان،نیازمند نیستند و 10 درصد باقیمانده را باید به سمت و سوی نهادهای حمایتی و خدماتی هدایت کرد اظهارداشت:آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی صحیح با رعایت ملاحظات اجتماعی،مذهبی و فرهنگی می تواند در کاهش این معضل پایتخت یاری گر باشد.

دکتر رضا جهانگیری فر ادامه داد: فرهنگسازی و آموزش به شهروندان می تواند مانع بروز سایر مسائل حاشیه ای در جمع آوری متکدیان – ممانعت از جمع آوری از سوی عوامل گشتی ـ شود.

وی بااشاره به سیاست قوه قضاییه مبنی بر حبس زدایی هم تصریح کرد: البته در برخورد قضایی با مجرمان متکدی باید به فکر چاره ای دیگر بود زیرا جمع آوری و جریمه نقدی پاسخگوی این گروه از مجرمان  و حتی ظرفیت ندامتگاه ها نیست؛ بنابراین ضرورت دارد که به فکر چاره ای دیگر از جمله ایجاد اردوگاه های کار اجباری بود.

جهانگیری فر نداشتن اوراق هویتی را چالش بزرگ دیگر در موضوع متکدیان و حتی سایر آسیب دیدگان اجتماعی خاند و یادآورشد که متاسفانه پس از پیگیری های2ساله هنوز در این رابطه ،نهاد متولی و مسئولی مشخص و معین نشده است.

انتهای‌پیام/
 
 

برچسب ها: ضعف ، قوانین ، متکدیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار