به دنبال سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساماندهی بافت‌های مسئله‌دار در شهرهای کشور، در شهر یزد نیز از سال 1386 ساماندهی بافت‌های فرسرده آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد    

 

محدوده این بافت در شهر یزد توسط مشاور طرح جامع یزد و با نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد تهیه شده و پس از کنترل از سوي شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به تصویب کمیسیون ماده پنج استان رسیده است.

محدوده شناسایی شده شامل دو هزار و 166 هکتار از محدوده‌ی شهر یزد است که دو هزار و 100 هکتار آن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

"امید فتاحی" مدیر بافت فرسوده شهر یزد گفت: شهرداری مصمم به ایجاد یک شکوفایی خاص در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی در بافت فرسوده شهر یزد است و این اهداف را با استقرار واحدهای فعال در زمینه امور شهرسازی و شهرداری، ایجاد کاربری‌های خدماتی و گذرهای موثر در بافت دنبال می‌کند.

وي افزود: با اجرای طرح‌های مصوب بر اساس طرح تفضیلی بافت فرسوده شهر یزد، نفوذناپذیری در این بافت کاهش یافته و زمینه احیا و نوسازی آن بیش از پیش فراهم خواهد شد.

فتاحي ادامه داد: معیار کالبدی برای شناسایی و تشخیص بافت فرسوده شهر یزد بر اساس شاخص‌هایی از جمله بلوک‌هایی که بیش از 50 درصد قطعات آن کمتر از 200 مترمربع باشد، بلوک‌هایی که بیش از 50 درصد بناهای آن فرسوده فاقد سیستم سازه‌ای و به عبارتی ناپایدار و غیر استاندار باشد و بلوک‌هایی که بیش از 50 درصد آن عرض کمتر از شش متر داشته باشد، بوده است.

این مسئول با اشاره به تصویب طرح تفصیلی بافت فرسوده یزد گفت: با تدقیق محدوده بافت فرسوده و پس از انجام مراحل شناخت و تجزیه و تحلیل، اهداف مشخصی در جهت بهبود وضعیت بافت فرسوده و تسریع در روند نوسازی مدنظر قرار گرفت.

فتاحي از مهمترین اين اهداف به تمرکز بر توسعه درونی شهر، افزایش جمعیت‌پذیری بافت به منظور سر زندگی بیشتر در بافت، توزیع متوازن جمعیت در بافت فرسوده،  ایجاد انگیزش در جامعه برای سکونت و اشتغال در بافت فرسوده، پیوستگی و تداوم استخوان‌بندی شهر کهن با شهر جدید و ایجاد یکپارچگی و انسجام در ساختار عملکردی بافت و برقراری پیوندهای گسسته، افزایش ایمنی سکونت در بافت و مدیریت بحران در آن و جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم اشاره کرد.

وی افزود: طرح تفصیلی بافت فرسوده شهر یزد با در نظر گرفتن اهداف مذکور و به منظور افزایش میزان تحقق‌پذیری، در ابتدا با بررسی ویژگی‌های مختلف بافت و ارزیابی مفهومی طرح تفصیلی مصوب، موانع و مشکلات پیش روی این طرح و همچنین علل فرسودگی بافت در طول سال‌های اخیر مشخص شد و در نهایت در راستای احیا و ارتقاء کیفیت‌های سکونتی در محلات بافت فرسوده و به ارائه راه‌حلها و پیشنهادات پرداخته است.

به گفته این مسئول، پیشنهادات طرح در محدوده بافت فرسوده در قالب نقشه کاربری اراضی و شبکه معابر پیشنهادی و تعیین ضوابط و مقررات ساخت و ساز تدوین شده است که در این طرح تکلیف کاربری‌های مسکونی، تجاری و خدماتی، آموزشی، تحقیقات و فناوری، مذهبی، فرهنگی، تفریحی، گردشگری و درمانی دیده شده است.

وی ادامه داد: این طرح همچنین به تدوین ضوابطی برای کاربری‌های ورزشی، پارک و فضای سبز، اداری، حمل و نقل و انبارداری، صنعتی و کارگاهی، تجهیزات شهری، تاسیسات شهری، کاربری انتظامی، حریم، شبکه معابر و محورهای پیاده هم پرداخته است.

فتاحی گفت: در تدوین ضوابط و مقررات این طرح، محلات براساس شاخص‌های فرسودگی که شامل فرسودگی کالبدی، عملکردی، اجتماعی و اقتصادی است، به سه حوزه تقسیم شده است که محلاتی که سهم سطوحی که شاخص فرسودگی در آن کمتر از 50 درصد است، در حوزه یک، محلاتی که سهم سطوحی که شاخص فرسودگی در آن بین 50 تا 70 درصد است در حوزه دو و محلاتی که سهم سطوحی که شاخص فرسودگی در آن بیش از 70 درصد است، در حوزه سه  قرار گرفته‌اند.

وی اعلام کرد: براین اساس محلات مهدی آباد، خرمشاه، اهرستان، سیدصحرا، زرتستی‌ها، بیوک، سردوراه و پشت باغ با 582 هکتار وسعت، محلات قاسم‌آباد، محمود‌آبادی، خرمشاه، کوی امام حسین، کوی سعدی، گنبدسبز، گازرگاه، شیخداد، دولت آباد، کوی ملکی، سیدنصرالدین، جنت آباد، ملافرج الله، عیش آباد و خیرآباد، مریم آباد و کسنویه با يك‌هزار و 413 هکتار وسعت و محلات کشتارگاه و نعیم‌آباد با 104 هکتار وسعت به ترتیب در حوزهای تقسیماتی اول تا سوم در بافت فروسوده یزد قرار گرفته‌اند.

به گفته این مسئول همچنین بر اساس مطالعات انجام شده در درون بافت فرسوده محدوده‌ای به وسعت 421 هکتار به عنوان محدوده واجد ارزش شناخته شده است به طوری که ضوابط ساخت و ساز در آن با ضوابط مربوط به محدوده بافت فرسوده متفاوت است، البته این محدوده به صورت پراکنده در تمام ‌محلات تقسیم‌بندی شده وجود دارد و شامل 126 هکتار در محلات حوزه یک، 261 هکتار در محلات حوزه دو و 33 هکتار در محلات حوزه سه است.  /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.