پروفسور علی باقر
طاهری نیا، معاون علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در
گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: ازسال ۱۳۶۷ به این
طرف سرفصلهای مصوب وزارت علوم در رشتههای علوم انسانی بدون تغییر مانده
بود اما پس از بازنگری در سرفصلها و منابع درسی،اساتید از این
منابع به عنوان منابع روز جهت تدریس و جایگزین جزوه استفاده میکنند.
وی افزود: اعتبار
منابع گاهی به اعتبار نویسنده و به روز آمد بودن آن وابسته است و برخی
منابعی که اساتید از آن استفاده میکنند، برابر منابع روز نیست.
طاهری نیا اظهار
داشت: جزوهخوانی و جزوهنویسی دو مبحث جدا از یکدیگرند،همچنین
جزوهنویسی به این معنا که استاد جزوه را مانند املا بگوید و دانشجویان آنرا
یادداشت کنند، هرگز قابل دفاع نیست.
معاون علمی دانشکده
ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ادامه داد: جزوه خوانی را در صورتی میتوان به
عنوان یک منبع درسی تلقی کرد که بازخورد پژوهشی استاد در آن دخیل بوده و فرآیند
علمی را طی کرده باشد. در این صورت جزوه همان
کتابی است که سیر چاپ و نشر را طی خواهد کرد.
عضو هیات علمی گروه
زبان و ادبیات عربی اضافه کرد: از ۱۲ سال پیش که به عنوان استاد در حال
تدریس هستم، هرگز جزوهنویسی را تجربه نکردم، نه زمان استادیبه من جزوه
گفتند، نه من به دانشجویانم جزوه میگویم، البته یادداشت برداری
وظیفه دانشجویان است و هرچند به ذهن اعتماد کردن و کمتر خود را به یادداشت
وابسته نمودن نوعی ورزش ذهن است.
انتهای پیام/
استاد تمام دانشکده ادبیات و
علوم انسانی تصریح کرد: ۷ گروه آموزشی
فلسفه، تاریخ، زبانشناسی، فرهنگ
و زبانهای باستانی، ادبیات فارسی،
ادبیات عربی،
باستانشناسی در این دانشکده موجود است که از سال تحصیلی
آینده، رشته
مطالعات ترجمه، آموزش زبان عربی، ادبیات غنایی و حماسی در
رشته ادبیات فارسی،
زبانشناسی رایانشی در رشته زبانشناسی راه اندازی
شده و از سال
تحصیلی آینده، اقدام به جذب دانشجو میکنند.
انتهای پیام/