از دیدگاه روان‌شناسان تک فرزندی به دلایل متعدد از جمله کاهش روابط اجتماعی مناسب در بزرگسالی توصیه نمی‌شود.

سیما فردوسی روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ با تک فرزند بودن مخالفت کردند و گفتند: به خودی خود یک مشکل و اختلال محسوب نمی‌شود ولی بچه‌هایی که بدون داشتن خواهد و برادر رشد می‌کنند، ویژگی‌های خاصی برای آنها ایجاد می‌شود.

فردوسی با اشاره به اینکه بچه‌های یکی یه دونه احساسات را درون خودشان می‌ریزند گفت: کودکان شادی‌ها و غم‌هایی دارند که دوست دارند با کسی شریک شوند و گفتگو کنند و این موضوع به نفع آنهاست.

این روان‌شناس با مطرح کردن رقابت بین فرزندان گفت: وقتی کودک تنها باشد رقابت سالم را یاد نمی‌گیرد و فاقد همچین تمرین‌هایی می‌شود و برای رقابت‌های اجتماعی آماده نمی‌شود.

وی پرتوقع بودن این کودکان را ذکر کرد و گفت: چون از طرف والدین همه امکانات در اختیار این بچه‌ها قرار می‌گیرد توقع آنها از اجتماع نیز خیلی می‌شود و تحمل شنیدن از گل نازک‌تر را ندارند، در حالی که خشن بودن در بعضی از موقعیت‌های اجتماعی وجود دارد که این‌ها توان مقاومت ندارند.

وی گفت: این کودکان در مقابل فشارها، تنش‌ها و استرس‌ها مقاومت کمی دارند که با اثر گذاشتن روی اعتماد به نفس باعث کاهش آن می‌شود.

وی در پایان به والدین توصیه کرد: برای این که فرزندشان در آینده در دوست‌یابی و ازدواج دچار مشکل نشود اقدام به آوردن بچه دوم کنند.

انتهای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.