مکتب هرات در عصر تيموري شكل گرفت و از بین هنرمندان بسیار این دوره، کمال الدین بهزاد از بزرگترین نقاش تمدن اسلامی اين دوره است.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت :آغاز دوره تيموري با یورش های تیمور و خون ریزی های هولناک سپاهیان او همراه شد و یک قرن زمامداری فرزندانش آکنده از جدال ها و کشمکش های است که تاریخ ایران نظیر آن را کمتر بیاد دارد.

وي افزود:تناقض در رفتار شاهان و شاهزادگان چنان دیده می‌شود که گوئی آنها شخصیت‌هایی دوگانه دارند. از یک سو در کسب قدرت از هیچ جنگ و کشتار ابائی نداشتند و از سوی دیگر در حمایت از هنرمندان و نویسندگان و تکریم اهل علم و ادب، نهایت کوشش خود را به کار می بردند و مهم تر از آنکه اغلب زمامداران تیموری، خود از علم و هنر بی بهره نبودند. 

قهاري تصريح كرد: در این دوره، هنر در شاخه های گوناگون خود، به رشد و کمال رسید  در نقاشی، مکتب هرات پدیدارشد و از بین هنرمندان بسیار این دوره، کمال الدین بهزاد بزرگترین نقاش تمدن اسلامی بوده كه نگارگری ایرانی را به اوج خود رساند.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران اظهار داشت: سبک معماری تیموری با مشخصه های آشنای خود، توسط معماران برجسته ایرانی و دیگر کشورها، از همان دوره تیمور و از سمرقند آغاز شد.

وي ادامه داد:از نام آورترین معمار این عصرمي توان به قوام الدین شیرازی  اشاره كرد همچنين از  شاهکارهای نمونه  معماری اين دوران  كه در ايران باقي مانده  مسجد گوهرشاد در حریم حرم رضوی (ع) است.

قهاري بيان كرد: اما آثار معماری باقیمانده در ازبکستان و افغانستان به ویژه در سمرقند، بخارا و هرات، شکوه و عظمت هنر این دوره را آشکارتر می سازد  میراث هنری تیموریان، آنچنان پرشکوه و استوار بوده که پژوهشگران هنر، این دوره را که صاحب سه مرکز پر رونق هنری (هرات، شیراز و تبریز) است  اوج شکوفایی هنر می دانند.

وي تصريح كرد:در این عصر هنرهای زیبا، چون نگارگری، خوشنویسی، صحافی و جلد سازی و هنر معماری چنان بنیان مستحکمی یافت که دوران صفویه را دنباله روی این عصر می‌شمارند اشتیاق تیمور به ساخت بناهای باشکوه و اصرار وی بر اعزام معماران چیره دست از سرزمین های تسخیر شده، باعث شد هنر معماری از روزگار خود تیمور، رونق و جلوه خاصی پيدا كند. 

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران اظهار داشت: از میراث معماری تیموریان باقیمانده در ایران علاوه بر مسجد گوهرشاد می توان به  مدرسه غیاثیه خرگرد، مجموعه امیرچخماق یزد، مدرسه پریزاد، مدرسه دودر، زیارتگاه مسجد مولانا و ... اشاره كرد.

گفتني است:در یکصد و هشتمین گفتمان هنر و معماری، که از سوي موسسه مطالعات میراث مشترک سرزمین در  موزه هنرهای دینی امام علی(ع ) 20 آذر برگزار مي‌شود به به هنر عصر تیموری اختصاص دارد.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.