رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت:‌ در رابطه با تعطیلی روزهای پنج شنبه مدارس معتقدیم باید کلاس درس تعطیل اما درهای مدارس باز باشد یعنی پنج شنبه به روز تربیت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  مجید قدمی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: شعار امسال پژوهش مبنای تصمیم گیری در آموزش و پرورش انتخاب شده است بنابراین برای هفته پژوهش برنامه‌های مختلفی داریم که تقدیر از اقدامات پژوهشی معلمان یکی از برنامه‌های مدنظر است و 32 نفر از معلمان در این هفته مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: انتخاب پژوهشگر برتر در هفته پژوهش انجام می‌شود که 3 نفر از حوزه آموزش و پرورش به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شده‌اند؛ انتخاب مدیر پژوهشی برتر و معرفی 3 طرح پژوهشی برتر یکی دیگر از برنامه‌هاست باید بگویم که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وظیفه حمایت از پایان نامه‌ها در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه تعلیم و تربیت را بر عهده دارد.

قدمی با اشاره به انتخاب دانش آموزان پژوهنده برتر در هفته پژوهش عنوان کرد: 7 نفر از دانش آموزان پژوهنده مورد تقدیر قرار می گیرند همچنین از 7 نفر از دانشجو معلمان نیز تقدیر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حوزه افت تحصیلی تحقیقات مختلفی را انجام داده‌ است که باید بگویم در سال‌های گذشته روند آموزش در حوزه ریاضیات و علوم مثبت بوده است.

وی افزود: در بحث ریاضیات  وعلوم ایران به همراه سنگاپور به عنوان کشورهای برتر به لحاظ جهش شناخته‌ شده‌اند؛ در خصوص افت تحصیلی باید بگویم که تحقیقات نشان می‌دهد در حوزه‌هایی که کتاب را به مدرسه ارسال کرده‌ایم و معلمان در رابطه با این کتابها آموزش دیده‌اند وضعیت مناسبی داریم یعنی هرچقدر سوابق معلم افزایش یابد میزان افت تحصیلی کاهش می‌یابد.  
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جابجایی معلمان باعث افت تحصیلی می‌شود گفت: اگر می‌خواهیم تا سال 1404 به لحاظ علمی کشور برتر در منطقه باشیم باید به مقوله افت تحصیلی توجه کنیم و در این حوزه همه چیز به معلم بر نمی‌گردد بلکه آموزش ، تجهیزات و سایر مسایل نیز در زمینه افت تحصیلی تاثیرگذار است اما همچنان معتقدیم که معلم در رابطه با افت تحصیلی نقش اساسی را ایفا می‌کند چرا که معلم باکیفیت می‌تواند کتابهای درسی ضعیف را پوشش دهد. 

قدمی در خصوص مطالعات پژوهشگاه در رابطه با اعتیاد دانش آموزی عنوان کرد: در رابطه با اعتیاد پژوهش‌های ویژه‌ای را انجام داده‌ایم که نتایج آن به طور خاص در اختیار مدیران و بخش‌های تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته توجه داشت که چرا استدلال می‌کنیم دانش آموز معتاد و نمی‌گوییم معتاد دانش آموز؟ باید بگویم دسترسی به اطلاعات در حوزه اعتیاد دانش آموزی بسیار سخت است و در آموزش و پرورش تحقیقات تجربی را نداریم. بلکه تحقیقات ما نیمه تجربی است و خلاصه‌ای از اطلاعات این تحقیقات را به هیئت دولت ارائه می‌کنیم که آنها در این رابطه بررسی‌ها را انجام می‌دهند.

قدمی در خصوص ارزشیابی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کتاب‌های پایه ششم ابتدایی گفت: در بحث ارزشیابی از کتاب‌های درسی با دو مسئله مواجه هستیم در بخش نخست مشکلات اساسی کتاب‌ها که به وضوح پیدا است همانند مشکلات تایپی و غلط‌های فاحش برخی از کتب که تیم‌های بررسی پژوهشگاه تا دی ماه از طریق ارتباط با معلمان این مشکلات را استخراج می‌کنند. البته در کنار آن‌ها تیم 12 نفره‌ای طی 9 ماه مشغول ارزشیابی کتابهای درسی است.

 وی ادامه داد: هم اکنون کتابهای پایه دوم و ششم ابتدایی را ارزشیابی کرده‌ایم و نظرات را جمع‌آوری کرده و به صورت مکتوب در اختیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار داده‌ایم به گونه‌ای که برای سال آینده تمام مواردی اصلاحی که ما ارائه کرده‌ایم در کتب پایه دوم و ششم لحاظ می‌شود. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون سرعت تالیف کتب درسی بالا رفته و دیگر نمی‌توانیم کتاب‌ها را ابتدا تالیف کرده و به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها اجرا کنیم تا مشکلات آن مشخص شود، افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با 9 ماه تاخیر در بحث کتب درسی وارد می‌شود و به موضوع کیفیت آموزش آنها می‌پردازد به گونه‌ای که از یک گروه از کارشناسان ما تا دی کتب را بررسی و اشکالات را استخراج می‌کنند و گروه دوازده نفری نیز طی 9 ماه سال تحصیلی اشکالات کتاب های درسی را رصد می‌کنند.

قدمی در خصوص بررسی‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص تعطیلی روزهای پنج شنبه عنوان کرد: در بحث تعطیلی روزهای پنج شنبه موضوعی که مطرح بود این بود که کلاس‌درس تعطیل اما مدرسه تعطیل نشود. به گونه‌ای که در روز پنج شنبه شاهد ارائه خدمات مشاوره و برگزاری المپیادهای ورزشی در مدارس باشیم در حقیقت در این روز شاهد انعطاف برنامه‌ها باشیم. 

وی ادامه داد: اما موضوع که در بحث تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هم اکنون با آن مواجه هستیم این است که درهای مدارس را به طور کامل بسته‌اند در حالی که باید درهای مدرسه باز باشند و کلاسهای درس تعطیل باشند البته طبق نتایج تحقیقات ما مخاطبان از تعطیلی روزهای پنج شنبه مدارس رضایت عمومی دارند البته رضایت پدر و مادران شاغل و موسسان مدارس غیرانتفاعی از تعطیلی پنج ‌شنبه کمتر بود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: نتایج پژوهش‌های خود را به مسئولان ارائه کردیم که بخشی از آن مربوط به فعال سازی روزهای پنج شنبه بود یعنی معتقدیم که باید پنج شنبه به روز تربیت تبدیل شود و 30 مورد را در این خصوص پیشنهاد داده‌ایم .

وی در خصوص مجتمع‌های آموزشی نیز گفت: مجتمع‌های آموزشی مطابق با استانداردها عمل نکردند و آنچه که در شورای عالی تصویب شد در خصوص مجتمع‌ها رعایت نشد بنابراین هم اکنون شاهد یک نوع نارضایتی بسیار از عملکرد مجتمع‌ها هستیم.

قدمی در خصوص فعالیت‌های پژوهشگاه نیز عنوان کرد: باید بگویم که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تا دو سال قبل سالانه 200 تا 250 پروژه تحقیقات را انجام می‌داد اما از سال گذشته که شرایط مالی خاص شد پژوهشگاه سالانه 40 تا 45 پروژه تحقیقاتی را انجام می‌دهد که 23 مورد آن ارزشیابی از کتب درسی و 20 مورد نیز مربوط به محورهای پژوهشی است که بخش‌های مختلف وزارت خانه به ما ارائه می‌کند و با توجه به شرایط بودجه‌ای تعداد پروژه‌هایی که ما انجام می‌دهیم به یک سوم کاهش یافته است البته پیشنهاد داده‌ایم که برای سال آینده بودجه ما 15 درصد رشد یابد.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: افزایش ، سوابق ، معلم ، کاهش ، تحصیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار