عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به نارسایی‌ها و معضلات پیچیده بخش کشاورزی، عنوان کرد: عدم جذب سهم بخش تولید از درآمدهای ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ضربات سهمگین و خرد‌کننده‌ای بر این بخش وارد کرده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، میرهاشمی در دیدار اعضای خانه کشاورز استان با استاندار، بخش کشاورزی را مردمی‌ترین و خصوصی‌ترین بخش تولید کشور دانسته و اظهار داشت: بیش از 90 درصد نیروی کار و مدیریت این بخش به صورت غیردولتی است.

وی افزود: علیرغم اینکه بخش کشاورزی بخشی کاملا خصوصی و غیردولتی است اما غالب سیاست‌گذاری‌های کلان هدایتی و حمایتی و برنامه‌ریزی‌ها بدون مشارکت تشکل‌های غیردولتی موجود در این بخش صورت می گیرد.

رییس خانه تشکل‌های بخش کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه تنها بخشی که پس از انقلاب اسلامی ایران به رشد دو رقمی در تولید خالص ملی دست یافته است بخش کشاورزی است، بیان داشت: این موفقیت در شرایطی به وقوع پیوسته است که سال‌های گذشته همواره نرخ سرمایه‌گذاری در این حوزه منفی بوده است.

میرهاشمی سیاست‌های تنظیم بازار را از جمله مشکلات این بخش دانست که ناشی از عدم مشارکت است و گفت: خشکسالی‌های متمادی، تولید زراعی و باغی از نظر کیفی و کمی در این بخش را دچار مشکلات جدی کرده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور تزریق اعتبارات حمایتی، تقویت فعالیت‌های پشتیبانی، اتخاذ سیاست‌های تغییر الگوی کشت و ترویج روش‌های نوین آبیاری را در جهت رفع مشکلات این بخش موثر دانست و افزود: رفع مشکلات این بخش در گرو مشارکت بیشتر صاحبنظران و کارشناسان بخش غیردولتی و کشاورزان با تجربه است.

وی در پایان خواستار عضویت خانه کشاورز استان به عنوان نماینده تشکل‌ها به صورت مشاور در تصمیم گیری‌های بخش کشاورزی استان، تعیین یکی از مدیران اقتصادی استانداری به عنوان نماینده خانه کشاورز در جلسات و مشارکت تشکل‌های استان در حوزه تصمیم گیری‌های کلان تصدی‌گری و مدیریتی بخش کشاورزی شد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی در همه زمینه‌های یاد شده فاقد تحرک و پویایی لازم بوده اند./س

 
 
/
برچسب ها: هدفمندی ، یارانه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.