لئون پانتا رئيس سابق آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا(سيا) در تازه ترين اظهارات خود با اشاره به توافقات اخير آمريکا با ايران گفت" تصور مي کنم بايد با ايران تعامل داشته باشيم، زيرا به نظر مي‌رسد حسن روحاني رئيس جمهور ايران به اين تعامل علاقمند است."

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي فارن پالسي، رئيس سابق دستگاه جاسوسي آمريکا اکنون پس از چهار دهه فعاليت در واشنگتن، از کنگره به کاخ سفيد و از آنجا به پنتاگون اکنون دوران استراحت خود را در باغ گردوي خود در کاليفرنيا سپري مي کند. 

پانتا فاقد اطلاعات و تجربيات کافي درباره فعاليت‌هاي امنيتي و اطلاعاتي بود و پس از اينکه وارد سازمان سيا شد تصور نمي کرد روزي بايد در مديريت و توسعه برنامه هاي جنجال برانگيز حملات هواپيماهاي بدون سرنشين با باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا همکاري کند.

لئون پانتا دريکي از سخنراني هاي خود گفته بود، اگر مي دانستم در برنامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين بايد با رئيس جمهور آمريکا همکاري کنم اصلا وارد سازمان سيا نمي شدم.

وي در گفتگوي اخير خود با فارن پالسي به تشريح برخي از موضوعات چالشي و جنجال برانگيز شامل افشاي اخبار محرمانه فعاليت هاي امنيتي آژانس امنيتي ملي آمريکا تا بحران در سوريه پرداخت.اين درحالي است که وي پيشتر معتقد بود،آمريکا بايد با بشار اسد برخورد نظامي کند.

لئون پانتا با اشاره به رفتار و عملکرد رئيس جمهور آمريکا با مراکز قدرت اين کشور گفت" باراک اوباما با کنگره و به ويژه با مجلس سنا وارد معامله شده است.پانتا، معامله اوباما با سياست‌مداران اين کشور را يکي از سخت ترين توافقات در طول پنجاه سال خدمت دولتي خود خواند.

وي در بخشي ديگر از اظهارات خود روند اعتمادسازي را مورد نقد قرار داد و گفت" بر بدنه "اعتماد" خدشه وارد شده است و درصورتي که اعتماد متقابل خدشه دار شود همه افراد در حلقه سياست گذاري و تصميم گيري مسئولند. 

وي  جمهوري خواهان، جان بونر( رئيس سنا) و بدنه رهبري در کنگره را مسئول خواند و گفت رئيس جمهور بايد از توانايي‌هاي خود استفاده و با همکاري و تعامل با مردم به اوضاع سر و سامان دهد.

پانتا با اشاره به مسئوليت هاي بيشتر و سنگين تر رئيس جمهور آمريکا ، همکاري و تعامل باراک اوباما با جمهوري خواهان و دموکرات‌ها را مرحله مهمتر و سخت تري از مسئوليت هاي رئيس جمهور توصيف کرد.

وي  با بيان اينکه  داشتن مسئوليت هاي حساس و مهم دولتي معمولا با مشکلات و بحران هاي خاصي  همراه است خاطر نشان کرد، تجربيات تاريخ پنجاه سال مسئوليت هاي وي نشان مي‌دهد، برخلاف اينکه جوانان تصور مي کنند و يا آرزو مي کنند به اينگونه مشاغل بالا و مهم برسند، اما بايد بدانند چنين جايگاهي اصلا هيچ جذابيتي ندارد.

وي افزود ما بايد نگران آن باشيم توانايي و استعداد جواناني که مي توانند مقامات ارشد آمريکا را در حل و فصل مشکلات ياري کنند، جاهاي ديگر به هدر نرود.

لئون پانتا با اشاره به توافقات اخير آمريکا با ايران گفت" تصور مي کنم بايد با ايران تعامل داشته باشيم، زيرا به نظر مي رسد حسن روحاني رئيس جمهور ايران به اين تعامل علاقمند است. بايد تلاش کنيم به گفتگوهاي مربوط به محدود کردن فعاليت هاي هسته اي با ايران ادامه دهيم.اما نبايد دلخوش کنيم که گفتگوهاي هسته اي با ايران امري ساده است، زيرا برخي از چيزهايي که ما از آنها(تهران) مي خواهيم انجام دهند - مثل توقف غني‌سازی - خطوطي است که ايران به دشواري مي‌تواند از آن بگذرد.

رئيس سابق آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا با تاکيد بر حمله به بشار اسد در سوريه گفت" ما اکنون در روند مذاکرت هستيم و تصور مي کنم با اجراي چنين برنامه اي آنها نشان خواهند داد که براستي دمشق به آنچه مي گويد مي‌تواند عمل  کند؟

پانتا با تشريح دلايل شک و ترديد خود به گفته‌هاي رهبران سوريه افزود، اکنون بايد ديد اين داستان تاکجا ادامه خواهد يافت.

لئون پانتا خاطر نشان کرد، بسياري از توانايي هاي امنيتي که در طول ده سال گذشته توسعه يافته در پشت درهاي بسته و نشست هاي محرمانه انجام نشده است.کنگره يکي از مهمترين مراکزي است که در طول سال هاي گذشته بر همه فعاليت هاي امنيتي و اطلاعاتي چه در آژانس امنيت ملي و يا آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا نظارت داشته است. آيا ما بايد بيشتر از اين شفاف سازي کنيم؟ آيا باز هم بايد مطمئن باشيم که در چنين شرايطي کسي سو استفاده نخواهد کرد؟ آري، به تصور من بايد گامهاي ديگري هم برداشت. اما آيا ما بايد از آن توانانمندي هايي که مي‌تواند به ما در امور امنيتي کمک کند دست برداريم؟ بديهي است که نه! 

پانتا افزود، دوستان من! ما اکنون سرگرم گفتگوهاي جنگ هستيم، جنگ عليه مردمي که به اين کشور ( آمريکا ) حمله کردند. واين جنگ عليه مردمي است که  اگر به آنها دوباره فرصتي داده شود دوباره به اين کشور حمله خواهند کرد.

اکنون، شما مي‌توانيد با هواپيماهاي اف-16 همه آنها را نابود کنيد، مي توانيد آنها را بمباران کنيد، شما مي توانيد با سلاح هاي پيشرفته به جنگ آنها برويد البته مشروط بر اينکه اين درگيري خسارتي به واشنگتن وارد نکند. من آماده ام تا به جنگ کساني بروم که مي خواهند به اين کشور ( آمريکا ) حمله کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار