رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: آمار بیکاری جوانان ایرانی 25.5 درصد و بیش از دو برابر نرخ جهانی است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد تقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری امروز که در ساختمان شماره 2 وزارت ورزش و جوانان برگزار شد گفت: در دهه پیشرفت و عدالت باید نقش تمدن سازی را با توجه به دیرینه کشورمان و تلاشها و برنامه ریزیها در این زمینه به کار بگیریم.

وی ادامه داد: پیشرفت امروز کشور بدون تردید هیچگاه حاصل نمی شود مگر اینکه پیرامون آن کار پژوهشی انجام شود و با اقتدار علمی بسترهای خوبی برای انسان ها فراهم کنیم.

حسن زاده افزود: بحث ورزش و جوانان دو مقوله اساسی و درگیر باهم است که همه اقشار جامعه را در بر می گیرد و به خصوص جوانان که سرمایه های اجتماعی جامعه هستند و در تجزیه و تحلیل ها جزء مولفه های کارآمد هستند در این بحث ارزش فراوانی دارند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان بیان داشت : امروز بنیان هویتی جوانان ما بسیار قوی است و می توان با برنامه ریزی و مدیریت چالشهای فرا روی جوانان را حل کرد.

حسن زاده اظهار داشت: در گذشته برنامه های 13گانه ای در وزارت بوده و ما امروز باید ساز و کاری برای اجرایی کردن آنها انجام دهیم.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: از سازمان جهانی جمعیت جوان 10 تا 24 سال است اما در کشور ما قانون جمعیت جوان را به سه گروه سنی 15 تا 19 سال 20 تا 24  سال و 25 تا 29 سال تعریف کرده است.

وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده از ناحیه صاحبنظران بیشترین چالش جوانان روی مساله اشتغال است که آمار آن بیش از 25.5 درصد و در حدود دو برابر آمار جهانی و بسیار نگران کننده است.

وی مسائل فرهنگی را مهمترین عامل بالا رفتن سن ازدواج  دانست و اعلام کرد: مهمترین مساله در ازدواج بحث شناخت و هم کفو بودن دو نفر با یکدیگر است .

همچنین نقش مرکز همسر یابی در این مقوله بسیار کمرنگ است و تاثیر زیادی ندارد از این رو ما باید ازدواج و جوانان را به خانواده بر گردانیم و روند افزایش طلاق را کنترل کنیم وروند افزایش ازدواج را توسعه دهیم.
وی با اشاره به سبک زندگی، مسکن و تفریحات سالم و اوقات فراغت جوانان گفت: امروز نیازمند تدوین منشور ملی حقوق جوانان هستیم و باید با نگاه آسیب شناسانه این منشور تدوین شود همچنین امروز باید نگرش کرامت و مثبت اندیشی جوانان را تقویت کنیم.

وی نظام اقتصادی ناکارآمد، و ناکارآمدی نهادهای آموزشی و فرهنگی سو مدیریت را عدم موفقیت دانست و گفت: ارتقای کیفیت زندگی در ابعاد مختلف، توانمند سازی در حوزه مشارکت، تقویت هویت دینی از مهمترین اهداف ساماندهی جوانان است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان نبود متخصصین و محققین حرفه ای را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: ایجاد پایگاه اخبار سازی و نظر سنجی برای جوانان، احیای فرهنگ پژوهش و تحقیق از راهکارهایی است که باید در این زمینه به کار گرفته شود.

وی گفت: امروز 28 طرح ملی که جزو حوزه های مشکل دار و مساله های اصلی ورزش و جوانان بوده توسط محققین بررسی شده و امروز یکی از مهمترین کارهای در حوزه جوانان شاخص های ساماندهی جوانان است.

وی ادامه داد: امروز نقشه ی راهی تحت عنوان ساماندهی تدوین شده که باید مسئولین دستگاهها آن را اجرایی کنند.

همچنین امروز نقش و جایگاه دستگاهها در حوزه جوانان تعریف شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان ما موضوع پیامدهای جدا سازی را مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید دستگاههای مسئول  نیازهای جوانان را طراحی کنند و اصلاح ساختار صورت بگیرد چرا که ساختارها در تعارض با یکدیگر است.

حسن زاده گفت: با تعاملی که وجود دارد نگاه مطالعاتی و برنامه ریزی بتواند جایگاه و نقش جوانان را در همه ابعاد تبیین کند.

امروز در همه بخشهای مشکلات جدی نگرانی منابع است ولی نگرانی اصلی این است که پراکندگی نگاه به مقوله ورزش و جوانان وجود دارد و نیاز داریم ابتدا در همین زمینه به وحدت نظر برسیم.

وی گفت: امروزه تمام دلایل افزایش سن ازدواج را مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مشکل ازدواج جوانان منابع مالی نیست بلکه حمایت معنوی خانواده هاست.

حسن زاده ادامه داد: جمعیت جوان در سر‌شماری سال 90 ، 23694164 نفر بود این به معناست که 31.4 درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل دادند.

وی گفت: امسال کلیه دستگاهها مکلف 1 تا 3 درصد از بودجه خود را به جوانان اختصاص بدهند که این به معنای رشد 22 درصدی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار