رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل به عنوان قطب دامپروری کشور توان و استعداد تولید 439 هزار تن شیر خام را در این استان دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ عادل عبدایمانی امروز در جلسه کار گروه توسعه بخش دام و محصولات دامی در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل یکی از مناطق مهم دامپروری کشور است که دارای 6 میلیون و 180 هزار و 615 واحد دامی است که این تعداد واحد دام توان تولید و ظرفیت بهره‌وری را در بخش دام و محصولات لبنی افزایش داده است.

وی گفت: در این استان بیش از 33 هزار و 253 راس گاو اصیل و 140 هزار و 361 راس گاو دورگه و 228 هزار راس گاو بومی و 158 هزار و 491 راس گاومیش و همچنین تعداد 2 میلیون و 433 هزار و 506 گوسفند وجود دارد.

دبیر کار گروه توسعه بخش کشاورزی یادآور شد: این تعداد دام و احشام قادرند سالانه 43 هزار تن گوشت قرمز تولید کنند که 18 هزار تن آن نیاز داخل استان اردبیل بوده و 25 هزار تن آن به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

عبد‌ایمانی افزود: 439 هزار تن شیر خام در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که از این میزان نیز 174 هزار تن آن نیاز استان اردبیل بود و مابقی به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در سطح استان بالغ بر 50 تشکل دام و طیور در قالب 35 شرکت تعاونی دامداران و پنج شرکت تعاونی زنبور‌داران و هفت شرکت تعاونی مرغداران و یک اتحادیه دامداران، یک اتحادیه مرغداران و یک اتحادیه شرکت‌های تعاونی عشایری جهت ارائه خدمات به تولید‌کنندگان در حال فعالیت هستند.

عبدایمانی افزود: از فعالیت‌های در دست اقدام این سازمان می‌توان به توسعه واحدهای گاوداری شیری و ساماندهی دامداری‌های روستایی، تجهیز و توسعه مراکز جمع‌آوری شیر، اجرای طرحهای اصلاح نژادی اشاره کرد.

وی در ادامه بیان داشت: سازمان جهادکشاورزی اولویت‌هایی را نیز در تامین تسهیلات سرمایه در گردش دامداران و مرغداران و زنبورداران، توسعه عملیات بیمه همگانی صنعت دام و طیور و زنبور عسل، اجرای دوره‌های آموزشی برای تولید‌کنندگان، بهبود مدیریت و ارتقای بهره‌وری در واحدهای تولیدی، تجهیز و بهینه‌سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها، اصلاح نژاد زنبور‌عسل و در دست اجرا و اقدام دارد/س.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، شیر ، خام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.