عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران گفت: اگر پایبندی به صندوق توسعه ملی افزایش یابد و هر سال 3 درصد به رقم واریزی درآمد نفت به این صندوق افزوده شود، پس از 23 سال کشور ما می تواند از وابستگی به درآمدهای نفتی رهایی یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس معمارنژاد در همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی با موضوع نفت، بودجه دولت و توسعه اقتصادی  با اشاره به تفاوت بین توسعه اقتصادی در دنیای سنتی و مدرن گفت: باید با شناخت مولفه های اقتصاد سنتی و مدرن در پایه گذاری صحیح برای رشد و توسعه کشور بکوشیم. 

وی تصریح کرد: در سالهای در قرون 18 و 19 منبع اصلی ایجاد کننده ثروت، ذغال سنگ و منابع طبیعی بوده و نیروی پیشران آن هم موتور بخار اما در قرن بیست و بیست و یکم منبع اصلی ایجاد کننده ثروت دانش است و نیروی پیشران آن هم موتور اطلاعات است. دارایی ها در دنیای مدرن از دارایی های فیزیکی و مشهود به سمت دارایی های غیر مشهود مانند مبادله دانش و مالکیت معنوی رسیده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران از دانش بری فعالیت های اقتصادی، نامرئی شدن کالاها و ارزش های اقتصادی و دیجیتالی و مجازی شدن محیط کسب و کار را از مولفه مهم ویژگی های برجسته تحولات اخیر برشمرد گفت: در اقتصاد مدرن توسعه مبتنی بر دانش است این در حالی است که در اقتصاد سنتی توسعه مبتنی بر عوامل طبیعی است؛ در اقتصاد مدرن کمبود ایده و دانش و کمبود سرمایه انسانی موجب اختلال در روند رشد و توسعه کشور می شود اما در اقتصاد سنتی کمبود مواد خام و سرمایه فیزیکی منجر به رکود در بخش تولید می گردد.

معمارنژاد به دیدگاههای موجود در مورد ماهیت نفت از دو زاویه اشاره کرد و افزود: نفت به مثابه یک دارایی سرمایه ای و درآمدهای نفتی به مثابه رانت است.
 
 
 
 
 
وی در ادامه با مقایسه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران و برخی از کشورهای OECD و همچنین کشورهای در حال توسعه با اشاره به رقم پایین این شاخص در کشورمان گفت: وضعیت  این شاخص در ایران نه تنها در بین کشورهای توسعه یافته بلکه در بین کشورهای در حال توسعه نامناسب است.

معمارنژاد در پایان سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور برای کاهش سهم نفت در بودجه، یکی از مهمترین این اقدامات را ایجاد حساب ذخیره ارزی که در سال 90 به صندوق توسعه ملی تغییر پیدا کرد عنوان کرد و افزودند: اگر پایبندی به صندوق توسعه ملی افزایش یابد و هر سال 3 درصد به رقم واریزی درآمد نفت به این صندوق افزوده شود، پس از 23 سال کشور ما می تواند از وابستگی به درآمدهای نفتی رهایی یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار