"نوام چامسکی" فیلسوف مشهور آمریکایی با اشاره به توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و کشورهای گروه 1+5 گفت: با این‌که طرف ایرانی در این توافق همکاری خوبی داشته اما آمریکا فقط به طور موقت از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران جلوگیری‌ کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الشروق، این نویسنده می‌نویسد : آمریکا همواره با پشتیبانی از ادعاهای واهی اسرائیل در مسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران سنگ‌اندازی کرده است . 

سال گذشته کشورهای عضو جنبش عدم تعهد  از حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حمایت کردند که آمریکا بار دیگر با تکرار موضع مخالف خود اعلام کرد که  این حق مشروط بر گواهی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  مبنی بر غیر‌نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، این در حالی است که چنین بندی در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای قید نشده است.

این نویسنده گفت: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عربی علی رغم دشمنی خود با ایران اما از حق این کشور در ادامه فعالیت‌های هسته‌ایش حمایت میکنند چرا که کشورهای عربی آمریکا و اسرائیل را تهدید اصلی خود می‌دانند.

چامسکی در ادامه به تلاش برخی از کشورها همچون چین و هند برای فرار از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا در طول 60 سال گذشته بارها مردم ایران را عذاب داده و برای این کشور مشکلات زیادی از قبیل جنگ تحمیلی و تحریم‌های شدید اقتصادی ایجاد کرده است.

وی افزود:  آمریکا و اسرائیل دو بازیگر خودسر در خاورمیانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانین بین‌المللی متوسل می‌شوند و با وجود یک عامل بازدارنده در منطقه مخالف هستند چرا که می‌خواهند خود را از هر گونه قیود مشابهی برهانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار