چاقی یکی از ده عامل خطرناک جهانی و منطقه ای است که بیماری های زیادی را ایجاد می کند بیش از یک میلیارد انسان بالغ در سراسر دنیا مبتلا به اضافه وزن هستند و حداقل 300 میلیون نفر از آنها از نظر بالینی چاق هستند.

عاتکه موسوی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اضافه وزن و چاقی از عوامل تهدید کننده سلامتی هستند و در افزایش فشار خون، کلسترول، تری گلیسرید و قند خون به علت افزایش مقاومت در مقابل انسولین نقش مهمی دارند.

وی افزود: لازم است چربی های اشباع شده مثل شیرینی ها ، چربی های حیوانی و غذاهای آماده را در غذای خود محدود کنیم، یک گرم چربی، 9 کیلو کالری انرژی تولید می کند در حالیکه این میزان برای یک گرم پروتیئن 4 کیلو کالری است.

موسوی افزود: نیاز هر شخصی به انرژی، به مشخصات پنج گانه وابستگی دارد که عبارت اند از:

وزن: هر چه وزن بیشتر باید این فرد به انرژی بیشتری نیاز دارد

قد: افرادیکه قد بلند تری دارند به انرژی بیشتری نیاز دارند

سن: هر چه سن فرد کمتر شود به انرژی کمتری نیاز دارد

میزان فعالیت: هر چه فعالیت بدن بیشتر باید نیاز به انرژی بیشتری دارد

جنسیت: نیاز مرد به انرژی بیشتر از نزای زن است.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: در زنان سه دوره پرخطر وجود دارد که می توان در این دوران با رفتارهای مناسب از افزایش وزن جلوگیری کرد ، دوره اول در شروع قاعدگی خصوصا اگر زود شروع شود، البته چاقی دوران کودکی نیز زمان بلوغ را جلو می اندازد و این هم خطر افزایش وزن را زیاد می کند دوره دوم بعد از دوران بارداری به ویژه در افرادی‌که قبلا اضافه وزن داشته اند رخ می دهد و دوره آخر از یائسگی است که در بسیاری از زنان دیده می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: انرژی ، چاقی ، وزن ، بیماری ، قد ، دنیا ، بالینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.