محققان دانشگاهی با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید ترانزیستوری برای تشخیص سرطان شدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  ، محمد عبدالاحد، مجری طرح تولید نانوترانزیستور تشخیص سرطان با اعلام این خبر تصریح کرد: در این طرح تحقیقاتی ترانزیستوری بر پایه نانوسیم‌های سیلیکون با کاربرد در حوزه پزشکی تولید کردیم.

این محقق مازندرانی تصریح کرد: بیوسنسور عرضه شده مبتنی بر نانوسیم‌های سیلیکونی، در فاز اول قادر به شناسایی سلول‌های سالم از سلول‌های سرطان روده و سینه است و در حال حاضر در تلاشیم با همکاری دو بیمارستان از این بیوسنسور برای تشخیص و شناسایی سرطان خون بر روی بیماران نیز استفاده کنیم.

عبدالاحد با اشاره به تغییرات فاز سلول‌های سالم و سرطانی اظهار کرد: زمانی که سلول سالم از فاز سلامت وارد فاز سرطانی می‌شود، تغییراتی در غشای آن ایجاد خواهد شد که این تغییرات یکسری تصاویر و پس زمینه‌های بیولوژیکی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه این تغییرات شامل تغییرات الکتریکی است، گفت: در این تغییرات کانال‌های یونی سلولی دچار اختلال و یا خواص دی الکتریکی غشای سلولی که حاوی فسفولیپید است، مختل می‌شود.

عبدالاحد با تاکید بر اینکه از نظر متخصصان الکترونیک در این تغییرات اطلاعات مفیدی نهفته است، افزود: اگر بتوانیم ساختاری را بسازیم که بتواند غشای سلولی را از نظر الکترونیکی تحلیل کند، قادر خواهیم بود اختلالات درون سلول‌ها را شناسایی کنیم که این امر ما را به تشخیص سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم هدایت می‌کند.

مجری طرح تولید نانوترانزیستور تشخیص سرطان، با اشاره به مطالعات انجام شده در این زمینه یادآور شد: در این تحقیقات بیوسنسوری را تولید کرده‌ایم که از روی سنجش تغییرات رزونانس الکتریکی تک سلول‌ها قادر به شناسایی و تشخیص سلول سرطانی است.

وی تاکید کرد: این بیوسنسور بر بستر سیلیکونی و نانولوله‌های کربنی تولید شده و پس از چکاندن محلولی بر روی آن از طریق کامپیوتر سیگنال‌هایی که از طریق این بیوسنسور دریافت می‌شود، مورد تحلیل قرار می‌گیرد و پس از آن متوجه خواهیم شد که چه اتفاقی در سلول رخ داده است.

عبدالاحد ادامه داد: ما توانسته‌ایم با استفاده از نانولوله‌های کربنی عمودی که از نظر الکترونیکی ساختارهای فعالی هستند، اندوسکوپ تک سلولی را بسازیم و زمانی که در بر همکنش مستقیم با غشای سلول‌ها قرار می‌دهیم، فرکانس‌های مختلف سیگنال‌های الکترونیکی سلول‌ها دریافت شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

وی افزود: تحلیل‌ها نشان می‌دهد سلول‌های سالم در فرکانس‌های مختلف دارای پیک‌های رزونانس الکتریکی هستند، این در حالی است که در سلول‌های سرطانی رزونانس الکتریکی هم از لحاظ تعداد و هم به لحاظ شدت دچار افت می‌شوند.

وی با بیان اینکه از رزونانس‌های الکتریکی به دست آمده اسپکتروسکوپی (طیف نگاری) می‌شود؛ گفت: این روش نوین ما را در تشخیص سلول‌های سرطانی از سالم و همچنین شناسایی گرید پایین سلول سرطانی از گرید بالای سرطانی یاری خواهد کرد.

عبدالاحد با بیان اینکه سلول‌های استفاده شده در این تحقیقات سلول‌های استاندارد تهیه شده از انستیتو پاستور بوده‌اند، خاطرنشان کرد: در فاز اول مطالعات از سلول‌های سرطان سینه و روده استفاده شد که نتایج خوبی به دست آمده است.

مجری طرح تولید نانوترانزیستور تشخیص سرطان با اشاره به اجرایی کردن فاز دوم این تحقیقات یادآور شد: در فاز دوم با همکاری بیمارستان‌های مفید و طالقانی و با هماهنگی سازمان انتقال خون با استفاده از این سنسور اقدام به تحلیل سلول‌های سرطان خون کرده‌ایم.

وی افزود: در این مطالعات درصدد هستیم که آیا این روش می‌تواند به عنوان یک روش دقیق در تشخیص سیگنال‌های اولیه سرطان خون مورد استفاده قرار گیرد.

عبدالاحد یادآور شد: این تحقیقات در آزمایشگاه نانوالکترونیک دانشگاه تهران و با همکاری مرکز نانوتکنولوژی بیمارستان طالقانی اجرایی شده است.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: سرطان ، نانو ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.