مهدی حجت در نشست خبری اعلام عملکرد سازمان میراث فرهنگی در 100روز اخیر، گفت: کاخ سعدآباد و نیاوران که از قبل نیز متعلق به سازمان میراث فرهنگی بوده بازهم تحت اختیار این سازمان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، "مهدی حجت‌" قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری اعلام عملکرد سازمان میراث فرهنگی در 100 روز اخیر که صبح امروز در ارگ آزادی برگزار شد، گفت: در این مدت مسئله بازگرداندن جایگاه و نقش میراث فرهنگی اصلی‌ترین کار سازمان دراین مدت بوده است.
 
 وی افزود: قطار سازمان از ریل خارج شده و برای بازگرداندن آن به ریل اصلی باید تمامی تلاشمان را انجام دهیم و معلوم نیست این قطار چه زمانی به ریل باز می‌گردد.
 
حجت تصریح کرد: درباره کیفیت نیروی انسانی در سازمان میراث فرهنگی اصلاحاتی قرار است انجام شود هم‌اکنون  هشت هزار نفر نیرو بعلاوه سه هزار نیروی حفاظت از میراث فرهنگی مشغول به فعالیت هستند متاسفانه 50 درصد نیروی انسانی سازمان میراث فرهنگی دیپلم یا زیر دیپلم هستند. 

 قائم مقام سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: سه راهکار برای اصلاح این وضعیت وجود دارد.
 
نخست جذب نیروی انسانی جدید با برگزاری امتحان کشوری که می‌تواند به جذب نیروهای تخصصی در سازمان کمک کند همچنین برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای کارکنان مستعد سازمان که توانایی انجام برخی کارها را دارند و آخرین راهکار اشتغال افراد غیر متخصص به شرکت‌های دیگر و ایجاد شرکت‌های وابسته در سازمان و به کار گیری آنها است.   
 
حجت تصریح کرد: سهمیه‌ای که برای جذب نیروهای جدید در نظر گرفته شده 50 نفر برای دوره کارشناسی بوده و براساس درخواستی که از مقامات مربوطه داشتیم تقاضای استخدام در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ظرفیت 100 نفر است.
 
 وی افزود: برای حفاظت مجموعه آثار فیزیکی میراث فرهنگی تعداد نیروهای ما قرار است به 3 هزار نفر افزایش پیدا کند همچنین اعتبارات بودجه‌ای که در سازمان میراث فرهنگی برای کل سازمان وجود داشت جاری بوده و برای رسیدگی به مسئولیت‌های که در اختیار ما قرار دارد کافی نیست.
 
معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: هم‌اکنون 33 هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده که شاید تنها 10 درصد از آنها دارای حریم باشد همچنین صدها هزار تپه تاریخی وجود دارد که حفاری‌های غیر مجاز در آن انجام می‌شود و نیاز به حفاظت دارد بودجه کنونی ما برای مراقبت از این آثار کافی نیست.
 
حجت تصریح کرد: دولت در بودجه سال 93 به میراث فرهنگی توجه کرده و قرار است بودجه سازمان میراث فرهنگی عملیاتی باشد یعنی بر اساس کاری که در این سازمان انجام می‌شود اختصاص یابد
 
وی ادامه داد: در گذشته آزمایشگاه مرمت  سازمان میراث فرهنگی بزرگترین آزمایشگاه مرمت خاورمیانه بود که متاسفانه تبدیل به ساختمان اداری شد قصد داریم تا این آزمایشگاه را دوباره احیا کنیم.
 
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: یکی از تحولاتی که به لحاظ فیزیکی در  ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی در این100 روز اتفاق افتاده برداشتن تعدادی از نرده‌هایی که دور تا دور سازمان را فرا گرفته بود زمانی که نگاه می‌کردیم به یاد زندان اوین می‌افتادیم همچنین دسترسی به ساختمان میراث فرهنگی برای مردم از این پس راحت‌تر صورت خواهد گرفت.
 
حجت تصریح کرد: قرار است تفاهم نامه‌ای با وزارت نفت برای انجام کارهای فرهنگی همچون راه‌ اندازی موزه نفت و اجرای پروژه‌های تاریخی در مناطق نفتی امضا کنیم بر اساس قوانین بین‌المللی تمامی دستگاه‌های فنی در دنیا موظف هستند تا در بخش فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند.
 
معاون میراث فرهنگی ادامه داد: یکی از تلاش‌هایی که در این 100 روز انجام دادیم احیاء دوباره مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی بود که موافقت قانونی‌اش را در این زمینه گرفته‌ایم این مرکز می‌تواند به دانشگاه بین‌المللی تخصصی در حوزه‌ی میراث فرهنگی تبدیل شود.
 
وی اظهار داشت: متاسفانه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران تعطیل است و هیچ‌گونه رسیدگی در گذشته درباره وضعیت این موزه صورت نگرفته به همین منظور هیأتی سه نفره تشکیل دادیم همچنین قصد داریم به احیاء مجموعه‌ی باغ شاه بپردازیم.
 
حجت بیان کرد: کار فیزیکی موزه بزرگ خراسان تا پایان سال به اتمام می‌رسد و همچنین ساختمان یونسکو در کاخ سعدآباد برای انجام فعالیت‌ها آماده است.
 
معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: کاخ موزه‌ها دیگر محل برگزاری همایش‌های مختلف اداره‌ها نخواهد بود و کافه رستوران جایگاهی در این مکان فرهنگی ندارند از این پس فعالیت‌های فرهنگی در این مجموعه انجام خواهد گرفت و کاخ موزه‌ها باید به شأن فرهنگی خودشان باز گردند.
 
وی درباره خروج آثار تاریخی از ثبت ملی با حکم دیوان عدالت اداری گفت: سازمان میراث فرهنگی در گذشته در این رابطه نتوانسته به خوبی دفاع کند خوشبختانه هم اکنون رابطه خوبی با دیوان عدالت اداری برقرار کردیم و از این پس قرار است کارشناسان ما در دادگاه‌ها حضور داشته باشند.
 
حجت اظهار داشت: کمیسیون مشترکی نیز میان سازمان میراث فرهنگی و ستاد فرمان امام خمینی(ره) در مورد حفاظت از بناها و اشیاء تاریخی که در اختیار این ستاد قرار دارد تشکیل شده است همچنین ملاقاتی با اداره اوقاف داشتیم و شورای مشترکی نیز برای بررسی تمامی اشیا و بناهایی که در اختیار اوقاف قرار دارد تشکیل شده است.
 
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در هماهنگی که صبح امروز با شورای شهر و شهرداری تهران داشتیم قرار شد 400 هکتار واقع در مرکز شهر تهران با کمک این دستگاه‌ها وضعیت آنها رسیدگی شود.
 
وی تصریح کرد: برای نخستین بار کمیسیون ملی میراث ناملموس تشکیل می‌شود و اعضای آن متشکل از وزارت خانه‌های متعدد همچون وزارت ارشاد، سازمان محیط زیست و.... بوده و تا دو هفته آینده نخستین جلسه آن برگزار می‌شود.
 
حجت خاطر نشان ساخت: در مدت این 100روز لیستی از آثار ناملموس که میان کشورهای دیگر مشترک بوده تهیه شده تا برای ثبت جهانی آن در یونسکو اقدام شود.
 
وی درباره وضعیت گردشگری گفت: در مورد گردشگری سلامت و گردشگری زیارت کشورمان موفق بوده و دستمان پر است اما در مورد گردشگری فرهنگی هنوز نتوانستیم به جایگاه خودمان دست یابیم.

حجت اظهار داشت: در خارج از کشور به گردشگرانی که می‌خواهند به ایران سفر کنند، می‌گویند که قرص ضد ادرار همراه داشته باشند تا مجبور به استفاده از سرویس‌های بهداشتی نشوند، ما باید امکانات وزیرساخت‌ها را فراهم کنیم و بعد به دنبال جذب گردشگر باشیم زیرا این امر زمان‌بر است.

معاون میراث فرهنگی درباره پرونده طب سنتی ایران گفت: وقتی پرونده ناقص به یوسنکو می‌فرستیم نباید انتظار ثبت جهانی آن را داشته باشیم و یونسکو در این زمینه تقصیری ندارد.
 
حجت تصریح کرد: در مورد واگذاری کاخ سعدآباد و نیاوران به بنیاد مستضعفان جای نگرانی وجود ندارد زیرا بر اساس فرمانی که حضرت امام خمینی(ره) به شورای انقلاب در مورد تصمیم‌گیری اموال فرهنگی سلطنتی داده این شورا اختیار کاخ موزه‌ی سعدآباد و نیاوران را به وزارت فرهنگ و آموزش آن زمان که اداره کل موزه‌ها نیز زیر مجموعه آن بوده داده و کاملا مشخص است که متعلق به سازمان میراث فرهنگی است.
 
وی ادامه داد: اگر کسی در این رابطه حکمی صادر کرده مقامات مربوط می‌گویند حکم را برگردانند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
 
انتهای پیام/ ص
 
  
 
 
 
برچسب ها: سازمان ، میراث ، عملکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار